• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

وعده‌ «بهارانه» رييس‌جمهور:

سال 95 بهتر مي‌شود

گروه سياسي| بازي با قوي‌ترين تيم‌هاي 6 كشور جهان را به ياد مي‌آورد و به پيروزي در آن رقابت كه مي‌رسد و به كساني كه بازي را ديدند و دست نزدند، ‌از جمع مي‌پرسد چه لقبي به آنها مي‌دهيد؟ حضور در جمع ورزشكاران نيز حسن روحاني را از بازخواني 94 تاريخي دور نمي‌كند. سالي كه پرونده هسته‌اي با سابقه‌اي 12ساله سرنوشت خوشي را رقم زد، براي رييس‌جمهور ايران يك افتخار است. افتخاري كه حسن روحاني آن را تا پايان تاريخ پا برجا مي‌داند، پيروزي منافع ملي در صحنه جهاني است كه نتيجه آن خارج كردن كشور از ته چاه بود. اين اما افتخار اول روحاني بود. افتخار دوم او زماني رقم خورد كه كشور را با كاهش قيمت نفت اداره كرد. او كه سال 94 را به‌عنوان يكي از سخت‌ترين سال‌ها نامگذاري مي‌كند از سال 90 مي‌گويد كه كشور درآمد 120 ميليارد دلاري از فروش نفت را تجربه كرد و از امسالي كه اين رقم به يك ششم كاهش يافت. تا در مقايسه اين دو، از وضعيتي بگويد كه در اواخر سال امكان پرداخت حقوق كاركنان دولت وجود نداشت. روحاني كه خود را سختگيرترين رييس دولت ايران معرفي مي‌كند، سومين موفقيت خود را در آخرين ماه سال مي‌داند. انتخابات پرشور و با حضور گسترده مردم، و نتيجه‌اي كه از آن حاصل شد تا روحاني اين نويد را بدهد كه در سال آينده، سال بهتري براي همه بوده و در اقتصاد هم شرايط خوبي مهيا شود. به گزارش ايرنا، رييس‌جمهور در مراسم تقدير از ورزشكاران و مدال‌آوران سال 93 اظهار داشت: بهترين راه براي شاخص‌گذاري افتخار ملي كه ببينيم درست پيشرفت كرده‌ايم يا خير يا از نظر علمي كارمان درست بوده است يا خير، بايد رقابت بين‌المللي كنيم و اگر محروم شويم از پيشرفت محروم خواهيم شد و رقابت اگر دروني باشد از پيشرفت محروم خواهيم شد. روحاني با اشاره به اينكه اگرچه موافق مذاكرات سياسي و رسيدن به نقاط مشترك هستم، گفت: اما شاخص‌ها وقتي ظاهر مي‌شود كه با يك كشور خارجي و قدرت خارجي بنشينيم و مذاكره كنيم و در آن ميدان و رقابت سياسي بزرگ افتخار بيافرينيم. وي تصريح كرد: يك زمان با يك كشور معمولي بازي مي‌كنيم و زماني مي‌رسد كه در مقابل آرژانتين و برزيل اگر برنده نشويم هم بازي خوب شما به اندازه برنده شدن در يك بازي تاثيرگذار در روحيه مردم خواهد بود. رييس دولت تدبير و اميد يادآور شد: اگر با قوي‌ترين تيم‌هاي 6 كشور دنيا كه در يك جا جمع شده‌اند و تيم خود را تركيب كرده‌اند و بهترين‌ها را انتخاب كرده‌اند، بازي كنيم كار سختي انجام داده‌ايم و اگر پيروز شديم چقدر براي ملت غرورآفرين خواهد بود؛ حالا اگر كسي نگاه كند و دست نزند به آن چه لقبي مي‌دهيد؟ روحاني اضافه كرد: اگر جناحي پيدا شد در برابر پيروزي بزرگ ملت ايران و قدرت‌هاي جهان، لبخند را به چهره او نديديد و كف زدن‌ها را نيز در دست‌هاي او نديديد يا اينكه وي اگر كفي هم زد و گفت اي بابا، اين همه تلاش كرديم سه گل زديم و يك گل خورديم، حس مي‌كنم برخي‌ها در بازي از اول تا آخرش برد يك تيم را مي‌خواهند و شكست كامل تيم ديگر را. وي گفت: بازي كه از اول اعلام كرده بودم بازي برد- برد بود و آنها هم گل مي‌زنند و ما گل بيشتر و در نهايت پيروز بازي خواهيم بود و مهم است براي يك ملت كه در برابر قدرت‌هاي جهان در پيچيده‌ترين مذاكرات تاريخ سياسي جهان كه هم در بخش حقوقي، اقتصادي، فني و سياسي بوده؛ در همه زمينه‌ها بتوانيم موفق شويم و افتخار ملي بيافرينيم، چرا كه در صحنه جهاني براي منافع ملي بازي كرديم. روحاني گفت: در اين مواجهه در برابر دنيا، كشور را از ته چاه خارج كرديم و در منظر جهانيان قرار داديم.
در سال 94 وارد تجارت هسته‌اي جهاني شديم
رييس‌جمهور با اشاره به اينكه فرق بين سال‌هاي 90 تا 93 با سال 94 از لحاظ دنيا بحث غني‌سازي قانوني ايران است، گفت: كسي حق اعتراض ندارد چرا كه در سال‌هاي قبل غني‌سازي ايران غيرقانوني بود؛ البته از ديد آنها چون قطعنامه الزامي شوراي امنيت عليه ما صادر شده بود. روحاني گفت: در سال 94 فروختن مواد هسته‌اي و خريد آن قانوني و آزاد شد و هم UF6 فروختيم و هم كيك زرد خريديم و وارد تجارت هسته‌اي جهاني شديم. وي اضافه كرد: در سال 94 آب سنگين را به بزرگ‌ترين كشور صنعتي دنيا فروختيم و باز هم مي‌فروشيم و وارد تجارت در زمينه هسته‌اي شديم. روحاني تصريح كرد: قبل از سال 94 هر كسي در زمينه هسته‌اي به كشور ما كمك مي‌كرد از ديد آنها خلاف قانون بود و امروز طبق مصوبه شوراي امنيت همه كشورها بايد به ايران كمك كنند و قبل از سال 94 روابط پولي، بانكي و بيمه‌اي ما با دنيا تعطيل بود. وي ادامه داد: فروش نفت از حد مختصري ممنوع بود و در زمينه پتروشيمي فروش و ساخت اتومبيل، خريد هواپيما، كشتيراني، حمل و نقل و بسياري مسائل اقتصادي تحريم بوديم. رييس‌جمهوري گفت: گزارش رسمي ما اين است كه در حمل و نقل دريايي 25 درصد در شرايط بعد از تحريم به نفع كشور بوده است البته مراجع جهاني 30 درصد اعلام كرده‌اند. آيا اين افتخار ملي براي كشور نيست؟ ما براي نقل و انتقال پول و ارز به خارج حداقل بايد 10درصد اضافه پرداخت مي‌كرديم و آن هم با ريسك‌هاي مختلف و امروز اين مسائل حل شده است. رييس‌جمهور اظهارداشت: ما در يك صحنه جهاني در برابر دنيا و قدرت‌هاي جهاني پيروز شديم و اين افتخار بزرگ ملي از جهت سياسي، حقوقي، اجتماعي، فني براي تاريخ كشور خواهد بود و تا پايان تاريخ به آن افتخار خواهيم كرد.
افتخار اداره كشور در شرايط كاهش بي‌نظير قيمت نفت
روحاني افتخار دوم دولت را اداره كشور با كاهش بي‌نظير نفت دانست و يادآور شد: سال 94براي كشورهاي توليدكننده نفت كه اقتصاد آنها بر مبناي نفت است، يكي از سخت‌ترين سال‌ها بود، چرا كه در سال 90 درآمد كشور از نفت 120 ميليارد دلار بود و در سال 94، 22 الي 23 ميليارد دلار درآمد حاصل از نفت شد كه اين دو را اگر با هم مقايسه كنيم، مي‌توانيم نتيجه بگيريم. وي افزود: در نخستين روزهاي دولت در فروردين 94 سخن اين بود كه در ماه‌هاي دي، بهمن و اسفند پرداخت حقوق نخواهيم داشت و من چون مخالف استقراض از بانك مركزي هستم و سختگيرترين رييس‌جمهور در اين زمينه هستم، همكاران من گفتند كه امسال بايد عهد خود را بشكنيم ولي من از آنان خواستم تا راه ديگري بيابند و اجازه استقراض از بانك مركزي ندادم. با كمك خداوند و همراهي مسوولان، تلاش كردند و حقوق اسفند كاركنان را نيز بدون استقراض پرداخت كرديم.
تورم نقطه به نقطه در 12 ماه گذشته
حدود 12 درصد بوده است
رييس دولت يازدهم گفت: با وجود اين همه سختي در سال 94 اگر نگاهي به بازار كشورهاي نفت خيز بيندازيم، مي‌بينيم كه پول ملي آنها چه وضعي پيدا كرده و تورم چگونه بوده است. پول ملي برخي كشورها از نصف كمتر شده ولي ما توانستيم در مساله تورم روند كاهشي را ادامه دهيم و حالا كه سال در حال اتمام است، تورم نقطه به نقطه در 12 ماه گذشته حدود 12 درصد است و شرايط نسبتا خوبي در بورس، قيمت متناسب ريال و ارز خارجي نيز داريم و اين رقابت اقتصاد ما با اقتصاد كشورهاي توليدكننده نفت در دنيا است. روحاني افزود: ضمن اينكه مشكلات فراوان داريم، نويد مي‌دهم سال آينده سال بهتري براي همه خواهد بود و در اقتصاد هم شرايط خوبي خواهيم داشت و در زمينه ورزش هم شما بگوييد به حول و قوه الهي سال بهتري خواهيم داشت. رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: موفقيت ديگري در سال 94 داشتيم آن انتخابات بود كه پرشور و با حضور گسترده مردم برگزار شد و از مسوولان، قهرمانان و مدال‌آوران ورزشي كه در انتخابات كمك كردند در به صحنه آمدن مردم و تشويق كردند براي حضور گسترده مردم در انتخابات، از عمق جان سپاسگزارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون