• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3490 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند

اتهام تباني گسترده در دنياي تنيس توسط دادستان ايتاليايي

20 تنيس‌باز برجسته بايد بازجويي شوند

از شروع سال ۲۰۱۶، ورزش تنيس روزهاي خوبي را تجربه نكرده. مساله استفاده از مواد نيروزاي ممنوعه توسط ماريا شاراپووا و نيز اتهام جدي دوپينگ به رافائل نادال تنها مشكلات امروز ورزش تنيس نيستند. از ابتداي ژانويه امسال بحث درباره تباني‌هاي احتمالي در مسابقات جهاني، هر روز جدي‌تر مي‌شود. در تازه‌ترين اخبار مربوط به زد و بند گسترده، يك دادستان ايتاليايي به نام روبرتو دي‌‌مارتينو گفته كه بيش از 20 بازيكن سطح بالاي جهاني بايد بازجويي شوند. به گفته اين مقام قضايي نام تنيس‌بازاني كه بايد از آنها تحقيق شود، در مدارك به دست آمده از عوامل شرط‌بند‌ي‌‌هاي غيرقانوني كشف شده. بنا بر گزارش‌ها، دو نفر از مظنونان جزو 20 تنيس‌باز برتر مرد جهان هستند، ولي تاكنون در ارتباط با اين اتهامات، فقط از دو تنيس‌باز مرد ايتاليايي، پوتيتو استاراچه و داني‌يله براچاله، بازجويي شده‌. اين دادستان ايتاليايي اما مي‌گويد اين تحقيقات بايد شامل شمار بيشتري از تنيس‌بازان شود. دي‌مارتينو به خبرنگاران دو سايت «بازفيد نيوز» و «بي‌بي‌سي» كه پرونده مربوط به «گاوبندي‌ها» را همزمان و از نزديك پيگيري مي‌كنند گفته با توجه به مدارك به دست‌ آمده، مقام‌هاي تنيس جهان بايد اقدام بيشتري براي حل مسائل انجام دهند: «مسلما اگر بازيكنان مظنون، مليت ايتاليايي داشتند، تاكنون دست‌كم از آنها سوال و جواب مي‌شد، ولي تا به امروز اين اتفاق نيفتاده. به هرحال فكر مي‌كنم اين تنيس‌بازان بايد براي رفع اتهامات، بيايند توضيح دهند.»
روبرتو دي‌مارتينو دو سال است كه مشغول بررسي پرونده تباني‌هاي احتمالي مرتبط با قماربازها و بازيكنان است. به باور او در چند سال گذشته نزديك به 30 مسابقه جهاني، مشكوك به زد و بند هستند. مسابقاتي كه حتي رقابت‌هاي مهم ويمبلدون و اوپن فرانسه را هم شامل مي‌شود. دي‌مارتينو مي‌گويد: «هويت آن تنيس‌بازان، توسط شرط‌بندها در بازجويي فاش شده. جالب اينجاست كه آنها به اصطلاح جزو رده دوم تنيس‌بازان نيستند. نام بازيكنان مهمي هم بين آنهاست.»
روبرتو دي‌مارتينو ‌مي‌گويد نام اين افراد را با صدها صفحه مدرك مورد نياز به مقام‌هاي تنيس ارسال كرده، اما بازرس‌ها در نهايت تعجب فقط به ورزشكاران ايتاليايي توجه نشان داده‌اند: «بازرسان فدراسيون جهاني تنيس به ديدنم آمدند و به روشني گفتند كه در اين پرونده فقط به اتهامات تنيس‌بازان ايتاليايي رسيدگي مي‌كنند.» به گفته اين دادستان ايتاليايي، به راحتي امكان كشف تنيس‌بازان مرتبط با حلقه تباني غيرقانوني در جهان وجود دارد. آقاي دادستان با انتقاد صريح از مقام‌هاي تنيس جهان مي‌گويد آنها به صدها هشدار داده شده در اين ارتباط توجه نشان نداده‌اند و به وضوح براي برملا شدن تخلفات سياه پشت‌پرده، اقدامي نمي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون