• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

درخواست كواكبيان از رهبر انقلاب در مناظره زنده تلويزيوني:

در هفته وحدت براي رفع حصر تدبيري بينديشيد

برنامه ديروز، امروز، فردا كه هر از چندي با دعوت از يك اصلاح‌طلب خبرساز مي‌شود پنجشنبه‌شب گذشته نيز با ترتيب دادن مناظره‌يي با حضور مصطفي كواكبيان، دبيركل حزب مردم سالاري و عباس سليمي نمين، فعال سياسي اصولگرا سعي در واكاوي ابعاد راهپيمايي 9 دي سال 88 داشت. در اين برنامه آن‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد دو طرف بارها سخن يكديگر را قطع كردند . در بخشي از برنامه يكي پلي‌بك در مورد نظرات افرادي كه پيش از اين در برنامه «ديروز، امروز، فردا» در مورد فتنه 88 حرف زده بودند پخش شد و مجري از تهيه‌كننده براي ساخت اين كليپ تشكر كرد. اما كواكبيان با انتقاد از پخش پلي‌بك گفت: در اين كليپ هيچ فرد اصلاح‌طلبي حضور نداشت. مجري در پاسخ به وي گفت: «آقاي شمخاني جزو اصلاح‌طلبان حاضر در اين كليپ بودند. همچنين ما در اين برنامه از حضور اصلاح‌طلبان زيادي استفاده كرديم كه حضورشان در كليپ كمرنگ بود.» اگرچه حضور يك اصلاح‌طلب در برنامه‌يي با اين عنوان كمي عجيب به نظر مي‌رسد اما كواكبيان توانست از تك‌فرصت‌هايي كه در اختيارش قرار مي‌گرفت برخي مواضع اصلاح‌طلبان را از رسانه ملي بيان كند كه در همان لحظات كوتاه هم سخن او توسط سليمي نمين و مجري برنامه قطع مي‌شد. با اين حال كواكبيان در لحظات پاياني برنامه در حالي كه وقت هر دو نفر تمام شده بود در جدال كلامي با سليمي نمين جملاتي را بيان كرد كه شنيدنش از رسانه ملي براي اولين بار اتفاق مي‌افتاد: درخواست رفع حصر از رهبر معظم انقلاب به بهانه هفته وحدت جان كلام كواكبيان بود. كلامي كه ساعت‌هاي پس از برنامه حرف اول بحث‌هاي شكل گرفته در فضاي مجازي بود.

كواكبيان: مردم در هر جايي كه احساس كردند براي حفظ كشور و منافع ملي بايد اقدام كنند، خوب درخشيدند. در موضوع 9 دي 88 سه عامل اساسي مردم را به صحنه كشاند. اول اينكه به ارزش‌هاي اسلامي اهانت شده بود و ملت حسيني ما احساس كردند در عاشورا عده‌يي اين اهانت را روا داشتند. ملتي كه امسال دو ميليون نفر از آنها در پياده‌روي اربعين حضور داشتند، توهين به امام حسين(ع) را نمي‌پذيرند. حالا اينكه كي بوده و چه جرياني بوده جاي بحث است ولي اصل اين اهانت را هيچ‌كس نمي‌پذيرد. عامل دوم توهين برخي به ميراث گرانقدر امام خميني(ره) بود. برخي شعار مرگ بر اصل ولايت فقيه را سر دادند كه باعث به صحنه آمدن مردم شد. عامل سوم نيز حفظ نظام بود، مردم احساس كردند بايد اينجا به صحنه بيايند و كليت نظام را حفظ كنند. مردم در خلق 9 دي دو پيام اصلي داشتند. پيام اول آنها براي داخلي‌ها اين بود كه انتخاباتي برگزار شده است و حوادثي افتاده ولي بايد تمامش كرد. برخي تازه بعد از 9 دي شروع كردند. آنها گفتند كه تمام آن نامزدهاي انتخاباتي را بايد اعدام كرد. پيام ديگر نيز به خارجي‌ها اين بود كه شما نبايد در مسائل داخلي ما دخالت كنيد.
سليمي نمين:در انقلاب اسلامي ايران شاهديم كه انتخابات طي زمان پرشور‌تر مي‌شود. طبيعي است كه گاهي اين روند دچار التهاباتي شود. ما در انتخابات اوليه در مورد رياست‌جمهوري غالبا افرادي را انتخاب مي‌كرديم كه مورد تاييد همه جريانات سياسي باشد اما به تدريج وارد عرصه‌يي شديم كه نمايندگان سلايق سياسي كه متعلق به بخشي از جامعه هستند را براي رياست بر قوه مجريه انتخاب كنيم تا ما التهاب سياسي را در بالاترين سطوح ببينيم مخصوصا كه اگر رشد يافتگي لازم در اجزاي اين موضوع به وجود نيامده باشد.
 كنترل انتخابات بايد توسط خود مردم صورت بگيرد زيرا ابعاد موضوع بسياري وسيع و گسترده است. شايد انتخابات 88 را مي‌توان پرالتهاب‌ترين انتخابات دانست زيرا علاوه بر التهابات معمولي بحث چرخش قدرت خيلي جدي مي‌شود.
كواكبيان: صدا و سيما در جريانات پس از انتخابت سال 88 خيلي بهتر مي‌توانست عمل كند. 24 خرداد 88 من آمدم چند نكته را تذكر دادم. اول اينكه انتخابات تمام شد و نتيجه معلوم شد پس بايد مساله را همينجا تمام كنيم. ثانيا من معتقدم تخلفات زيادي در انتخابات صورت گرفته اما تقلب در انتخابات صورت نگرفته است. ولي بايد تخلفات را پيگيري كرد و نكته بعد اينكه بين معترضان به انتخابات و ضد انقلاب و كساني كه مي‌خواهند به انقلاب ضربه بزنند تفكيك كرد، متاسفانه اين تفكيك صورت نگرفت. در 25 خرداد دو يا سه ميليون به خيابان‌ها آمدند و راهپيمايي سكوت كردند و واقعا هم براي آنها شبهه بود.
 اين را مي‌شد خيلي بهتر مديريت كرد اما اين صورت نگرفت. الان هم كه من براي اين برنامه آمدم كه در مورد 9 دي صحبت كنم، پيامك‌هاي زيادي با اين مضمون داشتم كه فلان شده تو باز مي‌خواهي بروي در برنامه 9 دي شركت كني. من گفتم اتفاقا ما بايد برويم حرف‌هاي‌مان را بزنيم. ما چه كرديم كه 9 دي مصادره جناحي شد. من معتقدم بخشي از افرادي كه در راهپيمايي 25 خرداد شركت كردند، در راهپيمايي 9 دي هم شركت كردند. اما ما به گونه‌يي عمل كرديم كه 9 دي سمبل يك جريان سخت شد.
سليمي‌نمين: كواكبيان معتقد است كه رسانه ملي وظيفه‌اش را در تبيين موضوع به خوبي ايفا نكرد، تبيين موضوع با الگويي كه مي‌دهند مبني بر اينكه همه اشتباه كردند، امكان پذير نيست. اين‌گونه موضوع حل نمي‌شود. ما در ارتباط با ريشه‌يابي يك موضوع اگر اين روش را در پيش بگيريم از يك رخداد مهم نمي‌توانيم كسب تجربه كنيم. اين ختم به خير كردن موضوع است. در پاسخ به اين سوال كه نخبگان رشديافتگي داشتند يا خير بايد به اين مساله توجه كنيم كه رشديافتگي‌ آنها در مورد انتخابات به اندازه توده‌ها هست يا خير؟ بايد يه اين موضوع پرداخته شود. آيا همه نخبگان به چرخش قدرت معتقد هستند؟
كواكبيان: قطعا خير و اين موضوع در انتخابات موثر بود. اما من به وزير اقتصاد گفتم كه او دادن سهام عدالت را گذاشته است براي شب انتخابات. اينكه بگوييم قضيه محدود به اين است كه مثلا فقط فردي با دو شناسنامه راي داده است درست نيست.
سليمي نمين: يعني شما اسنادي در مورد تخلفات انتخابات در حد ابطال داشتيد؟
كواكبيان: قوه قضاييه بررسي كند تاثير اين موضوعات چقدر است.
سليمي نمين: نگوييد بايد بررسي كنيم. شما يك موقع بررسي مي‌كنيد و اسنادي را ارايه مي‌دهيد و مي‌گوييد اين انتخابات بايد ابطال شود. شما مي‌توانيد چنين چيزي را مطرح كنند؟
كواكبيان: مي‌شد در همان ماه‌هاي اول با برخي تدابير اين مساله را جمع كرد. در هر حال حضور مردم هميشه تاثيرگذار است. پيام اساسي مردم به خارجي‌ها بود. كساني كه از سفارت‌ها و تريبون‌هاي خارجي استفاده مي‌كردند، اين پيام را گرفتند.
سليمي نمين: من خودم احمدي‌نژاد را به عنوان يكي از مقصرين قضيه مي‌دانم. ديگران تنش را در كشور ايجاد كردند اما احمدي‌نژاد با عدم تابعيت از رهبري بر اين تنش افزود. البته موسوي هم در مناظرات از افراد اسم برد اما روي حرف من با احمدي‌نژاد است. اگر او در اين زمينه حرف‌شنوي داشت قطعا ما در زمينه التهابات بعدي فضاي ديگري داشتيم. ديگر هاشمي بهانه نداشت تا گردش قدرت را قبول نكند.
كواكبيان: در انتخاب وزير علوم عده‌يي 9 دي را چماق كردند بر سر هركسي كه نمي‌پسندند.
سليمي نمين: آقاي كواكبيان اگر شما اجازه مي‌داديد به مساله سوءاستفاده برخي افراد در فتنه هم مي‌رسيديم اما شما آنجايي از بحث را كه مورد نظرتان نيست به هم مي‌زنيد. ابداع واژه ساكتين فتنه يك كار غلطي بود. شما نمي‌توانيد ساكت فتنه را مجرم فتنه بناميد.
كواكبيان در انتهاي برنامه: از مقام معظم رهبري مي‌خواهم كه در هفته وحدت در مورد رفع حصر تدبير بفرمايند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون