• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

خبر كوتاه

تمجيد اوباما از كري به خاطر برجام
رييس‌جمهور امريكا در اظهاراتي با اشاره به برجام و توافق بين‌المللي درباره مقابله با تغييرات آب و هوا، از وزير خارجه خود به دليل نقش‌آفريني در اين موضوعات، تمجيد كرد. به گزارش فارس و به نقل از واشنگتن تايمز، باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا در اظهاراتي برجام، ازسرگيري روابط واشنگتن با كوبا و همچنين توافق بين‌المللي براي مقابله با تغييرات آب و هوا را به عنوان «موفقيت‌هاي چشمگير» ديپلماسي اين كشور توصيف كرد. باراك اوباما از جان كري و تيم وزارت خارجه امريكا به خاطر «ديپلماسي قدرتمند و اصولي» در موضوعاتي از قبيل برجام و توافق بين‌المللي براي مقابله با تغييرات آب و هوا، تمجيد كرد.

هشدار دوباره وزارت خارجه امريكا
براي سفر به ايران
وزارت امور خارجه امريكا در اقدامي خصمانه عليه كشورمان هشدار تازه‌اي درباره سفر به ايران صادر كرد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، وزارت امور خارجه امريكا با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: از آنجايي كه خطرات دستگيري و بازداشت شهروندان امريكايي به ويژه شهروندان داراي تابعيت دوگانه در ايران همچنان بالاست، شهروندان امريكايي بايد از سفر به اين كشور پرهيز كنند. اين بيانيه جديد كه روي پايگاه اطلاع‌رساني وزارت امور خارجه امريكا قرار گرفته است، جايگزين بيانيه‌اي مي‌شود كه 29 ژانويه سال 2016 درخصوص هشدار به شهروندان امريكايي براي سفر به ايران صادر شده بود. وزارت خارجه امريكا همچنين در بيانيه خود خاطرنشان كرده كه اداره هوانوردي فدرال نيز به هواپيماهاي مسافربري امريكا درباره پرواز بر فراز حريم هوايي ايران هشدار داده است. در اين بيانيه ادعا شده است: با وجود دستيابي امريكا و ايران به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) براي رفع نگراني‌ها درباره برنامه هسته‌اي ايران، اين كشور آزار، دستگيري و بازداشت شهروندان امريكايي، به ويژه شهروندان داراي تابعيت دوگانه را ادامه داده است و عناصر متعددي در ايران همچنان در برابر امريكا موضع خصمانه دارند. وزارت امور خارجه امريكا هشدار داده است: دولت هيچ روابط ديپلماتيك و كنسولي با جمهوري اسلامي ايران ندارد و بنابراين نمي‌تواند به شهروندان امريكايي در ايران خدمات كنسولي معمول را ارايه دهد و از آنها محافظت كند. واشنگتن در بخش ديگري از اين بيانيه، دولت ايران را به سركوب اقليت‌هاي قومي و مذهبي متهم كرده است.

مواضع جديد خالد مشعل درباره حمايت ايران از حماس
رييس دفتر سياسي حماس در مصاحبه با يك شبكه فرانسوي اعلام كرد كه به دليل مواضع حماس در مساله سوريه، تهران از حماس خشمگين شد. او گفت كه درباره تروريستي ناميدن حزب‌الله در اتحاديه عرب نيز «نظري ندارد». به گزارش فارس، «خالد مشعل» رييس دفتر سياسي جنبش «حماس»، اعلام كرد كه فلسطيني‌ها احساس مي‌كنند كه دنيا آنان را فراموش كرده است. او گفت كه سياست تقسيم مسجدالاقصي انتفاضه جديدي را آغاز كرد، همچنان كه تصريح كرد مقاومت فلسطيني، مقاومتي دفاعي است. مشعل در مصاحبه با شبكه خبري «فرانس 24» اتهام به اين جنبش فلسطيني به دخالت در امور مصر را رد كرد و گفت: ما چه در گذشته چه در حال و آينده، در امور مصر دخالت نكرده و نخواهيم كرد. خبرنگار فرانس‌24 با اشاره به مساله سوريه و اختلافات ميان اين جنبش با ايران پرسيد آيا ايران هنوز حامي اصلي شما محسوب مي‌شود؟، كه خالد مشعل با توضيح اينكه رابطه ما ايران هيچ‌گاه قطع نشده، گفت: خير امروز نمي‌توان گفت كه ايران حامي اصلي است. مشعل گفت: شكي نيست كه موضع حماس، خشم نظام سوريه را برانگيخت. همچنين ايران نيز از دست حماس خشمگين شد. اين مساله بر حمايتش از ما تاثير گذاشت و اين حمايت كاهش يافت. اما اين معنايش قطع رابطه با ايران نيست. او گفت: ما جنبش آزادي‌خواه ملي هستيم و تمايل داريم كه با همه كشورهاي دنيا ارتباط داشته باشيم؛ چه اسلامي چه عربي و چه در غرب چه در شرق. ما خواهان روابط منطقه‌اي و بين‌المللي و همه ملت‌ها در جهت منافع آرمان فلسطين هستيم. بله روابط با ايران تحت تاثير قرار گرفت اما آن را قطع نكرديم. مشعل افزود: همچنان كه اخيرا هياتي [از حماس] به تهران رفت تا اين ارتباط باقي بماند. اما نمي‌توانم در پاسخ سوال شما بگويم كه ايران حامي اصلي ما است، خير. ما از طرف‌هاي متعدد رسمي و مردمي در دنيا حمايت مي‌شويم. ما امروز تلاش مي‌كنيم كه منافع حمايتي از خود را متنوع كنيم. اين از گذشته، سياست ما بوده است. ايران در گذشته حامي اصلي بود اما امروز حمايت‌هايي كه از ما مي‌شود تفاوت كرده و تلاش مي‌كنيم آن را متنوع كنيم. رييس دفتر سياسي حماس در پاسخ به سوالي درباره راه‌حل در سوريه و اينكه آيا راه‌حل كنار رفتن بشار اسد از قدرت است، گفت: برخلاف تلاش‌هاي جاري اين روزها متاسفانه نمي‌توانم راه‌حلي كه در دسترس باشد، بيابم. هنوز فاصله ميان طرف‌هاي مختلف زياد است و اميدوارم كه اين بحران به‌زودي تمام شود. خبرنگار سوال كرد: اخيرا اتحاديه عرب حزب‌الله لبنان را در ليست تروريستي قرار داد، آيا اين اقدام مفيد است؟ خالد مشعل بلافاصله با «لبخند كمرنگ تلخي» پاسخ داد: نظري ندارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون