• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3489 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند

در نتيجه رايزني‌‌هاي ظريف در ولينگتون صورت گرفت

دستور ويژه اقتصادي نخست ‌وزير نيوزيلند

گروه ديپلماسي| دومين روز از پنجمين مقصد تور 11 روزه محمدجواد ظريف به كشورهاي جنوب شرقي آسيا و اقيانوسيه به ديدارهايي براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و البته سخن گفتن از همكاري‌هاي سياسي ايران و نيوزيلند سپري شد. نخستين برنامه محمدجواد ظريف در روز دوشنبه ديداري بود كه در پارلمان نيوزيلند صورت گرفت و وزير امور خارجه با تاد مك كلي، وزير تجارت اين كشور ديدار كرد. ظريف در ديدار با وزير تجارت نيوزيلند ضمن بررسي ظرفيت‌هاي همكاري دوجانبه در زمينه‌هاي مختلف از جمله انرژي و پتروشيمي، توريسم، بنادر، حمل و نقل، كشاورزي، علوم پيشرفته و نانوتكنولوژي، منابع انساني به ويژه در حوزه‌هاي مهندسي، بر انجام هر چه سريعتر سفر برنامه‌ريزي شده وزير تجارت نيوزيلند به تهران تاكيد كرد. وزير تجارت نيوزيلند نيز با اشاره به اينكه تاريخ سفرش به تهران به زودي قطعي خواهد شد، برخي زمينه‌هاي همكاري دو كشور را برشمرد و گفت: روابط دو كشور در زمينه‌هاي مختلف مي‌تواند گسترش يابد. در اين ديدار همچنين مشكلات فراروي گسترش همكاري‌هاي دو كشور از جمله در زمينه خدمات بانكي بررسي شد.
پس از ديدار با وزير تجارت نيوزيلند، ظريف با هيات همراه در نشست مشتركي با اعضاي شوراي بازرگاني خاورميانه نيوزيلند ديدار و در خصوص راه‌هاي گسترش روابط دو كشور گفت‌وگو و رايزني كرد. رييس دستگاه ديپلماسي در اين نشست كه با حضور سفراي دو كشور برگزار شد با اشاره به اينكه ايران باثبات‌ترين و دموكراتيك‌ترين كشور غرب آسياست به تشريح ظرفيت‌هاي اقتصادي ايران پرداخت. وزير خارجه منابع انساني پيشرفته، امكانات ارتباطي و حمل و نقل، توريسم، كشاورزي، علوم پيشرفته و نانوتكنولوژي، نفت و گاز و پتروشيمي را به عنوان برخي از مهم‌ترين ظرفيت‌هاي ايران برشمرد و از بازرگانان نيوزيلند براي حضور و سرمايه‌گذاري در بازار بزرگ ايران دعوت كرد.
اما مهم‌ترين ديدار ظريف در ولينگتون پس از شركت ظريف در نشست مشترك با اعضاي شوراي بازرگاني خاورميانه نيوزيلند صورت گرفت. رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در ادامه رايزني‌هاي خود در ولينگتون، با جان كي، نخست‌وزير اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد و در خصوص گسترش همكاري‌هاي دو كشور به رايزني پرداخت. دو طرف در اين ديدار راه‌هاي گسترش مناسبات دوجانبه به ويژه در ابعاد اقتصادي را بررسي كردند. ظريف در اين ملاقات با اشاره به ملاقات‌هاي خود با وزراي خارجه، تجارت و اعضاي «شوراي بازرگاني خاورميانه» نيوزيلند، زمينه‌هاي روابط اقتصادي و تجاري بين دو كشور را برشمرد و بر ضرورت افزايش همكاري‌ها در مرحله پسابرجام تاكيد كرد. وي همچنين توضيحاتي در خصوص تحولات سوريه و عراق و مسائل منطقه‌اي ارايه كرد.
نخست وزير نيوزيلند نيز با ابراز خشنودي از رفع تحريم‌ها عليه ايران، اعلام كرد از گسترش روابط دو كشور حمايت و دستورات لازم براي رفع برخي مشكلات فراروي روابط تجاري و اقتصادي دو كشور را صادر خواهد كرد. آخرين ديدار محمدجواد ظريف در ولينگتون با مقامات رسمي و بلندپايه اين كشور به رايزني با ناتان گاي، وزير صنايع اوليه (كشاورزي، دامداري و شيلات) نيوزيلند و رهبر حزب كارگر اين كشور گذشت.
ناتان گاي، وزير صنايع اوليه نيوزيلند در ملاقات خود با ظريف، ضمن ابراز خشنودي از ديدار وزير امور خارجه كشورمان از نيوزيلند، اعلام كرد ايران كشوري با ثبات بوده و منافع مشترك دو كشور در گسترش همكاري‌ها در زمينه‌هاي مختلف از جمله صنايع اوليه است.
ظريف نيز حوزه‌هاي كشاورزي، دامداري و شيلات را در روابط ايران و زلاندنو مهم دانست و افزود: هرگونه سرمايه‌گذاري نيوزيلند در اين حوزه‌ها با توجه به شبكه ارتباطي و پيوستگي بازارهاي ايران و آسياي مركزي و قفقاز و افغانستان، همه منطقه را پوشش خواهد داد. وزير خارجه همچنين با اشاره به سفر پيش‌روي وزير تجارت نيوزيلند به ايران، براي تنظيم سفر وزير صنايع اوليه نيوزيلند به ايران، اعلام آمادگي كرد. وزير صنايع اوليه نيوزيلند نيز ابراز اميدواري كرد به زودي از ايران ديدار كند.
ظريف عصر ديروز به وقت تهران ، ولينگتون را به مقصد كانبرا ترك كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون