• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

تعليق مذاكرات ژنو از سوي مخالفان

فضاي رايزني‌هاي سوري - سوري شكننده‌تر شد

 

گروه جهان| در حالي كه بسياري اميدوار بودند در اين دور از مذاكرات ميان نمايندگان دولت سوريه و معارضان سوري در ژنو با كمك استفان دي‌ميستورا پس از پنج سال بحران به نتايج قابل قبول‌تري نسبت به گذشته دست پيدا كنند، اما به نظر مي‌رسد يك‌بار ديگر تمامي اميدها در حال
از بين رفتن است و مذاكرات به سمت شكست پيش مي‌رود و تنها فردي كه در اين بين همچنان با اميد مذاكرات را دنبال مي‌كند استفان دي ميستورا، نماينده سازمان ملل در امور سوريه است. او كه در ساعت پاياني روز دوشنبه در ميان خبرنگاران حاضر شد رسما اعلام كرد، مخالفان سوريه تعليق مشاركت رسمي خود در مذاكرات كنوني را در اعتراض به وخامت اوضاع انساني و تكرار نقض آتش‌بس به من ابلاغ كردند، اما مذاكرات صلح همچنان ادامه دارد. وي افزود: هيات مخالفان قصد دارد در ژنو بماند تا بنا به پيشنهاد من به ادامه گفت‌وگوهاي فني به ويژه درباره مسائل مربوط به قطعنامه ۲۲۵۴ و انتقال سياسي ادامه بدهد. دي‌ميستورا اعلام كرد: ما در هر صورت به مذاكرات با تمامي طرف‌ها در مقر سازمان ملل يا هر مكان ديگري ادامه خواهيم داد و روز جمعه بازنگري كاملي در روند مذاكرات و نتايج گفت‌وگوهاي‌مان خواهيم داشت.
وي گفت: همان‌طور كه مي‌دانيد جدول زماني كه براي رسيدن به انتقال سياسي و تدوين قانون اساسي جديد مشخص شده ماه آگوست است، اما ما مدت زماني را در اختيار داريم كه مدت زمان زيادي نيست. تا به اين لحظه هر طرفي در مذاكرات در مواضع خود پافشاري مي‌كند اما مساله خوبي كه در مذاكرات وجود دارد اين است كه دو طرف درباره انتقال سياسي صحبت مي‌كنند. وي افزود: شكاف بزرگي ميان طرف‌هاي مذاكره‌كننده در ژنو وجود دارد اما تمامي طرف‌ها برسر اين مساله به توافق رسيده‌اند كه انتقال سياسي محور مذاكرات در ژنو است. طرح تشكيل هيات دولت انتقالي از بين نرفته است و ما همچنان به نظرات دو طرف براي مشخص كردن راهكار درباره حكومت انتقالي ادامه خواهيم داد. دي‌ميستورا روند كمك‌هاي انساني در سوريه را بسيار كند دانست و گفت: رساندن كمك‌هاي بشردوستانه به سوريه همچنان تكميل نشده است.
يك منبع در هيات عالي مخالفان سوريه به خبرگزاري فرانسه گفت: درخواست تعليق مشاركت در مذاكرات تا زماني ادامه خواهد داشت كه نظام سوريه جديتش را در بررسي انتقال سياسي و مسائل انساني نشان دهد. يكي از اعضاي هيات مخالفان نيز گفت: تصميم به تاخير انداختن دور مذاكرات در نشست هيات مخالفان با رياست رياض حجاب، هماهنگ كننده اين هيات گرفته شد. اين درخواست براي به
تاخير انداختن مذاكرات است نه تعليق مشاركت. در طرف مقابل بشار جعفري، رييس تيم مذاكره‌كننده دولت سوريه به شبكه الميادين گفت: مخالفان به دنبال تكرار تجربه ليبي و عراق هستند و عربستان و تركيه با كمك معارضان قصد دارد تا مذاكرات را به سمت شكست بكشاند.
گفت‌وگوي تلفني اوباما- پوتين
در حالي كه اوباما امروز به عربستان سفر مي‌كند تا با ملك سلمان، پادشاه عربستان در مورد مسائل مهم منطقه‌اي ديدارو گفت‌وگو كند، با انتشار خبرهايي مبني بر بي‌نتيجه‌ماندن مذاكرات صلح سوريه، وي با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه تماس تلفني گرفت. بر اساس بيانيه‌اي كه كرملين منتشر كرد: پوتين و اوباما در اين گفت‌وگوي تلفني بر افزايش تلاش‌ها براي جلوگيري از نقض آتش‌بس در سوريه تاكيد كردند. اين بيانيه مي‌افزايد: روساي جمهوري امريكا و روسيه درباره جزييات آخرين وضعيت سوريه به رايزني پرداخته و تاكيد كردند كه هر دو كشور نسبت به حمايت از ادامه‌ برقراري آتش‌بس در اين كشور متعهد هستند. در اين تماس تلفني دو طرف همچنين بر ضرورت امكان ايجاد دسترسي براي انتقال كمك‌هاي انسان‌دوستانه در سوريه تاكيد كردند. پوتين در اين تماس تلفني گفت كه لازم است مخالفان ميانه‌روي سوري از گروه‌هاي تروريستي نظير داعش و جبهه نصرت فاصله بگيرند. رييس‌جمهوري روسيه همچنين خواستار اعمال كنترل بيشتر در مناطق مرزي ميان سوريه و تركيه شد و گفت كه از طريق اين مناطق نيازهاي تسليحاتي گروه‌هاي افراط‌گرا همچنان تامين مي‌شود. كرملين اعلام كرد  اوباما و پوتين بار ديگر بر اهميت مذاكرات ژنو تاكيد و اعلام كردند كه همكاري‌هاي امنيتي و دفاعي دو طرف در قبال سوريه بايد ادامه داشته باشد. بر اساس بيانيه سرويس مطبوعاتي كرملين، اوباما در اين تماس تلفني از كمك‌هاي روسيه در راستاي آزادي يك شهروند امريكايي كه در سوريه به سر مي‌برد، قدرداني كرد. در طرف مقابل در بيانيه‌اي كه كاخ سفيد منتشر كرده به نظر مي‌رسد گفت‌وگوي تندي ميان دو طرف به وجود آمده است. در بيانيه كاخ سفيد عنوان شد كه اوباما در اين گفت‌وگو در مورد شكننده بودن مذاكرات صلح سوريه ابراز نگراني كرده است. همچنين باراك اوباما از پوتين درخواست كرده با توجه به نفوذي كه روي بشار اسد دارد از ادامه حملات به مخالفان جلوگيري كند و تعهدات نسبت به آتش‌بس را به انجام برساند. جاش ارنست، سخنگوي مطبوعاتي كاخ سفيد گفت هرچند كه مذاكرات ميان دو طرف تند بوده است اما بن بستي ميان مذاكرات طرفين به وجود نيامده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون