• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

نتانياهو صداي اعتراض همه را بلند كرد

جابري انصاري: جولان بايد به سوريه بازگردانده شود

 

گروه ديپلماسي| سوريه درگير بحران سياسي و امنيتي است و تلاش‌هاي سازمان ملل و بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي براي پايان دادن به اين پرونده هنوز راه به جايي نبرده است. در چنين شرايطي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در حركتي زياده‌خواهانه كه اعتراض‌هاي فراواني را به دنبال داشته است، براي نخستين‌بار جلسه كابينه اين رژيم را در بلندي‌هاي جولان برگزار كرد. نتانياهو كه هفته گذشته هم اعتراف كرده بود كه ارتش اين رژيم بارها در چند سال گذشته مناطقي از سوريه را هدف حملات خود قرار داده است در اقدامي بي‌سابقه در حالي كه پا بر خاك سوريه داشت، تاكيد كرد كه بلندي‌هاي جولان براي هميشه در دست اسراييل باقي خواهد ماند. وي در اين خصوص گفت: اسراييل هرگز از بلندي‌هاي جولان خارج نمي‌شود.
نخست‌وزير اسراييل در ادامه سخنانش با اشاره به اينكه در خصوص اختصاص يافتن جولان به اسراييل با اوباما صحبت كرده است، گفت: وقت آن است كه «بعد از ۵۰ سال جامعه بين‌المللي اين مساله را كه بلندي‌هاي جولان براي هميشه تحت حاكميت اسراييل باقي مي‌ماند را به رسميت بشناسد.»نيروهاي اسراييلي از سال ۱۹۶۷بلندي‌هاي جولان را به تصرف خود در آورند. اسراييل منطقه ۱۲۰۰ كيلومتر مربعي بلندي‌هاي جولان را در جريان جنگ شش روزه با سوريه در سال ۱۹۶۷ به تصرف خود درآورد و سپس آن را ضميمه خاك خود كرد، اما جامعه بين‌المللي اين اقدام را به رسميت نشناخته است. با وجود ادعاي نتانياهو در خصوص گفت‌وگو با جان كري در خصوص بلندي‌هاي جولان، جان كربي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در اين خصوص گفت: واشنگتن جولان را به عنوان بخشي از اسراييل به رسميت نمي‌شناسد. جولان بخشي از اسراييل نيست و آينده آن بايد از طريق مذاكرات تعيين شود اما به دليل اوضاع كنوني سوريه اين مساله درحال حاضر ممكن نيست. علاوه بر ايالات متحده، آلمان نيز واكنشي مشابه به اين اظهارات نتانياهو نشان داده و تاكيد كرد كه از نظر برلين الحاق يكجانبه جولان قانوني نيست. مارتين شيفر، سخنگوي وزارت خارجه آلمان اعلام كرد كه الحاق يكجانبه جولان از سوي اسراييل مغاير با قوانين بين‌المللي است. وي افزود: اين يك اصل اساسي از اصول قوانين بين‌المللي و منشور سازمان ملل است كه هيچ كشوري حق ندارد اراضي كشور ديگر را به خود ملحق كند.
آلمان با توجه به شرايط امنيتي و جنگ داخلي در سوريه در حال حاضر از اسراييل نمي‌خواهد كه به شكل فوري جولان را به سوريه پس بدهد. نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب هم البته با كمي تاخير ادعاهاي گستاخانه نتانياهو را محكوم كرد و گفت: اين‌گونه سخنان از نظر اتحاديه عرب كاملا باطل و برخلاف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت است. حزب‌الله لبنان نيز ضمن محكوم كردن اظهارات بنيامين نتانياهو، حركات اين‌چنيني را تاكيدي بر ماهيت خصمانه و توسعه‌طلب صهيونيست‌ها عليه ملت عربي دانست و تاكيد كرد: اين اقدام نشان مي‌دهد كه تعامل با رژيم صهيونيستي جز از راه مقاومت مستمر و استفاده از همه امكانات و درصدر آن انتفاضه مردمي ميسر نيست.
حزب‌الله لبنان همچنين تاكيد كرد كه اين اقدام مقامات صهيونيست بيانگر تلاش مداوم جنبش صهيونيسم براي دخالت در امور سوريه و تلاش براي تجزيه اين كشور و تصرف منطقه اشغالي جولان و ايفاي نقش در داخل سوريه به شكل مستقيم يا غيرمستقيم از طريق همكاري با گروه‌هاي تروريستي و تكفيري است. در همين راستا، حسين جابري انصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اقدام توسعه‌طلبانه رژيم صهيونيستي در برگزاري نشست كابينه خود در ارتفاعات جولان اشغالي و تكرار ادعاهاي واهي در خصوص اين منطقه را محكوم كرد و اظهار داشت: جولان، سرزميني اشغالي است كه به سوريه تعلق دارد و بايد به آن كشور بازگردانده شود.  جابري انصاري اين اقدام رژيم صهيونيستي را نقض آشكار قوانين و مقررات بين‌المللي دانست و خواستار تحرك جدي جامعه جهاني در مقابله با اقدامات توسعه‌طلبانه و تحريك‌آميز رژيم صهيونيستي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون