• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3483 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ اسفند

دنياي اين روزهاي همايون ارشادي

فارغ از سياست و درگير سينما

  نازنين متين‌نيا/ ميان همه دغدغه‌هايي كه اين روزها مي‌شود داشت و ذهن را درگير كرد، همايون ارشادي دغدغه ديگري به جز سينما و البته فرهنگ ندارد. وقتي حرف دغدغه اين روزها به ميان مي‌آيد و اينكه اين بازيگر به چه چيزي فكر مي‌كند، بلافاصله جواب مي‌دهد كه سياست و اتفاق‌هاي اجتماعي دغدغه‌اش نيست و مهم‌ترين دغدغه همچنان براي او فرهنگ است: «نه اينكه به سياست و اجتماع و اتفاق‌هاي اطراف بي‌تفاوت باشم، نه. اما مهم‌ترين چيزي كه به آن فكر مي‌كنم، فرهنگ است».
 ارشادي مي‌گويد كه فرهنگ و به خصوص سينما، دغدغه هميشگي‌اش است؛ دغدغه‌اي كه هميشه و همواره به آن فكر مي‌كند و يك لحظه از آن جدا نمي‌شود: « اين دغدغه هميشگي است. من هميشه به شرايط فرهنگي و شرايط سينما فكر مي‌كنم. شغلم است و نمي‌توانم نسبت به آن بي‌تفاوت باشم». حالا اگر بپرسيد كه اين دغدغه‌ها درباره فرهنگ و سينما چيست، بحث‌هاي تازه‌تري باز مي‌شود. بحث‌هايي كه به جزييات پراهميت اين دغدغه مهم ارشادي مي‌رسد و اينكه به روزهاي بهتري براي سينما و فرهنگ اين سرزمين فكر مي‌كند: «دغدغه‌ها زياد است، انتظارهاي زيادي براي سينما و فرهنگ داريم. براي اوضاعي كه با وجود تلاش‌ها، همچنان خوب نيست و بايد براي مشكلات و كمبودهايي كه حوزه فرهنگ و به خصوص سينما دارد، بيشتر فكر و برنامه‌ريزي كنيم و مديران بيشتر تلاش كنند».  ارشادي اوضاع و شرايط سينما را به نسبت سال‌هاي اخير، بهتر مي‌داند. اما معتقد است كه اين شرايط همچنان ايده‌آل و مناسب نيست و براي رسيدن به اين شرايط بايد بيشتر انرژي گذاشت و تلاش بيشتري كرد: «قشر سينمارو به‌شدت كم شده است. مردم كمتر به سينما مي‌روند و سينما از زندگي مردم خارج شده». ارشادي معتقد است كه قيمت بليت‌ها در سينمانرفتن مردم تاثير بسياري گذاشته است: «خانواده‌هاي زيادي اين توانايي را ندارند كه با بليت 10 هزارتوماني چند شب در ماه به سينما بروند. قيمت بليت بالاست و همين گراني يكي از دلايل خالي ماندن سالن‌هاست». دغدغه‌هاي بعدي، طبق معمول هميشه از آن خود سينماست و نه تماشاگرانش: «باقي مسائل سينما هم هست، فيلم‌ها، سناريوها، مشكلاتي كه سينماگران دارند و هنوز به شكل كامل رفع نشده. اين فكرها من را درگير خودش مي‌كند و هميشه به آنها فكر مي‌كنم. سينماگرها انتظارات بيشتري دارند، انتظاراتي كه هنوز به شكل كامل تحقق پيدا نكرده و راه طولاني براي رسيدن به آنها وجود دارد». اين بازيگر معتقد است كه مديران سينمايي بايد انرژي بيشتري براي حل مشكلات سينما بگذارند: «بايد برنامه‌ريزي‌هاي بيشتري انجام شود، مثلا همين حالا و براي سال آينده، قيمت بليت سينما افزايش پيدا مي‌كند. وقتي اين اتفاق بيفتد، بخشي از همان قشري هم كه به سينما مي‌رفت ديگر نمي‌تواند از پس هزينه‌ها بربيايد و تعداد مخاطب‌ها پايين مي‌آيد. وقتي تماشاگر به دليل مشكلات اقتصادي كمتر به سينما بيايد، تاثيرش به سينما و زندگي حرفه‌اي سينماگران هم وارد مي‌شود و مشكلات هم بيشتر». وقتي بحث به اينجا و به مشكلات اقتصادي مي‌رسد، اوضاع كلي دنياي اقتصاد و سياست هم به سينما مربوط مي‌شود؛ با مذاكرات هسته‌اي و خبرهاي خوب اين روزها از انتخابات مجلس، قاعدتا نمي‌توانيم سال آينده را شبيه امسال ببينيم و شايد همين تغييرات در سينما هم تاثير داشته باشد.
 اين اتفاق، سوژه آخرين سوال از همايون ارشادي است. سوالي كه اين بازيگر در پاسخ به آن مي‌گويد: «قاعدتا اوضاع تغيير مي‌كند و بخشي از مشكلات از بين مي‌رود. اما فعلا براي اظهارنظر درباره اين ماجرا كمي زود است. بايد صبر كنيم و نتيجه تغييرات را ببينيم. وقتي نتيجه را ديديم، بهتر و بيشتر مي‌توان درباره آن حرف زد و دغدغه‌هاي ديگر درباره سينما را بيان كرد». حرف آخر بازهم سينماست و فرهنگ. حرفي كه ارشادي روي آن تاكيد مي‌كند تا به اين ترتيب در هياهوي روزهايي كه اخبار مختلف سياسي و اجتماعي، افكار عمومي را درگير كرده، همايون ارشادي هنرمندي باشد كه همچنان دغدغه مهم فرهنگي دارد و همچنان در مسير هنري خود، به زندگي سينما فكر مي‌كند و ديگر هيچ.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون