• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

اصولگرايان هنوز به مكانيزم عملياتي وحدت نرسيده‌‌اند


حميدرضا ترقي، عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي در تحليلي از وضعيت دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا براي انتخابات مجلس آتي معتقد است اصلاح‌طلبان فعاليت خود را در شهرستان‌ها آغاز كرده و اصولگرايان هنوز در پي دستيابي به مكانيزم وحدت هستند. با اين حال او اصولگرايان را عقب‌تر از برنامه زمان‌بندي شده نمي‌داند.
 ‌ به نظر مي‌رسد جريان اصلاح‌طلب كه چندين سال در انتخابات مختلف شكست خورده بود با روي كار آمدن دولت اعتدال، اميد جديدي پيدا كرده كه بتواند به صحنه رقابت سياسي برگردد. مجموعه گزارشات حاكي از فعاليت جدي اصلاح‌طلبان در سطح كشور براي سامان‌دهي نيروهاي خودشان است كه بتوانند هم در انتخابات خبرگان و هم در انتخابات مجلس در صورت امكان نيروهايي را كه سفيد و كمتر به تندروي و ساختارشكني معروف هستند وارد عرصه رقابت انتخاباتي بكنند و در اين راستا دو سناريو دارند كه آن را دنبال مي‌كنند؛ سناريوي ائتلاف با اعتداليون دولت و سناريوي فعاليت مستقل از اعتداليون.
 ‌ مدتي است كه اصلاح‌طلبان كار مطالعاتي، برنامه‌ريزي و نيروچيني در سطح دستگاه‌هاي اجرايي و در لايه‌هاي دوم و سوم مديران اجرايي كشور را آغاز كردند. اين اقدام اگرچه نشان‌دهنده يك حركت زودهنگام و بيش‌فعالي است اما باتوجه به هدفي كه آنها دنبال مي‌كنند به نظر مي‌رسد قصد دارند كار خود را با وسعت و گستردگي بيشتر به انجام برسانند.
 ‌ اصولگرايان هنوز كار خاصي انجام ندادند و بيشتر دنبال انسجام دروني خود هستند و بحث انتخابات براي آنها هنوز به صورت جدي كليد نخوره است اما فكر نمي‌كنم از برنامه عقب باشند و طبق همان برنامه پيش مي‌روند.
 در حال حاضر مكانيزم ائتلاف اصولگرايان فقط در جهت همگرايي فكري و مواضع در حال شكل‌گيري است ولي مكانيزم عملياتي براي ائتلاف هنوز به‌طور كامل تدوين نشده است. البته محور ائتلاف همان‌طور كه اعلام كردند جامعتين هستند. شيخوخيت گذشته به حالت جمع‌گرايي و شورايي كه بتواند نظر همه اصولگرايان را تامين كند تبديل شده و از محوريت اشخاص خارج شده است. لذا به نظر مي‌رسد در مركز ثقلي كه در انتخابات بتواند هم فصل‌الخطاب باشد و هم رفع اختلاف بكند در آينده مشخص خواهد شد و بر آن اساس مجموعه اصولگرايان طبيعتا به ليست انتخاباتي خواهند رسيد.
  اصولگرايان كارهايي را كه مي‌كنند لازمه كار تشكيلاتي است و همه احزاب دنيا اين كار را انجام مي‌دهند. در حال حاضر اين اصلاح‌طلبان هستند كه با نفوذ در دولت و گرايش‌هاي‌شان در حال ورود زودهنگام در انتخابات مجلس هستند. به صورت كلي همانقدر كه اصلاح‌طلبان براي گرفتن مجلس بعدي نگران هستند اصولگرايان هم براي از دست دادن مجلس بعدي نگران هستند. رسيدن به وحدت در انتخابات آتي يك الزام اجتناب‌ناپذير براي اصولگرايان است. وحدت در اين انتخابات رابطه مستقيمي با حيات سياسي اصولگرايان و ادامه آن دارد. اگر اصولگرايان در اين انتخابات به وحدت نرسند بدون شك شكست خواهند خورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون