• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

گزارش «اعتماد» از پشت پرده تغيير موضع تكراري كفاشيان درباره اساسنامه فدراسيون فوتبال

بازي تازه

يكشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴/ در گفت‌وگو با راديو ورزش:
اگر اساسنامه تاييديه هيات دولت را نداشته باشد اتفاق خاصي رخ نمي‌دهد. ما به دنبال رسيدن به نحوه تاييديه اساسنامه هستيم. مشكلي وجود ندارد. وقتي مجمع فدراسيون فو‌تبا‌ل و وزارت ورزش و جوانان اساسنامه را پذيرفته باشند مشكلي پيش نمي‌آيد و نيازي به مصوبه هيات دولت ندارد.
    
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴/ در گفت‌وگو با مهر:
اگر همين اساسنامه فعلي را به تفاهم برسيم كه ببرند و در هيات دولت تصويب كنند ديگر مشكلي نيست. اگر اين اتفاق تا اواخر فروردين رخ بدهد براي برگزاري انتخابات مشكلي نخواهيم داشت. اما اگر بخواهند تغييرات انجام بدهند و اساسنامه برود و بيايد و نهادهاي مرتبط تاييد كنند ممكن است اين امر زمان بيشتري بخواهد و به يازدهم ارديبهشت نرسد. اگر اين حرف درست باشد كه آقاي گودرزي با من مشكل دارد نه با فوتبال پس بايد با رفتن من همه مشكلات حل شود. ولي به نظر من اين تازه اول مشكلات است. الان بايد اساسنامه بيايد و برود تصويب شود.
    
چند روزي است فضاي جديد و عجيبي در رابطه با انتخابات فدراسيون فوتبال به راه افتاده است. بيست و دوم اسفند ماه ثبت نام از نامزد‌هاي رياست فدراسيون با يك اتفاق جالب همراه شد. علي كفاشيان پس از فراز و نشيب‌هاي فراوان تصميم گرفت برخلاف ميل باطني قيد ثبت‌نام و حضور در انتخابات فدراسيون را بزند. اين تصميم او بدون ترديد براي بسياري از حاميان او غير قابل تصور و انتظار بود. اما بررسي اتفاقات دو، سه سال گذشته و بيشتر شدن فشارها روي رييس در ماه‌هاي اخير، اين نويد را مي‌داد كه رييس به پايان راه رياست در فوتبال نزديك شده است. با اين وجود مجموع اتفاقات مختلف دست به دست هم داد تا علي كفاشيان ثبت‌نام نكند. اما فرداي اين اتفاق، ناگهان به شكلي خودجوش برخي از رسانه‌ها از احتمال بازگشت كفاشيان به صحنه رقابت و حتي تعويق انتخابات با اصلاحات روي اساسنامه فدراسيون خبر دادند. چند گزارش مختلف در اين رابطه منتشر شد و در نهايت اين فضا با مصاحبه‌ علي كفاشيان شكلي جدي به خود گرفت. رييس فعلي فوتبال ايران از تاييد اساسنامه در هيات دولت صحبت كرد. او حتي اعلام كرد كه دولت بايد تكليف خود را با فوتبال مشخص كند. اين مصاحبه‌هاي رييس اما به نظر مي‌رسد كه فضاسازي‌هاي اوليه براي اقداماتي باشد كه قرار است در رابطه با انتخابات فدراسيون فوتبال انجام بدهد.
    
علي كفاشيان يكي از باهوش‌ترين مديران تاريخ ورزش كشور است. اين واقعيتي است كه موافقان و منتقدان او به خوبي آن را تاييد مي‌كنند. رييس «فعلي» فدراسيون فوتبال روي حافظه تاريخي فراموشكار ايرانيان حساب ويژه‌اي باز كرده است. او سعي مي‌كند مصاحبه داشته باشد. اما «همه حقيقت» را با افكار عمومي در ميان نگذارد. اينگونه او در بزنگاه‌هاي حساس مي‌تواند آنچه را خود مي‌خواهد، انجام دهد. همين مي‌شود كه دوستان رسانه‌اي‌اش اعتقاد دارند «كفاشيان، ‌بالاخره كار خودش را مي‌كند» اما در هميشه روي پاشنه‌اي كه او مي‌خواهد نمي‌چرخد. مثال واضحش عدم ثبت‌نام در انتخابات رياست فدراسيون فوتبال ايران است. رييس «فعلي» ثبت‌نام نكرد اما حالا صحبت‌هاي او درباره احتمال تعويق انتخابات و تبعاتي كه عدم تاييد اساسنامه از سوي هيات دولت براي فوتبال به همراه خواهد داشت، خيلي‌ها را نگران كرده است. در حالي كه فضاي فعلي واقعيت اصلي نيست. رييس كنوني فدراسيون در تاريخ شانزدهم اسفندماه بود كه در گفت‌وگو با راديو ورزش صراحتا اعلام كرد كه فدراسيون فوتبال يك نهاد مردمي و غير دولتي به حساب مي‌آيد. او درباره ابهامات مربوط به عدم تصويب اساسنامه در دولت احمدي‌نژاد هم تاكيد كرد كه وقتي اساسنامه از سوي فيفا و مجمع و وزارت ورزش به تاييد و تصويب رسيده است، ديگر هيچ نيازي به مصوبه هيات دولت ندارد. اما معلوم نيست در فاصله هشت روز چه اتفاقاتي افتاده كه كفاشيان در تاريخ 24 اسفند‌ماه اعلام كرد كه دولت بايد اساسنامه را تاييد كند!
    
از اين دست تناقض‌ها اما در مصاحبه‌هاي پرتعداد نفر اول فوتبال ايران زياد ديده مي‌شود. او بارها در آخرين مصاحبه‌اش با خبرگزاري مهر تاكيد كرده كه مجري اساسنامه است. اما در شرايط فعلي كه برخي رسانه‌ها اخبار و گزارش‌هاي مختلفي درباره برگ برنده جديد كفاشيان و احتمال تعويق انتخابات و بازگشت كفاشيان به صحنه رقابت منتشر مي‌كنند بد نيست توجه مقامات ارشد فدراسيون فوتبال را به قوانين همين اساسنامه‌اي كه به تاييد فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) رسيده است را جلب كنيم. ماده 85 اساسنامه فدراسيون همه‌چيز را به خوبي نشان مي‌دهد كه اخبار منتشر شده در روزهاي اخير تنها يك جوسازي رسانه‌اي براي سناريو جديدي است كه براي تعويق انتخابات به راه انداخته‌اند. ماده 85 كه عنوان «اجراي اساسنامه» را دارد مي‌گويد: «اساسنامه فدراسيون فوتبال جمهوري اسلامي ايران كه در تاريخ 11/4/1386 (دو جولاي 2007) توسط هيات‌رييسه انتقالي فدراسيون تدوين شده و به تصويب فيفا رسيده بود، حسب ماده 32 اساسنامه قبلي، توسط مجمع فوق‌العاده فدراسيون در تاريخ 4/10/1390 (26 دسامبر 2011) اصلاح و به تصويب رسيد و «لازم‌الاجراست.»
 فيفا هميشه روي اين مساله تاكيد دارد كه فدراسيون‌ها به اساسنامه‌اي كه به تاييد اين نهاد رسيده مراجعه كنند و كارهاي اجرايي و سياست‌گذاري‌ها را انجام دهند. اساسنامه كنوني فدراسيون فوتبال هم طبق گفته خود مديران فدراسيون به تاييد فيفا رسيده است و لازم‌الاجراست و به همين ترتيب انتخابات فدراسيون بايد در تاريخ 11 ارديبهشت‌ماه 1395 برگزار شود. همه به ياد دارند كه چهار سال قبل هم كه كفاشيان و دوستانش اساسنامه فدراسيون را اصلاح كردند، هيچ‌وقت براي انجام اين كار مصوبه هيات دولت را در اختيار نداشتند. آنها هميشه روي اين مساله تاكيد كردند كه فدراسيون نهادي غيردولتي است و براساس قوانين فيفا اداره مي‌شود. به همين ترتيب داستان‌هاي به وجود آمده درباره عدم تصويب اساسنامه در هشت سال گذشته در هيات دولت، تنها مشكلي است كه علي كفاشيان به عنوان رييس فدراسيون بايد درباره‌اش پاسخگو باشد.
    
اين روزها بسياري از رسانه‌هاي معتبر گزارش‌ها و اخبار مختلفي در رابطه با كليد خوردن پروژه حذف محمود گودرزي از وزارت ورزش و جوانان منتشر كرده‌اند. چند خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي مختلف خبري هم مدعي شده‌اند كه مديران كنوني فدراسيون فوتبال هم براي ادامه حضور در اين مجموعه تنها اميدشان حذف گودرزي از ورزش كشور است. در هفته‌هاي اخير هم فشارهاي رسانه‌اي زيادي عليه وزير ورزش به وجود آمده بود. اما نكته قابل تامل اين است كه در اين فضا و در ارتباط با پرونده انتخابات فدراسيون فوتبال و ابهامات مربوط به اساسنامه، هيچ ايرادي به عملكرد وزارت ورزش وارد نيست. به اين ترتيب چشم اميد اهالي فوتبال به مديريت مقامات ارشد وزارت ورزش در رايزني با دولت درباره اساسنامه فدراسيون فوتبال هستند. طبيعتا اصل دموكراسي و عدالت اين را مي‌گويد كه انتخابات فدراسيون بايد در همان تاريخ اعلام شده، برگزار شود. همين چند هفته قبل از انتخابات رياست فيفا در شرايطي برگزار شد كه قبل از انتخابات اساسنامه فدراسيون جهاني فوتبال با اصلاحاتي اساسي روبه‌رو شد. اما انجام اين اصلاحات و مشكلاتي كه در اين نهاد وجود داشت، باعث نشد تا انتخابات به تعويق بيفتد! به همين ترتيب اساسنامه فعلي بايد اجرايي شود. از طرفي هم مسوولان بايد با مديريت صحيح مقدمات رفع ايرادهايي را كه سازمان بازرسي كل كشور به عدم تصويب اساسنامه در هيات دولت و عدم رعايت مقررات داخلي گرفته است فراهم كنند. علي كفاشيان امروز خودش خوب مي‌داند كه چه مشكلات بزرگي پيش روي او قرار دارد. او هشت سال تمام فوتبال ايران را با اساسنامه‌اي اداره كرده كه تاييديه هيات دولت را به هر دليلي نداشته است. به همين ترتيب در تمام اين سال‌ها تمام مصوبات و تصميم‌گيري‌ها و خرج و مخارج به‌صورت غيرقانوني انجام شده است. اين مساله هيچ ربطي هم به انتخابات فدراسيون فوتبال ندارد. به همين دليل نبايد خبر تعويق انتخابات و بازگشت رييس به صحنه را زياد جدي گرفت. تصويب اساسنامه در هيات دولت تنها مي‌تواند از برخي مشكلات بزرگي كه در آينده براي كفاشيان به وجود خواهد آمد جلوگيري كند. در نهايت هم انتظار جامعه ورزش و رسانه‌اي از وزير ورزش اين است كه اجازه ندهد مشكلات اخير تاثيري روي روند انتخابات فدراسيون بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون