• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

حمله انتحاري در كابل بيش از 300 كشته و زخمي برجا گذاشت


گروه جهان| حمله انتحاري صبح روز گذشته كابل، پايتخت افغانستان را لرزاند. اين انفجار در نزديكي يكي از اداره‌هاي امنيت ملي در نزديكي پل محمود خان شهر كابل رخ داد كه بيش از 300 كشته و زخمي برجاي گذاشت. رسانه‌ها در خصوص تعداد كشته‌ها و زخمي‌ها آمار متناقضي را مطرح مي‌كنند. برخي رسانه‌ها از جمله اطلاعات روز افغانستان به نقل از سخنگوي وزارت بهداشت افغانستان گزارش داد كه 7تن جان خود را از دست دادند و برخي رسانه‌هاي ديگر آمار 24 نفر را گزارش كرده‌اند. بي‌بي‌سي نيز آمار 27 كشته را منتشر كرده است. اما آمار زخمي‌ها در حدود 327 نفر اعلام شده كه احتمال افزايش تلفات نيز مي‌رود. اين انفجار در حالي صورت گرفت كه طالبان قبلا اعلام كرده بود كه عمليات بهاري را آغاز كرده‌اند و روز گذشته در بيانيه خود ضمن برعهده گرفتن مسووليت اين حمله، آن را بخشي از عمليات بهاري‌شان دانستند. شاهدان حاضر در محل در شبكه‌هاي اجتماعي گزارش دادند انفجار به حدي بوده كه شيشه‌هاي دفاتر، مغازه‌ها و خانه‌هايي كه در نزديكي محل حادثه بودند شكسته است. صديق صديقي، سخنگوي وزارت كشور افغانستان در مورد جزييات اين حملات گفت: در اين رويداد ابتدا يكي از دو مهاجم انتحاري خودروي حاوي صدها كيلوگرم مواد منفجره را در يك پاركينك شخصي كه در عقب ساختمان واحد محافظت مقام‌هاي برجسته مربوط به اداره امنيت ملي موقعيت دارد، منفجر كرد. به گفته او، اين انفجار باعث تخريب بخشي از ديوارهاي اين ساختمان شد و زمينه ورود مهاجم دومي به درون اين ساختمان را فراهم كرد، اما فرد هم پس از درگيري با نيروهاي امنيتي از پا درآمد. سيد انور رحمتي، مشاور امور سياسي و روابط بين‌الملل سرور دانش معاون رييس‌جمهوري گفته كه عباس دانش برادرزاده آقاي دانش هم در ميان كشته‌شدگان اين انفجار بوده است. رحمتي افزود كه عباس دانش كارمند بخش واحد محافظت افراد برجسته اداره امنيت ملي و در حال آموزش در يك كلاس درس بود كه كشته شد.
پس از حمله انتحاري روز گذشته، اشرف غني رييس‌جمهوري افغانستان در بيانيه‌اي اين حمله را محكوم و اعلام كرد كه اين عمل دشمنان مردم افغانستان نشان واضح از ضعف و شكست آنان در جنگ رو در رو با نيروهاي امنيتي و دفاعي كشور است. در اين بيانيه همچنين آمده است: اينچنين حمله‌هاي بزدلانه دشمن، هرگز سبب تضعيف اراده مردم و نيروهاي امنيتي و دفاعي ما در مقابله با تروريسم نخواهد شد.
وزارت كشور افغانستان نيز طي بيانيه‌اي اعلام كرد: حمله به اهداف اداري و شهروندان عادي كشور كه سرگرم كار روزانه و پيدا كردن لقمه ناني براي خانواده‌هاي خود هستند، نشان مي‌دهد كه گروه‌هاي تروريستي به ويژه طالبان، در دشمني با مردم افغانستان هيچ فرصتي را فروگذار نكرده و هيچ اصول اخلاقي را نمي‌شناسند.
عبدالله عبدالله، رييس اجرايي حكومت وحدت ملي ۳ ساعت پس از انجام حمله انتحاري تروريستي با حضور در محل حادثه، از شجاعت نيروهاي امنيتي ستايش كرد و گفت كه تروريست‌ها توانايي مقابله با نيروهاي امنيتي را ندارند و دست به كشتار افراد مي‌زنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون