• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3139 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۶ دي

نامه ظريف اعلام موضع از زبان ايران بود

علي اكبر ولايتي، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص دليل نامه نوشتن محمد جواد ظريف به همتايان بين‌المللي خود، سخن گفته است كه مهم‌ترين سرخط‌هاي اين گفت‌وگو به شرح زير است:
  دكتر ظريف اطلاع داده بود كه اين كار را انجام داده‌اند، ولي در رابطه با جزييات آن صحبتي نكرده‌اند، ولي هر دوي ما و همچنين كساني كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند در چارچوب ديدگاه‌هايي كه مقام معظم رهبري تعيين كردند حركت كرده و يا سخن مي‌گوييم و در حقيقت اين ديدگاه‌ها به هم خيلي نزديك است.
  همان‌طور كه امريكايي‌ها قبل يا پس از هر مذاكره لابي كرده و يا به رايزني با ساير كشورها مي‌پردازند تا نظرهاي خود را اعمال كنند ما نيز همين كار را انجام مي‌دهيم و در واقع آقاي ظريف نيز همين كار را كردند تا كشورهاي ديگر مواضع ما را از زبان خودمان بشنوند نه امريكايي‌ها.
  بازرسان آژانس تاكيد كرده‌اند كه هيچ آثاري از استفاده غيرصلح آميز و يا مقاصد نظامي در زمينه هسته‌يي در مراكز ما ديده نشده است، همچنين اگر ما NPT را امضا كرده‌ايم و نظارت آژانس را پذيرفته‌ايم پس ديگر جايي براي نگراني امريكا يا غرب باقي نمي‌ماند.
  نمونه تغيير مواضع غرب را در مذاكرات وين شاهد بوديم. آنها تا صبح يكشنبه به‌گونه‌يي اعلام موضع كرده بودند كه گويي همه‌چيز به سمت نتيجه قطعي مي‌رود، ولي به طور ناگهاني مواضع آنها تغيير كرد و اين نشان مي‌دهد كه حتي مذاكره كنندگان آنها كه وزير خارجه امريكا هم از جمله آنها بود از خود اختياري ندارند؛ بنابراين بهتر است امريكايي‌ها و اعضاي 1+5 كساني را براي مذاكره بفرستند كه اراده داشته باشند و مانند ما چارچوب‌هاي‌شان مشخص باشد.
  به نظر مي‌رسد نفت را امريكايي‌ها و برخي متحدان‌شان به ابزار سياسي تبديل كرده‌اند تا از اين طريق به كشورهاي توليدكننده نفت فشار بياورند. همچنين به نظر مي‌رسد يك عزم سياسي پشت اين ماجرا وجود دارد و كاهش قيمت نفت يك تصميم سياسي براي يك پديده به ظاهر اقتصادي است.
  در سال‌هاي 1363 تا 64 كه اوج جنگ بود نفت ما به قيمت كمي فروخته مي‌شد، اما با وجود جنگ و تمام كمبودها كشور اداره مي‌شد؛ بنابراين امروز هم اگر ملت مصمم باشند كه روي پاي خود بايستند و استقلال داشته باشند حتي با وجود فشارهايي كه روي آنها مي‌آورند از تصميمات استراتژيك خود عقب نخواهند نشست.
  شايد يكي از اهداف در رابطه با كاهش قيمت نفت اين باشد كه در مذاكرات هسته‌يي ما را تحت فشار بگذارند. همچنين امكان دارد همان‌طور كه روسيه را در رابطه با اوكراين تحت فشار مي‌گذارند.
  راه نجات ما روآوردن به اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي يعني در شرايط سخت بتوانيم كشور را بدون فروش نفت نيز اداره كنيم و اين وظيفه مجلس شوراي اسلامي است كه با وضع قوانين مناسب و با توجه به مباني اقتصاد مقاومتي قوانيني تصويب كرده و دولت آن را اجرايي كند.
  ايران به دليل استقلال و قدرت نفوذي كه در جهان و به ويژه در منطقه دارد مي‌تواند نقش محوري ايفا كند، كما اينكه مسوولان عراق و سوريه نيز اذعان داشته‌اند كه بدون حمايت‌هاي ايران قادر به مقابله با اقدامات داعش و گروه‌هاي تروريستي نبوده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون