• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

344 نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند

تصادف و سيلاب شادي نوروز را تلخ كرد

اعتماد| به سنت ايراني‌هاي قديم، نوروز وقتي براي تفريح و استراحت و معاشرت با فاميل است. همه سال يك طرف و اين 13 روز هم يك طرف. قرارهاي دوستي و فاميلي گذاشته مي‌شود و صبرها براي تفريح و ديدوبازديد به‌سر مي‌آيد اما تنها يك حادثه همه‌چيز را بر هم مي‌زند و خوشي‌ها را به ناخوشي تبديل مي‌كند. امسال هم مثل هر سال آمار بالاي مرگ و مير در نوروز مربوط به تصادف بود. اما پليس راهور آمار تصادف‌هاي نوروزي امسال را 4 در صد كمتر نسبت به سال گذشته اعلام كرده است. همچنين طغيان آب سيمينه رود در استان آذربايجان غربي نيز خسارت‌هاي فراواني وارد كرد.
آمار حوادث رانندگي در نوروز 95
سردار سرتيپ اسكندر مومني، جانشين فرمانده نيروي انتظامي (ناجا) گفت: از ابتداي تعطيلات نوروزي تاكنون 344 نفر در جاده‌هاي كشور كشته شدند كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كمتر شده است.
سردار تقي مهري، رييس پليس راهور نيروي انتظامي ناجا نيز با بيان اينكه يكي از مهم‌ترين عامل‌ تصادفات، واژگوني خودرو بوده است افزود: در طرح نوروزي امسال 44 درصد تصادفات در كشور به واژگوني خودروها اختصاص دارد. وي افزود: در طرح نوروزي امسال 344 فوتي براثر تصادفات جاده‌اي در كشور داشتيم كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كمتر بوده است، اين در حالي است كه در سالي كه گذشت شاهد كاهش تصادفات بوده‌ايم. همچنين نوروز امسال پرايد پرتصادف‌ترين خودرو بود. همچنين جعفر ميعادفر، معاون ﻣﺮﮐﺰ مديريت ﺣﻮادث و فوريت‌هاي ﭘﺰﺷﮑﯽ نيز گفت: در انواع حوادث نوروزي امسال 16 هزار و 710 نفر مصدوم در كشور كشته شدند. 92 هزار حادثه در 10 روز گذشته اول سال در كشور رخ داده كه از اين تعداد حادثه 20 هزار و 310 مورد سوانح جاده‌اي بوده است.
ميعادفر اظهار كرد: نوروز امسال 83 ماموريت از سوي اورژانس هوايي انجام شد كه 129مصدوم نيز از اين طريق به بيمارستان‌هاي كشور منتقل شدند. همچنين سرهنگ احمد كرمي، رييس مركز اجراييات پليس راهور ناجا با بيان اينكه بر اساس آمارها حدود 45 درصد حوادث نوروز امسال تاكنون از شكل واژگوني بوده است، افزود: دليل اصلي وقوع اين حوادث در كنار خستگي و خواب آلودگي، سرعت غيرمجاز است. مدير روابط عمومي مركز اورژانس تهران از مصدوميت 337 نفر در حوادث 24 ساعت گذشته پايتخت خبر داد و گفت: تكنيسين‌هاي اورژانس تهران اين افراد مصدوم را براي ادامه مراحل درماني به بيمارستان‌ها     منتقل كردند.
همچنين حسن عباسي، مدير روابط عمومي مركز اورژانس تهران نيز گفت: در روز دهم و يازدهم فروردين‌ماه امسال 87 تصادف منجر به مصدوميت در شهر تهران و 10 تصادف منجر به مصدوميت در جاده‌هاي اطراف تهران شد. وي افزود: از روز 27 اسفند 94 تا روز 11 فروردين ماه امسال، تعداد 14 هزار و 520 ماموريت شهري و 741 ماموريت جاده‌اي توسط تكنيسين‌هاي اورژانس صورت گرفت و در اين مدت يك هزار و 496 تصادف شهري و 135 تصادف جاده‌اي اتفاق افتاد. همچنين تكنيسين‌هاي اورژانس در اين مدت چهار هزار و 364 مصدوم در شهر تهران و 287 مصدوم در جاده‌هاي اطراف تهران را به مراكز درماني منتقل كردند. از ابتداي طرح سلامت نوروزي وزارت بهداشت تاكنون در تصادفات رانندگي كه به اورژانس اطلاع داده شده 270 نفر فوت كردند و 22 هزار نفر مصدوم شدند اما آمار كلي كشور بيش از اين تعداد است. مجتبي خالدي افزود: از ابتداي طرح سلامت نوروزي (26 اسفند 94)، اورژانس كشور تاكنون 100 هزار و 913 ماموريت انجام داده كه 22 هزار و 137 مورد آن مربوط به تصادفات رانندگي و 78 هزار و 776 مورد مربوط به حوادثي غير از تصادفات رانندگي بوده است. وي ادامه داد: بر اساس آمار اورژانس كشور در حوادث رانندگي در اين مدت تاكنون 270 نفر فوت كردند، 22 هزار و 137نفر مصدوم شدند كه از اين تعداد 18هزار و 510 نفر به بيمارستان منتقل شدند.
سخنگوي اورژانس كشور گفت: آمار دقيق فوتي‌هاي حوادث رانندگي در ايام نوروز به طور قطع بيشتر آمار اورژانس است، زيرا بسياري از اين حوادث به خصوص در مناطق روستايي به اورژانس اطلاع داده نمي‌شود و تعداد زيادي از مصدومان اين حوادث نيز بعدا در بيمارستان فوت مي‌كنند و آمار دقيق آن را سازمان پزشكي قانوني اعلام مي‌كند. خالدي درباره جزييات آمار فوتي‌هاي تصادفات از جمله جنسيت، علل مرگ و بيشترين زمان تصادفات و استان‌هايي كه بيشترين تصادفات را داشتند، توضيح داد: جزييات اين آمار بعد از 15 فروردين كه آمار جمع بندي شد، مشخص مي‌شود. وي درباره حوادث غير تصادفات رانندگي نيز گفت: در مجموع از 26 اسفند اورژانس كشور 776 مورد ماموريت غير تصادفي داشته است كه از اين تعداد 22 هزار و 437 نفر به صورت سرپايي درمان شدند.
وقوع سيلاب در استان‌هاي كشور
اما بارش باران فراوان و جاري شدن سيل در تعدادي از شهرهاي كشور منجر به خسارات جاني و مالي شد. معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر كرمانشاه در روز نهم فروردين ماه اعلام كرد: بر اثر بارش باران 10 روستا در شهرستان‌هاي كرمانشاه؛ صحنه و ثلاث باباجاني در محاصره سيل قرار گرفتند. چهار روستا در شهرستان صحنه؛ ازگله در شهرستان ثلاث باباجاني و روستاهاي سلطان كوه، ميان كوه، تپه سبز و باقرآباد ميان دربند و شهرك نوكان در شهرستان كرمانشاه دچار آبگرفتگي شدند. وي با بيان اينكه هشت تيم به همراه چهار موتور پمپ تخليه، هفت دستگاه آمبولانس در اين عمليات حضور يافتند، گفت: در حوادث آبگرفتي اين دو روز 166 نفر آسيب ديدند. آب اين رودخانه در مسير عبور از شهر بوكان در پاره‌اي مناطق به علت شدت جريان وارد معابر و خيابان‌هاي حاشيه رودخانه شده و مشكلاتي را براي مردم به وجود آورده است. البته اين امر باعث خوشحالي مردم به خصوص روستاييان و كشاورزان شده است.
در جريان وقوع سيلاب در شهر آمل نيز خسارت‌هاي فراوان مالي به اين شهر وارد شد. همچنين وقوع سيل در آذربايجان غربي در ايام نوروز يك قرباني گرفت. امير عباس جعفري، مديركل ستاد مديريت بحران آذربايجان‌غربي گفت: اين فرد در داخل يك دستگاه خودروي جيپ بوده كه به علت توانايي نداشتن در كنترل خودرو به داخل رودخانه سقوط كرده و جان خود را از دست داد. جعفري افزود: بر اساس برآوردهاي اوليه، سيل به يك هزار هكتار از اراضي كشاورزي و باغ‌هاي شهرستان مياندوآب خسارت وارد كرده و موجب آبگرفتگي 15 واحد مسكوني در روستاي داش تپه اين شهرستان شده است.
محسن تجويدي افزود: توفاني با سرعت 126 كيلومتر بر ساعت دوشنبه شب گذشته شهر نطنز را در نورديد كه بر اثر وقوع آن تعدادي درخت شكسته شد و ديوار برخي منازل فرو ريخت و به برخي خودروها نيز خسارت وارد شد.
وي خسارت تقريبي توفان نطنز را يك ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: در يكي از حوادث ناشي از توفان، زني ميانسال از شهروندان نطنز نيز مصدوم شد كه توسط اورژانس 115 براي درمان به بيمارستان خاتم‌الانبياي اين شهر اعزام شدند.
همچنين معاون امداد و نجات هلال احمر قم از نجات سه خانواده در كوير حوض سلطان اين استان خبر داد. محمد رضا بهرامي افزود: عصر روز پنجشنبه سه خانواده با سه خودروي سواري در كوير حوض سلطان گرفتار شدند كه با تلاش سه ساعته نجاتگران اين جمعيت هر شش نفر همراه با خودروهاي‌شان از كوير نجات يافتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون