• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3492 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۴ فروردين

گزارش «اعتماد» از آخرين تحولات انتخابات فدراسيون فوتبال در يازدهم ارديبهشت

يك صندلي و چهار كانديدا

تا به امروز مهدي تاج، شهاب‌الدين عزيزي‌خادم، مصطفي آجورلو و عزيز محمدي در انتخابات مانده‌اند و قصدي براي كناره‌گيري ندارند

گروه ورزش| هرچه به يازدهم ارديبهشت‌ماه نزديك‌تر مي‌شويم، تب‌وتاب انتخابات رياست فدراسيون فوتبال بيشتر مي‌شود. انتخاباتي كه غايب بزرگي داشت؛ علي كفاشيان. رييس هشت‌ساله فدراسيون فوتبال ايران كه برخلاف همه پيش‌بيني‌ها، ثبت‌نام نكرد. حالا آگاهان فوتبالي دو نظريه دارند؛ گروهي معتقدند اتفاقات اخير دفتر رييس فدراسيون فوتبال ايران و پرونده حجيم فساد در فوتبال ايران كه در مجلس مصوب و به قوه قضاييه ارسال شد و همچنين بازنشستگي آقاي رييس موجب شد تا او تصميم بگيرد عطاي كار را به لقايش ببخشد و حداقل به عنوان رييس در فوتبال ايران حضور نداشته باشد. اما گروه دوم همچنان به علي كفاشيان و بازي تازه اميدوارند. آنها يك روز پس از ثبت‌نام، شايعه تعويق انتخابات را به‌خاطر بحث‌هاي اساسنامه‌اي كليد زدند و نوشتند سازمان بازرسي اعلام كرده اساسنامه فدراسيون فوتبال ايران، مصوبه دولت را ندارد و براي همين حضور هشت‌ساله مديريت كفاشيان، غيرقانوني است. اساسنامه‌اي كه بارها به تصويب فيفا هم رسيده است. حال فوتبال ايران بر سر دو‌راهي قرار دارد. اول اينكه علي كفاشيان زير بار برگزاري انتخابات نرود كه در آن صورت همه اركان فدراسيون فوتبال از جمله رييس، نواب‌رييس، اعضاي هيات‌رييسه، دبيركل، روساي كميته‌ها و حتي اعضاي مجمع غيرقانوني خواهند بود و اين‌گونه همه‌چيز به دوران «تعليق» بازمي‌گردد. دوراني كه نياز به دوباره‌نويسي اساسنامه و طي كردن سير قانوني آن است كه احتمالا شش‌ماه تا يك‌سال به‌طول مي‌انجامد. راهي پرخطر براي فوتبال ايران كه البته رييس «فعلي» فدراسيون فوتبال هم راضي به آن هست. نزديكان رييس اعتقاد دارند او به «تغيير وزير» بعد از بازي‌هاي المپيك تابستاني فكر مي‌كند و راهي تازه براي ادامه رياستش. اما راه دوم و منطقي‌تر، برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال ايران و پيگيري تاييد اساسنامه، بعد از انتخابات است تا كمترين هزينه به فوتبال ايران در آستانه بازي‌هاي مقدماتي جام‌جهاني فوتبال وارد‌ آيد. حال برگ برنده برخلاف همه اين سال‌هاي مديريت رييس «فعلي» فدراسيون فوتبال، در دستان وزير ورزش است. تنها مرجعي كه مي‌تواند به عنوان نماينده دولت، اساسنامه را به دولت ببرد و مصوبه‌اش را بگيرد. وزير ورزش حالا بايد تصميم بگيرد كه فوتبال ايران را به‌خاطر اساسنامه در حالت تعليق نگه‌دارد يا با برگزاري اين انتخابات و اعلام بررسي اساسنامه در نخستين فرصت، زمينه را براي حفظ آرامش در مجموعه فوتبال حاكم كند.
چهار كانديدا براي يك صندلي
انتخابات فدراسيون فوتبال با چهار كانديدا برگزار مي‌شود. مصطفي آجورلو، مهدي تاج و عزيز محمدي مقابل شهاب‌الدين عزيزي‌خادم. مصطفي آجورلو كه نامش با تيم پاس گره خورده است. او بعدها مديريت تيم‌هاي استيل‌آذين و تراكتورسازي، رياست ورزش شهرداري و رياست هيات فوتبال استان تهران را عهده‌دار شد. مهدي تاج در ششمين دهه زندگي، در حال حاضر رياست سازمان ليگ برتر را برعهده دارد و با چالش‌هايي نظير حق پخش تلويزيوني و اسپانسرينگ فوتبال دست‌وپنجه نرم مي‌كند. مهدي تاج در ضمن معاون اداره كل صنايع استان اصفهان و مديركل فروشگاه‌هاي رفاه در اين استان بوده است، بعد‌ها در فوتبال عنوان نايب رييسي فدراسيون فوتبال و رياست كوتاه‌مدت كميته داوران را هم عهده‌دار شد. شهاب‌الدين عزيزي‌خادم، جوان‌ترين كانديداي رياست فدراسيون فوتبال است و در رشته دكتراي روابط بين‌الملل و مطالعات منطقه‌اي مشغول تحصيل بوده است. او سال‌ها عضو هيات‌مديره باشگاه پيكان بوده و موثرترين فرد در دوران وزارت پرويز كاظمي بوده كه استقلال را به وزارت رفاه نزديك كرد و منجر به قهرماني اين تيم در آن سال‌ها شد. عزيزي‌خادم در چهار سال گذشته عضو هيات رييسه و مشاور عالي و اجرايي فدراسيون فوتبال بوده است و سال‌هاي سابقه رياست هيات‌مديره و مديرعاملي در بخش خصوصي را در كارنامه دارد و گفته مي‌شود راي خوبي در مجمع فدراسيون فوتبال دارد. عزيز محمدي هم چهارمين كانديداي فدراسيون فوتبال است و رياست سازمان ليگ برتر را برعهده گرفت. او از عضويت در هيات‌مديره فجرسپاسي با فوتبال اخت شد و به اتحاديه باشگاه‌ها و فدراسيون فوتبال دوران دادكان وارد شد و فعاليت‌هاي فرهنگي‌اش از او چهره‌اي ممتاز در ادبيات فوتبال ساخت،از سال 1386 رييس سازمان ليگ برتر شد. در اين ميان دو كانديداي ديگر، قبل از آغاز سال جديد به‌طور رسمي انصراف دادند. اولي، علي‌اكبر ابرقويي‌نژاد بود كه تعداد امضاهاي لازم را به دست نياورد و دومي، منصور قنبرزاده بود كه انصرافش را به‌طور‌رسمي رسانه‌اي كرد و تحويل دبيرخانه فدراسيون داد.
بازي بزرگان
حالا همه منتظر كوچك‌ترين واكنش‌ها از سوي فدراسيون «فعلي» فوتبال ايران هستند. حضور علي كفاشيان در دو ليست، نشان مي‌دهد كه او قصد دارد از دو كانديدا در اين انتخابات حمايت كند: مصطفي آجورلو و مهدي تاج. احتمال مي‌رود در صورت برگزاري انتخابات، علي كفاشيان يكي از اين دو كانديدا را مجبور كند كه از انتخابات كناره‌گيري كنند چراكه سبد راي هر دو همان سبد راي علي كفاشيان در انتخابات فدراسيون فوتبال است. بسياري از نزديكان رييس فعلي فدراسيون فوتبال، اعتقاد دارند برنده نهايي انتخابات فردي است كه كفاشيان به او اعتماد و لابي‌هاي پشت‌پرده‌ش را به‌ سمت او هدايت كند. اما اين همه ماجرا نيست. احتمال مي‌رود انتخابات فدراسيون، دوقطبي شود. عزيز محمدي اگرچه مديري باتجربه است، اما به‌دليل دوري از بدنه اجرايي فدراسيون فوتبال، مجمع چندان موضعي روي كانديداتوري‌اش ندارد. اما عزيزي‌خادم داستان ديگري دارد. او جدي‌ترين گزينه، مقابل گزينه رييس فدراسيون فعلي فوتبال ايران است. عضو هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال در اين چهار سال نشان داده كه اپوزيسيوني قدرتمند را در دل مجمع ساخته است. روزهايي كه بيش از هر فردي، بر علي كفاشيان سخت گذشت. از عدم تصويب صورت‌هاي مالي تا بالا بردن حقوق كارمندان فدراسيون فوتبال و تخصيص بودجه‌اي ويژه براي هيات‌هاي فوتبال استان‌ها و حتي خروج هادي آيت‌اللهي، مهدي محمدنبي و هوشنگ مقدس از بدنه فدراسيون فوتبال. او در حقيقت به اصلاح روند موجود مي‌انديشد و گروهش شعار «تغيير» را سرلوحه كار و برنامه‌هاي‌شان اعلام كرده‌اند. در حقيقت مقابل ديدگاه قطب دوم انتخابات كه اصرار دارند، وضع موجود بايد حفظ شود. همه‌چيز تا كمتر از يك ماه ديگر مشخص مي‌شود. انتخاباتي مهم براي فوتبال ايران و آغاز دوران تازه در فدراسيون.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون