• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3489 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند

خبر كوتاه

ادعاي تماس تلفني ظريف با كري
رييس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به اينكه مسائل بانك‌هاي درجه دو و سه در ارتباط با ايران در حال برطرف شدن است، گفت: آقاي ظريف قول برطرف شدن اين مشكل را داده است، همچنين در تماس با آقاي جان كري درباره اين موضوع صحبت كرده تا اين مشكل برطرف شود. به گزارش «انتخاب»، مسعود خوانساري در مراسم بازگشت هيات اعزامي اتاق بازرگاني تهران به آلمان اظهار كرد: برخي مسائل بانك‌ها و بيمه‌هاي خارجي در ارتباط با ايران هنوز وجود دارد. مشكلات بانك‌هاي درجه دو و سه تقريباً در حال حل شدن است اما مسائل مربوط به بانك‌هاي درجه يك حل نشده است. وي افزود: بانك‌ها براي ارتباط با ايران جريمه‌هاي زيادي به امريكا داده‌اند اما آقاي ظريف قول داده است كه اين مشكل برطرف شود. به نوشته تسنيم، رييس اتاق بازرگاني تهران در توضيح اضافه كرد: در تماس آقاي ظريف با آقاي جان كري صحبت شده است تا اين مشكل برطرف شود و بانك‌ها ديگر «با ايران كار نخواهيم كرد» را كنار بگذارند. خوانساري در ادامه صحبت‌هاي خود درباره زير بار نرفتن بانك‌هاي بزرگ براي همكاري با ايران، گفت: تحريم‌هاي اوليه امريكا برداشته نشده اما تحريم‌هاي اتمي برداشته شده است و بانك‌ها نگران تشخيص ناصحيح ميان تحريم‌هاي اوليه و اتمي هستند. وي اضافه كرد: اين امر باعث نگراني بانك‌ها از غضب امريكا و جريمه شدن دوباره بانك‌ها ست. رييس اتاق بازرگاني تهران در ادامه صحبت‌هايش تاكيد كرد: سفر هيات تجاري به آلمان بعد از رفع تحريم‌ها يك دوره آموزشي براي ما بود زيرا ما هفت تا هشت سال روابط‌مان با دنيا قطع شده بود. خوانساري گفت: از اين سفر نمي‌توان انتظار داشت كه حتما منجر به عقد قرارداد يا جذب فاينانس شود. وي گفت: بانك‌ها و بيمه‌هاي خارجي هنوز به طور كامل براي ارتباط با ايران نيامده است. خيلي از بانك‌ها روش‌هاي گشايش ال‌سي را فراموش كرده‌اند. خوانساري گفت: آمدن 150 هيات تجاري خارجي به ايران قبل از رفع تحريم باعث آب شدن يخ ارتباط با ايران شده است.

واكنش تند «جابري ‌انصاري» به حكم اخير دادگاه امريكايي عليه ايران
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان، حكم اخير دادگاهي در امريكا عليه ايران را ظالمانه، مضحك و بي‌معنا خواند. به گزارش «اعتماد»، حسين جابري‌انصاري با اشاره به حكم دادگاهي در نيويورك مبني بر پرداخت غرامت به قربانيان حادثه تروريستي يازده سپتامبر از حساب ايران گفت: حكم اخير دادگاهي در امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران، جديدترين توليدات دستگاه قضايي امريكا در ميدان مسابقه تبعيت كوركورانه از سناريوهاي صهيونيستي ايران‌هراسي است. اين حكم آنقدر مضحك و بي‌معناست كه هم اصل عدالت را به سخره مي‌كشد و هم وجهه و اعتبار دستگاه قضايي امريكا را بيش از پيش مخدوش مي‌كند. وي ادامه داد: چنين احكامي همچنين پيام بسيار خطرناك و معناداري به تروريست‌ها و حاميان آنها مي‌دهد كه با خيال آسوده مردم امريكا و جهان را بكشيد چون نه تنها قرار نيست سراغ شما بياييم بلكه در واكنش به جنايات شما قوي‌ترين و موثرترين دشمنان‌تان را هدف قرار مي‌دهيم. جابري‌انصاري با بيان اينكه «ما قوه مجريه امريكا را نيز در صدور اين نوع احكام همدست و شريك مي‌دانيم» تصريح كرد: متاسفانه وزارت امور خارجه امريكا سال‌هاست با نگاهي غير منطقي، نادرست و غيراخلاقي نام ايران را در فهرست كشورهاي حامي تروريسم قرار داده است و اين اقدام، خود، زمينه ساز فراموشي همه اصول دادرسي عادلانه و حتي عقل سليم در احكام سياسي صادره از سوي برخي دادگاه‌هاي امريكاست. سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: اگرچه اين احكام ظالمانه ظاهرا متوجه دولت و ملت ايران است، اما در يك نگاه منطقي و منصفانه، اين مردم امريكا و خاصه بازماندگان و قربانيان حادثه 11 سپتامبر هستند كه با اين احكام و آدرس‌هاي كاملا انحرافي، حقوق‌شان پايمال و صرفا با وعده پرداخت مقداري پول، مطالبه بحق آنها براي محاكمه و پاسخگو كردن عاملان و حاميان واقعي اعمال تروريستي 11 سپتامبر بايگاني مي‌شود. خاطرنشان مي‌شود به تازگي دادگاهي در نيويورك مدعي شده است ايران بايد 10 و نيم ميليارد دلار به خانواده قربانيان و شركت‌هاي بيمه به خاطر حادثه 11 سپتامبر بپردازد.

انتقاد روسيه و چين از رويكرد سازمان ملل در قبال حقوق‌بشر در ايران
گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور ايران، بار ديگر ايران را به نقض حقوق بشر متهم كرد. به گزارش فارس، احمد شهيد كه در سي و يكمين نشست رسمي شوراي حقوق بشر صحبت مي‌كرد، در گزارش خود، ايران را به نقض حقوق و سانسور رسانه‌ها، اعدام‌هاي غيرقانوني، بازداشت‌هاي خودسرانه و نقض حقوق اقليت‌ها متهم كرد. شهيد با اين حال از برخي اقدامات صورت گرفته از سوي ايران، از جمله تلاش براي اصلاح برخي قوانين تمجيد كرد و گفت‌: پيشرفت‌هايي در زمينه حقوق بشر صورت گرفته است. قرار است شوراي حقوق بشر در نشست اين دوره در مورد تمديد يا عدم تمديد حكم ماموريت احمد شهيد تصميم‌گيري كند. اتحاديه اروپا و امريكا پيش از اين از تمديد ماموريت وي حمايت كرده‌اند. در پاسخ به اين اظهارات، عضو هيات نمايندگي ايران در نشست به صحبت پرداخت و از ادعاهاي مطرح شده از سوي احمد شهيد انتقاد كرد و گزارش او را «نامتوازن و غيرمنصفانه» خواند. وي گفت: «به عنوان يك عضو سازمان ملل، معتقديم كه پيشبرد حقوق بشر بايد متكي بر احترام به تفاوت فرهنگ‌ها و سنت‌هاي كشورها و بدون تلاش براي تحميل كردن شرايط بر كشورها باشد.» او ادامه داد: «معتقديم كه اراده مردم، پايه اصلي مشروعيت حكومت‌هاست. از ابتداي انقلاب اسلامي، بيش از 30 انتخابات در جمهوري اسلامي برگزار شده است، كه تازه‌ترين آنها، يعني انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي، با مشاركت بيش از 60درصدي برگزار شد. » وي افزود: «بر اساس اصول شوراي حقوق بشر، برخورد با كشورها نبايد گزينشي و سياسي باشد و گزارش‌ها نيز بايد بي‌طرفانه و حرفه‌اي باشد، اما متاسفانه گزارشگر سازمان ملل اين اصل را ناديده مي‌گيرد.» نماينده ايران ادامه داد: «با وجود آنكه پاسخ‌هاي دقيقي به گزارشگر سازمان ملل ارايه كرده‌ايم، موارد اندكي از آنها در گزارش وي منعكس شده و اين گزارش غيرمتوازن و غيربي‌طرفانه است.» وي افزود: «با توجه به پيشرفت‌هاي قابل توجه صورت گرفته در زمينه حقوق بشر در ايران، بسياري از كشورها خواستار پايان ماموريت گزارشگر ويژه هستند.» همچنين در نشست ديروز شوراي حقوق بشر، نمايندگان چندين كشور از جمله روسيه، چين، سوريه، كوبا، ونزوئلا، عراق و چند كشور ديگر از رويكرد سياسي شوراي حقوق بشر و احمد شهيد در قبال ايران، انتقاد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون