• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام نوروزي سال ۱۳۹۵:

سال «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل»

با اقتصاد مقاومتي مي‌توان به جنگ بيكاري و ركود رفت

متن پيام نوروزي رهبر معظم انقلاب اسلامي به شرح زير است:
 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
يا مقلب القلوب و الابصار. يا مدبر الليل و النهار. يا محول الحول و الاحوال. حول حالنا الي
احسن الحال. السلام علي الصديقة الطاهرة، فاطمة المرضيه، بنت رسول‌الله، صلي‌الله عليه و آله. و السلام علي ولي‌الله الاعظم، ارواحنا فداه و عجل‌الله فرجه. عيد نوروز را به همه خانواده‌هاي ايراني و افراد ايراني در هر نقطه عالم تبريك عرض مي‌كنم. عيدتان مبارك باشد هم‌ميهنان عزيز. به خصوص به خانواده‌هاي عزيز شهيدان، به جانبازان عزيز، به خانواده‌هاي محترم آنها، و به همه ايثارگران تبريك عرض مي‌كنم و ياد شهيدان بزرگوارمان و ياد امام عزيزمان را گرامي مي‌دارم.
سالي كه شروع شد - سال ۹۵- هم در آغاز و هم در پايان، متبرك به نام مبارك حضرت زهرا (سلام‌الله‌عليها) است. هم اولِ اين سال منطبق بر ولادت آن بزرگوار با ماه‌هاي قمري است، هم آخر اين سال. بنابراين اميدواريم كه ان‌شاءالله سال ۹۵ به بركت حضرت زهرا سال مباركي باشد براي ملت ايران، و از معنويات آن بزرگوار و از راهنمايي‌هاي آن بزرگوار و از زندگي آن بزرگوار درس بگيريم و بهره‌مند شويم. سالي كه تمام شد - سال ۹۴- مثل همه سال‌هاي ديگر، آميزه‌اي از شيريني‌ها و تلخي‌ها و فرازها و فرودها بود؛ طبيعت زندگي همين است؛ از تلخي حادثه منا تا شيريني راهپيمايي ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربه برجام، از اميدهايي كه برانگيخت، تا نگراني‌هايي كه در كنار آن هست؛ همه اينها جزو حوادث سال بود، و همه سال‌ها همين جور است. سال‌ها و ايام عمر انسان، مشتمل بر فرصت‌هايي است و مشتمل بر تهديدهايي است. هنر ما بايد اين باشد كه از فرصت‌ها استفاده كنيم و تهديدها را هم تبديل به فرصت كنيم. سال ۹۵
پيش روي ما است. در اين سال هم مانند هميشه، فرصت‌ها و تهديدهايي وجود دارد. همه بايد تلاش كنند تا بتوانيم از فرصت‌هاي اين سال به معناي حقيقي كلمه استفاده كنيم و كشور از اول تا آخرِ اين سال تفاوت‌هاي محسوسي پيدا كند.
اميدهايي وجود دارد براي سال ۹۵. انسان به مجموعه اوضاع كه نگاه مي‌كند، اميدهايي را مشاهده مي‌كند. البته براي تحقق اين اميدها بايد تلاش كرد، بايد كار شبانه‌روزي كرد و بايد بي‌وقفه سعي و كوشش كرد. اصل قضيه اين است كه ملت ايران بايد بتواند كاري بكند كه خود را در مقابل تهديدهاي دشمنان و دشمني‌هاي آنها، از آسيب‌پذيري خارج كند. ما بايد كاري كنيم كه در مقابل تهديد دشمنان، آسيب‌پذير نباشيم. آسيب‌پذيري را به صفر برسانيم. به گمان من مساله اقتصاد در اولويت اول است. يعني وقتي انسان نگاه مي‌كند، در ميان مسائل اولويت‌دار، از همه فوري‌تر و نزديك‌تر، مساله اقتصاد است. اگر به توفيق الهي، هم ملت و هم دولت و مسوولان گوناگون، بتوانند در مساله اقتصاد كارهاي درست و بجا و متقن را انجام دهند، اميد اين هست كه در مسائل ديگر، مثل مسائل اجتماعي، مثل آسيب‌هاي اجتماعي، مثل مسائل اخلاقي، مثل مسائل فرهنگي هم تاثيرگذار باشند. در مساله اقتصاد، آن چيزي كه مهم است و اصل است، مساله توليد داخلي است؛ مساله ايجاد اشتغال و رفع بيكاري است؛ مساله تحرك و رونق اقتصادي و مقابله با ركود است؛ اينها مسائل مبتلابه مردم است؛ اينها چيزهايي است كه مردم آنها را حس مي‌كنند و مطالبه مي‌كنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسوولان هم نشان مي‌دهد كه اين مطالبات مردم و اين خواسته‌هاي مردم بجا و به‌مورد است. اگر ما بخواهيم مشكل ركود را حل كنيم، مشكل توليد داخلي را حل كنيم، بخواهيم مساله بيكاري را حل كنيم، بخواهيم گراني را مهار كنيم، علاج همه اينها در مجموعه مقاومت اقتصادي و اقتصاد مقاومتي گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتي شامل همه اينها است. مي‌شود با اقتصاد مقاومتي به جنگ بيكاري رفت؛ مي‌شود به جنگ ركود رفت؛ مي‌شود گراني را مهار كرد؛ مي‌شود در مقابل تهديدهاي دشمنان ايستادگي كرد؛ مي‌شود فرصت‌هاي بسياري را براي كشور ايجاد كرد و از فرصت‌ها استفاده كرد؛ شرطش اين است كه براي اقتصاد مقاومتي كار و تلاش انجام بگيرد.
گزارشي كه برادران ما در دولت به من دادند، نشان مي‌دهد كه كارهاي وسيعي كرده‌اند؛ منتها اين كارها كارهاي مقدماتي است؛ كارهايي است در زمينه بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاه‌هاي مختلف؛ اينها كارهاي مقدماتي است؛ اما آنچه كه لازم است ادامه پيدا كند، عبارت است از اقدام كردن و عمل كردن و روي زمين، محصول كار را به مردم نشان دادن؛ اين آن چيزي است كه وظيفه ما است؛ كه من ان‌شاءالله در سخنراني شرحش را به آحاد ملت عزيزمان عرض خواهم كرد.
بنابراين آنچه كه من به عنوان شعارِ امسال انتخاب مي‌كنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل». اين، راه و جاده مستقيم و روشني است به سمت آن چيزي كه به آن احتياج داريم. البته توقع نداريم كه اين اقدام و عمل، در ظرف يك‌ سال همه مشكلات را حل كند؛ اما مطمئنيم كه اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ريزي شده و درست انجام بگيرد، ما در پايان اين سال آثار و نشانه‌هاي آن را مشاهده خواهيم كرد. از همه كساني كه در اين راه تلاش كردند و تلاش مي‌كنند، تشكر مي‌كنم. بار ديگر به ملت عزيزمان سلام و تبريك عرض مي‌كنم و صلوات خدا را بر محمد و
آل محمد و بر حضرت بقية‌الله اعظم (سلام‌الله عليه و ارواحنا فداه) مسئلت مي‌كنم.
والسلام عليكم و رحمة‌الله و بركاته

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون