• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

تكليف فاز دوم برج ميلاد در كميسيون ماده 5 مشخص شد

برج‌هاي دوقلوي‌ميلاد كوتاه مي‌شوند

 حميدرضا خالدي/  درآخرين روزهاي فعاليت شوراي سوم (سال 90) تهران، بحثي در مورد ساخت هتل‌هاي دو قلو دركنار برج ميلاد مطرح شد كه در كمتر از چند هفته توسط رسانه‌ها به موضوعي داغ و جذاب تبديل شد. براساس اين خبر، برخي اعضاي شوراي شهر معتقد بودند كه هتل‌هاي طراحي شده كه قرار بود در كنار اين برج احداث شود، مي‌تواند اهميت اين نماد ملي را تحت تاثير قرار دهد. از سويي اين اعضا معتقد بودند كه گودال عظيمي كه قرار بود دو هتل بزرگ در آن احداث شود، از لحاظ شهرسازي و ايمني، بسيار خطرناك است و مي‌تواند با ريزش حتي به برج ميلاد آسيب وارد شود. اين مساله بارها در شوراي شهر مطرح شد و در نهايت با سماجت اعضاي شوراي اين دوره، عمليات احداث اين دو هتل متوقف شد. آن هم بدون اينكه گودال بزرگي كه به همين منظور حفر شده بود، پر يا حداقل ايمن‌سازي شود. با آغاز به كار شوراي چهارم، دوباره اين بحث از سوي برخي اعضاي شورا مطرح شد، اما اين‌بار تاكيد بيشتر روي ايمني و خطرناك بودن گودال غول آساي كنار برج بود. درنهايت قرار شد اين پرونده از سوي كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر پيگيري شود. اين قضيه ماه‌ها مسكوت بود تا اينكه ديروز محمد سالاري، رييس كميسيون شهرسازي و معماري شورا در گفت‌وگو با «اعتماد» خبر از تعيين تكليف اين برج‌هاي
دو قلو در كميسيون ماده پنج در اين روزهاي پاياني سال داد. كميسيوني كه به رياست شهردار تهران و با حضوررياست شوراي شهر و نمايندگاني از شوراي عالي شهرسازي و معماري و ساير نهادهاي مرتبط تشكيل مي‌شود تا در آن در مورد پروژه‌هاي مهم و كلانشهري تصميم‌گيري شود. اما اينكه چه موضوعاتي در اين جلسه مطرح شده و چه تصميماتي در مورد اين برج گرفته شده و در نهايت تكليف آن چه خواهد شد؟ از جمله موضوعاتي است كه سالاري در گفت‌وگوي خود به آنها پرداخته است.

  ‌ آقاي مهندس گويا در جلسه دوشنبه كميسيون ماده پنج، در مورد برج‌هاي دو قلوي برج ميلاد تهران، تصميم‌گيري شده است. نتيجه اين جلسه و تصميمي كه براي اين دو برج گرفته شد، چه بوده است؟
همان‌طور كه گفتيد، درجلسه اين هفته كميسيون ماده پنج، موضوع برج‌هاي دوقلويي كه ماه‌هاست بر سر آن بحث و اختلاف نظر است، مطرح و در مورد آنها تصميم‌گيري شد. البته هفته گذشته هم اين موضوع در كميسيون ماده پنج مطرح شده بود ولي تصميم‌گيري به جلسه اين هفته منوط شده بود. در جلسه اين هفته هم دوباره استدلال‌هاي موافقان و مخالفان مطرح شد. همان‌طور كه مي‌دانيد اين پروژه از شوراي سوم با تذكر‌هاي متعدد تعداد زيادي از اعضا متوقف شده بود و گود بزرگ آن به همان شكل و در وضعيتي خطرناك رها شده بود.  
  ‌ چه موضوعاتي؟ چه موارد و موضوعاتي در اين جلسه مطرح شد؟
در اين شكي نيست كه اصولا برج ميلاد يكي از نمادها و عناصر هويت شهر تهران است كه نه تنها در مقياس شهري كه در مقياس منطقه‌اي و حتي جهاني هم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. يكي از ديدگاه ‌هاي مطرح شده در اين جلسه اين بود كه در صورت ساخت برج‌هاي دو قلو در فاصله‌اي حدود 300 متري اين برج و در محل گود‌برداري فعلي، مي‌تواند اين نماد را تحت تاثير قرار دهد. اما در مقابل، عده‌اي از اعضاي كميسيون و مجريان اين طرح معتقد بودند كه ساخت چنين مراكزي در كنار اين برج در قالب بناهايي تجاري و اقتصادي مي‌تواند اين مجموعه را به مجموعه‌اي براي تبادل‌ها و ارتباط‌هاي جهاني تبديل كند و به مركز ثقل تجاري پايتخت تبديل كند.
  ‌ در مورد طراحي آن اظهارنظري نشد؟
چرا. اتفاقا يكي از مواردي كه در اين جلسه مطرح شد، بحث شيوه انتخاب طرح و فراخوان براي طراحي آن بود. يك‌سري بحث‌هايي در مورد هويت طراحي كه طرحش انتخاب شده بود، مطرح شد كه هر يك از اعضا در مورد آن نظري دادند.
  و درنهايت چه تصميمي گرفته شد؟
اولا مقرر شد تا از اين پس به مجموعه 120 هكتاري برج ميلاد به صورت جامع نگاه شود و ديگر بارگذاري و ساخت‌وساز جديدي در اين مجموعه صورت نگيرد. حتي قرار شد ساختمان انتقال خون هم به نقطه‌اي ديگر منتقل شود. البته بد نيست بدانيد كه چه محوطه 7/17 هكتاري خود برج   و چه كل اين مجموع در گستره  پهنه s222 يعني پهنه  تجاري اداري با غلبه فرهنگي قرار دارد.
  ‌ جدي؟ به كجا؟
نمي دانم. فقط دكتر قاليباف در اين جلسه اعلام كرد كه مذاكراتي با اين سازمان در اين مورد انجام و موافقت‌شان گرفته شده است.
   و ساختمان انتقال خون به چه كاري اختصاص پيدا مي‌كند؟
فكركنم قرار است اين ساختمان تخريب و به فضاي سبز تبديل شود.
  ‌ ساختمان ديگري هم در اين برج، تحت تاثير اين تصميم قرار خواهد گرفت؟  
بله. مثلا قرار شد بادرخواست ساختمان نظام پزشكي كه خواستار بارگذاري اضافي روي ساختمان اين مجموعه بود، مخالفت شود.
  ‌ و بالاخره تكليف برج‌هاي دوقلويي كه قرار بود در كنار برج ميلاد ساخته شود و كاربري‌اش هتل باشد، چه شد؟
اولا قرار شد ارتفاع اين دو برج حداكثر از سطح زمين 160 متر باشد تا روي برج ميلاد كمترين تاثيررا داشته باشد. ثانيا قرار شد دوباره فرآيند طراحي برج‌ها تكرار شود.
  ‌ قبل از اين، ارتفاع اين دو برج چقدر در نظر گرفته شده بود؟
قبلا مصوب شده بود كه هر كدام از اين برج‌ها 45 طبقه و با ارتفاعي حدود 200 متر باشد.
  ‌ و كاربري اين دو برج چه خواهد بود؟
يكي از آنها هتل مي‌شود و ديگري به مركزي تجاري تبديل مي‌شود كه شركت‌هايي تجاري و بين‌المللي در آن مستقر خواهند شد.
  ‌ يعني مجددا اين دو برج طراحي شود؟
بله. منتهي اين‌بار طراحي تحت مديريت و نظارت گروهي از مديران و كارشناسان صورت مي‌گيرد. يعني از سوي اين گروه فراخواني داده مي‌شود تا دوباره از بين طرح‌هاي ارسالي طرحي جديد انتخاب شود. همچنين اين گروه موظف است طرح‌هاي رسيده را به تاييد شوراي عالي شهرسازي به عنوان نهادي بالادستي، برساند.
   فكر مي‌كنيد اين گروه كي كار خود را براي فراخوان طرح آغاز خواهد كرد؟
از همين الان كار خود را آغاز كرده است.
  ‌ و به نظرتان، عمليات اجرايي ساخت اين مجموعه دو قلو از چه زماني آغاز مي‌شود؟
فكر كنم از حدود نيمه سال آينده يعني سال 95.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون