• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

مصباحي‌مقدم:

باهنر پيش‌بيني كرده بود با مشاركت بيش از سه ميليوني مردم ما بازنده مي‌شويم

 

غلامرضا مصباحي‌مقدم از جمله اصولگراياني است كه سابقه نمايندگي مردم تهران در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس را داشته و در انتخابات دوره دهم مجلس نيز در ليست ائتلاف اصولگرايان از حوزه انتخابيه تهران قرار داشت اما با راي‌آوري فهرست 30 نفره اصلاح‌طلبان از ورود به مجلس آينده باز ماند. چكيده اظهارات غلامرضا مصباحي‌مقدم به اين شرح است:
اصلاح‌طلبان بدنه خاكستري را جذب كردند
   آقاي باهنر تحليلي ارايه كرده بود كه اگر دو ميليون و 200 هزار نفر در انتخابات تهران شركت كنند 30 نفر ما راي مي‌آوريم، اگر تا دو ميليون و 800 هزار نفر شركت كنند راي ما 50، 50 با رقبا تقسيم مي‌شود و اگر بالاي سه ميليون نفر حضور يابند 30نفر رقيب به مجلس راه مي‌يابند پس اين پيش‌بيني وجود داشت و تمام تلاش ما هم اين بود كه با ايجاد ائتلاف به حداكثر آرا در حاميان خود برسيم.
   با وجود افزايش سطح مشاركت در تهران از 48 به 50 درصد، آراي دكتر حدادعادل از يك‌ميليون و 119 هزار راي در دوره نهم به يك ميليون و خرده‌اي كاهش يافت حال آنكه انتظار اين بود كه آرا افزايش پيدا كند. اين سقف آراي ما بود. البته در دوره قبل به استثناي چند نفر اول بقيه آرا پخش شده بود به‌طوري كه نفرات بعدي با تعداد كمتري از آرا يعني 300 تا 400 هزار راي وارد مجلس شدند. اما اين دوره آراي اصولگرايان تجميع شد به عنوان مثال خود من 670 هزار راي آوردم كه نزديك به دو برابر دفعه قبل بود. معنايش اين است كه از پراكندگي آرا تا حدي جلوگيري شد.
   در طرف مقابل، رقبا توانستند بخشي از آراي به قول خودشان خاكستري را جذب كنند و از روش‌هايي استفاده كردند كه روز انتخابات تاثيرگذار بود. آنها از فضاي مجازي استفاده كردند كه حتي در ساعت‌هاي آخر انتخابات در به ميدان آوردن حاميان‌شان تاثيرگذار بود.
ليستي راي‌دادن مردم تهران اتفاق مباركي بود
   يكي از نكاتي كه در اين انتخابات در تهران اتفاق افتاد، اين بود كه هم در طرف اصلاح‌طلبان و هم در طرف اصولگرايان راي به ليست داده شد كه اين اتفاق مباركي است و نشان مي‌دهد زمينه براي شكل‌گيري احزاب قدرتمند و فراگير فراهم شده و مي‌تواند به خوبي بستر را براي شكل‌گيري اين احزاب در دوره بعدي فراهم كند چرا كه اگر احزاب به ميدان بيايند پخته‌تر عمل مي‌كنند، برنامه دارند، كادر‌سازي مي‌كنند و مسووليت پذير خواهند بود و اشخاصي را معرفي مي‌كنند كه از كيفيت برتري برخوردار هستند و رقابت بين افراد كيفي دو جناح خواهد بود كه كاملا مفيد به حال كشور است.
انتشار ليست‌هاي تركيبي بين اصولگرايان خودزني بود
   ما قدري خودزني هم داشتيم، به عبارت ديگر ليست‌هاي تركيبي در ميان اصولگرايان به وجود آمد كه باعث شد آراي ما كه مي‌توانست بيش از اين باشد افزايش نيابد. آن ليست‌هاي تركيبي از بين اصولگراياني بود كه در ليست 30 نفره ائتلاف نيامده بودند و طبعا آنها بخشي از آرا را به خود جذب كردند. اين نوعي خودزني بود.
عدم همراهي لاريجاني با ائتلاف اصولگرايان جلوي توازن ليست را گرفت
   عدم همراهي آقاي لاريجاني اثرگذار بود، زيرا اگر ايشان با ائتلاف همراهي مي‌كرد احيانا نمايندگاني را هم در ائتلاف مي‌داشت و جلوي اينكه بعضي افراد متعلق به ايشان وارد ليست رقيب شوند، گرفته مي‌شد. همچنين اين عدم همراهي جلوي اينكه در ليست ما هم نوعي تعادل و توازن برقرار شود را نيز گرفت.
فضاي مجازي در خدمت رهبري جريان اصلاح‌طلب قرار گرفت
   پيش‌بيني نمي‌شد كه از رييس دولت اصلاحات در فضاي مجازي به اين وسعت و گستردگي استفاده شود. در واقع فضاي مجازي در خدمت رهبري جريان اصلاح‌طلب قرار گرفت و تاكيداتي كه ايشان براي راي به دو ليست داشت اثرگذار شد. چنين تصوري با توجه به شرايط گذشته نبود كه ايشان چنين موقعيتي را پيدا كند ولي به هر حال توانست از فضاي مجازي استفاده كند و تاثيرگذار باشد.
   آراي تهران به دليل اينكه اولا 30 نفر يكجا هستند از اهميت برخوردار است. ثانيا به دليل اينكه تهران مركز كشور است و نوعي انعكاس داخلي و بين‌المللي‌اش اين است كه پيشاني كشور به جرياني روي كرده است و اين برداشت به‌طور طبيعي اتفاق مي‌افتد از اين جهت آراي تهران خيلي اهميت دارد. اما تاثيرگذاري نمايندگان تهران در مجلس به شخصيت‌هايي كه وارد مجلس مي‌شوند بر مي‌گردد نه اينكه چون تهراني هستند بتوانند اثرگذار باشند.
هيات رييسه مجلس دهم تركيبي خواهد بود
   پيش‌بيني من اين است كه هيات رييسه تركيبي خواهد بود. به ويژه با روحيه سماجتي كه آقاي لاريجاني نسبت به جريان اصلاح‌طلب دارد كه در دوره فعلي هم ميدان زيادي به نمايندگان اصلاح‌طلب كه در اقليت جدي بودند، داد. هم آنها را وارد فراكسيون رهروان ولايت كرد و هم به آنها براي رقابت‌ها ميدان داد كه روساي بعضي از كميسيون‌ها شدند و حتي در انتخابات درون فراكسيون به رقابت پرداختند و در حد نايب رييسي مجلس هم كانديدا شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون