• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

غرب بايد بابت ايستادگي ايران در سوريه از ما تشكر كند

«ابراهيم رحيم‌پور» معاون آسيا، اقيانوسيه و مشترك‌المنافع وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه با خبرگزاري ترند جمهوري آذربايجان با اشاره به لزوم همكاري بين ايران و آذربايجان از بعد دوجانبه و منطقه‌يي به مسائل ديگري از جمله برنامه‌هاي ايران براي افزايش حجم مراودات تجاري به بيش از 200 ميليارد دلار در سال، نقش ايران در سوريه و عراق و نيز روابط ايران با چين، روسيه و كشورهاي غربي پرداخت كه مهم‌ترين سرخط‌هاي اين گفت‌وگو به شرح زير است:
 پس از دو سفر مهم يعني سفر الهام علي اف به تهران و سفر جناب آقاي روحاني به باكو بسياري از مسائل دو كشور تقريباً حل شد و در يك مسير خوبي قرار گرفته است.
 با وضعيتي كه در منطقه هست و پاره‌يي از تحولاتي منفي، همكاري ايران و آذربايجان يك همكاري هم واجب و لازم و هم مفيد است.
 فاينانس چين براي پروژه‌هاي ايران پيش از اين هم وجود داشته و باز هم ادامه خواهد داشت. در مورد هند هم موضوع در دست مذاكره است و توافقاتي شده و البته اين توافق‌ها هنوز نهايي نشده است.
  طلب يا بدهي از سوي دو طرف در گذشته نبوده كه كاهش قيمت روبل روي آن اثر منفي گذاشته باشد. طرفين در كميسيون مشترك تصميم گرفته‌اند كه بتوانند حجم مراوداتي كه داشتند را افزايش دهند. از اين نظر تقريبا در حال آغاز يك دوره جديد در روابط دو كشور هستيم.
 بر اساس تصميم راهبران ايران و روسيه دو كشور بايد حجم روابط اقتصادي، تجاري، صنعتي‌ خود را افزايش دهند. خوشبختانه هم ما صادرات به روسيه خواهيم داشت و هم واردات و يك طرفه نيست، اين جاده دو طرفه است. بازار جديدي براي ايران و همچنين بازار جديدي براي روسيه در حال شكل‌گيري است.
 ما در دوران تحريم در مسير سازگاري با وضعيت جديد پيش رفته و طبعا با كشورهاي غير غربي همكاري بيشتري داشتيم. زماني كه مذاكرات به نتيجه برسد و در حال حاضر هم نشانه‌هاي مثبتي در اين خصوص وجود دارد شاهد گرايش زيادي به سمت ايران از سوي اروپايي‌ها هستيم.
 درصدد اين هستيم كه در شرايط جديد يك توازني در روابط خارجي تجاري ايران با غرب و شرق ايجاد كنيم. اما اين به معناي اينكه ما شركاي دوره تحريم خودمان را فراموش كنيم، نيست. ما امروز 140 ميليارد دلار رابطه تجارت خارجي داريم، با برداشتن تحريم‌ها اين رقم تقريبا به 200 ميليارد دلار و يك مقدار بالاتر مي‌رسد و اين طبيعي است كه اين
140 ميليارد دلار را با همين شركاي فعلي خودمان همكاري خواهيم داشت و بقيه آن را با شركاي جديد تنظيم خواهيم كرد.
 در مورد همكاري‌هاي ايران با بغداد و حتي در كردستان كه قسمتي از عراق است بايد گفت كه آنها جزو متحدين ما هستند و هر نوع كمكي را از ما بخواهند ما دريغ نمي‌كنيم. امنيت عراق و امنيت ايران با يكديگر عجين شده و لذا از اين جهت آنها متحد ما هستند و به آنها كمك‌هاي متفاوتي را كرديم و ادامه خواهيم داد تا اينكه بتوانيم متفقا با تروريسم مقابله كنيم.
 خلأ قدرت در سوريه توسط گروه‌هاي به‌شدت ضد انساني تقويت مي‌شود و نبايد خلأ قدرت در سوريه توسط تروريست‌ها پر شود.
 ايستادگي سوريه و ايران براي منطقه و دنيا خوب بوده و اگر قبلا ما را متهم مي‌كردند اخيراً اين اتهامات كمتر شده، چراكه كشورهاي غربي متوجه داعش و تروريست‌هاي ضد بشري شده‌اند و از اين جهت بايد ممنون ايران باشند كه توانست به سوريه كمك كند تا اين خلأ قدرت ايجاد نشود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون