• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3483 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ اسفند

برگزاري نخستين جشن تئاتر كودك و نوجوان

حميد جبلي دبير افتخاري جشن تئاتر كودك مي‌شود

 پيام رضايي/  رحمت اميني در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام كرد حميد جبلي دبير افتخاري نخستين جشن روز جهاني تئاتر در حوزه تئاتر كودك و نوجوان در ۸ فروردين‌ماه خواهد بود. اميني نويسنده و كارگردان تئاتر كه قرار است مسووليت برگزاري اين جشن را بر عهده داشته باشد گفت كه تاكنون استقبال خوبي از سوي اهالي تئاتر براي برگزاري اين جشن صورت گرفته است: «نخستين جشن تئاتر را بدون حمايت مستقيم يك نهاد دولتي برگزار خواهيم كرد. بازخوردها خيلي خوب بود. وقتي به حميد جبلي گفتم ايشان با روي‌باز پذيرفتند. همين‌طور دوستان ما در انجمن تئاتر كودك و نوجوان هم حمايت كردند و راستش من متوجه شدم كه اهالي تئاتر كودك و نوجوان بسيار حامي هم هستند. اينها نشانه‌هايي بود كه من ديدم و گفتم كه خب مسير را درست انتخاب كرده‌ام.»
روز جهاني تئاتر كه به‌طور معمول اوايل فروردين‌ماه در جهان برگزار مي‌شود در ايران به دليل تعطيلات نوروز با تاخير برگزار مي‌شود، اما اميني تلاش كرده تا امسال اين سنت را بشكند: «روز جهاني تئاتر در ايران كه امسال به دليل تقويم ميلادي به جاي ۷ فروردين در ۸ فروردين ماه خواهد بود هر سال در ايران به دليل مصادف شدن با تعطيلات نوروزي در زمان ديگري برگزار مي‌شود اما امسال قرار است موسسه مردم نهاد «تماشاگان» كه من مسووليت آن را به عهده دارم در راستاي اهميت به تئاتر كودك و نوجوان جشن روز جهاني تئاتر را براي نخستين بار در زمان خودش يعني ۸ فروردين‌ماه ويژه كودك و نوجوان برگزار كند.»
اميني همچنين درباره انتخاب جبلي به عنوان دبير افتخاري اين جشن توضح داد: «استاد حميد جبلي هنرمند شناخته شده حوزه تئاتر، سينما و تلويزيون هستند كه سال‌ها است در حوزه كودك و نوجوان فعاليت دارد از همين رو فكر كرديم كه ايشان گزينه مناسبي براي دبيري جشن هستند.»
رحمت اميني همچنين درباره برنامه‌هاي ويژه اين جشن هم گفت: «اين جشن در تالار هنر برگزار مي‌شود و برنامه‌هاي مختلفي از جمله خواندن پيام روز جهاني تئاتر توسط يكي از هنرمندان براي نخستين‌بار در روز خودش خوانده خواهد شد، پيام يك هنرمند ايراني تئاتر كودك و نوجوان به مناسبت روز جهاني تئاتر، معرفي بهترين‌هاي تئاتر كودك و نوجوان در سال ۹۴ كه با نظرسنجي از فعالان تئاتر كودك و نوجوان صورت گرفته است، اهداي نشان ويژه تئاتر به يكي از هنرمنداني كه در گسترش تئاتر كودك و نوجوان تاثيرگذار بوده است از جمله برنامه‌هايي است كه در اين روز ارايه خواهد شد.»
رحمت اميني همچنين درباره دليل تمركزش بر تئاتر كودك و نوجوان نيز به «اعتماد» گفت: «من سال‌ها پيش كار مطبوعاتي مي‌كردم و در يكي از روزنامه‌ها به جاي روز جهاني تئاتر عبارت «روز نهاني تئاتر» را به كار بردم زيرا در ايران هميشه اين روز پنهان است. درست است كه در تعطيلات نوروز روزنامه‌ها تعطيل هستند اما صدا و سيما كه تعطيل نيست اما چندان به اين روز نمي‌پردازد. اين موضوع پس ذهن من بود تا اينكه در دوره‌ تحصيل، توجه من به تئاتر كودك و نوجوان جلب شد. راستش فكر مي‌كنم اگر خواست‌مان اين است كه تئاتر نهادينه شود چاره‌اي نداريم جز اينكه تئاتر به سمت كودكي برود.» او البته مي‌پذيرد كه برگزاري اين جشن در ميانه تعطيلات نوروز يك ريسك است: «من خيلي اميدوارم كه استقبال شود. قاعدتا اين يك ريسك است كه شايد بتواند براي تئاتر كودك و نوجوان اتفاق مباركي باشد.»
همچنين در پايان برگزاري اين جشن نيز نخستين اجراي نمايش «شاهزاده خانم بدتركيب» به كارگرداني مريم كاظمي در اين تالار به صحنه خواهد رفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون