• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

ابراهيم اصغرزاده و علي شكوري‌راد به دانشگاه علم و صنعت رفتند

انتقاد از احمدي‌نژاد در دانشگاه احمدي‌نژادي‌ها

  مريم وحيديان/  از آن روزي كه محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهور شد دانشگاه علم و صنعت هم به دانشگاه احمدي‌نژادي‌ها مشهور شد، چه آنكه تعدادي از افراد نزديك به احمدي‌نژاد همچون او فارغ‌التحصيل يا استاد اين دانشگاه بودند. ديروز ابراهيم اصغرزاده و علي شكوري‌راد دو فعال سرشناس اصلاح‌طلب با علم به اين موضوع راحت‌تر از هميشه به دعوت اعضاي انجمن اسلامي آرمان دانشجويان علم و صنعت لبيك گفتند تا در دانشگاهي كه مشهور به دانشگاه احمدي‌نژادي‌ها است حرف‌هاي‌شان را بگويند و از عملكرد محمود احمدي‌نژاد انتقاد كنند. همين بود كه ديروز جداي از سالن آمفي‌تئاتر، بيرون سالن هم پر شده بود از بنرها و تابلوهاي مخالف هم. عده‌اي به طرفداري از اصلاح‌طلبان شعار مي‌دادند و جماعتي دادِ مرگ و اعدام مي‌زدند. هرچه بود برنامه با هيجان و هياهوي بسيار دانشجويان حاضر آغاز شد و همان ابتداي مراسم دبير انجمن اسلامي اعلام كرد كه برخي از كليپ‌هاي ساخته‌شده در اين مراسم مجوز نمايش نگرفتند. شكوري‌راد كه پشت تريبون رفت دست‌نوشته‌هاي «فتنه‌گر عاشورا اعدام بايد گردد» بالا رفت.

شكوري‌راد: بايد مراقب باشيم گفتمان داعشي در جامعه رسوخ پيدا نكند
دبيركل حزب اتحاد ملت ايران مكثي كرد و حرف‌هايش را با فلسفه خلقت آغاز كرد و پس از چند دقيقه‌اي به دغدغه‌هاي اجتماعي مردم رسيد. شكوري‌راد با بيان اينكه شاخص‌ترين دغدغه اجتماعي مردم، آزادي است اظهار داشت: دانشجويان جماعت دغدغه‌داري هستند و بايد بدانيم آناني كه دغدغه اجتماعي دارند سرنوشت بشريت را رقم مي‌زنند. او ادامه داد: هر دو طيف چپ و راست دانشجويان امروز داراي دغدغه اجتماعي هستند و اين شور و شعف نشان‌دهنده همين دغدغه‌ها است. شكوري‌راد براي آنكه نشان دهد دغدغه اجتماعي همواره در ميان دانشجويان جايگاهي ويژه داشته از ايام دوران دانشجويي خود خاطره‌اي بيان كرد و گفت: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رييس‌جمهور بود. آن زمان ما چپ بوديم و از مهندس موسوي حمايت مي‌كرديم. ايشان آن زمان به دانشجويان گفتند فقط برخي از دانشجويان هستند كه دغدغه اجتماعي دارند و شما با انگيزه و شور انجمن اسلامي‌ها مي‌توانيد بقيه دانشجويان را به حركت وا داريد. چيزي حدود 10 درصد كه بچه‌هاي انجمن اسلامي بودند. ايشان ادامه دادند شما داراي گل‌هاي آتشي هستيد و مي‌توانيد بقيه را فعال كنيد. البته نبايد انرژي‌ها را تلف كرد. چپ و راست دانشجويان همديگر را تقويت كنيد و نه تضعيف و سعي كنيد برون‌دادتان صفر نباشد. شما دانشجويان بايد در انديشه هم‌افزايي هم باشيد و به جاي در مقابل هم ايستادن بايد با هم گفت‌وگو كنيد كه اگر شما نتوانيد چه كسي در جامعه مي‌تواند گفت‌وگو كند؟ برآيند شما دانشجويان برآيند جامعه ما است. از منطق براي متقاعد كردن يكديگر استفاده كنيد.»شكوري راد با بازخواني سخنان آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه‌ها سخنان خود را اينگونه ادامه داد: حق سازمان‌يابي از حقوق اوليه انسان‌ها بعد از آزادي است. در كنار هم به دغدغه مشترك بينديشند و عمل صالح بيرون بكشند.»
او با بيان اينكه بايد قدر دانشجويان اصلاح‌طلب را دانست تاكيد كرد: وجود مخالف در جمهوري اسلامي نعمت است. اين هم حرف ما نيست. حرف امام(ره) است.
وي با اشاره به اقدامات دولت قبل و در پاسخ به شعارهايي كه از سوي برخي دانشجويان داده مي‌شد اظهار داشت: در دولت پيشين كه منتقدين به حاشيه رفتند، نهادهاي مدني تضعيف شدند، روزنامه‌ها توقيف شدند و فساد كشور را تحت تاثير قرار داد. آيا اين زيبنده نظام ما بود؟» كه البته در اين هنگام يكي از دانشجويان بسيجي فرياد زد بله! شكوري‌راد در پاسخ گفت كسي كه بله مي‌گويد بايد از بزرگ‌تر خود اجازه گرفته باشد كه اين پاسخ بار ديگر موجب تشنج در سالن شد. دبيركل حزب اتحاد ملت ايران ادامه داد: وقتي فضا هيجان زده مي‌شود، فضاي گفت‌وگو از بين مي‌رود و در درجه اول انصاف قرباني مي‌شود.»
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: دو جناح سياسي كشور به رستگاري فرد و جامعه مي‌انديشند كه حضور هر دو ديدگاه براي تعالي جامعه ضروري است. شكوي‌راد با بيان اينكه به بايد به فكر توسعه جامعه بود تاكيد كرد: برخي كه به دنبال فرد هستند از رستگاري جامعه غفلت مي‌كنند. آن‌وقت جامعه عليه آنها مي‌شورد. اگر به دنبال گفتمان تعالي هستيد در كنار آن توسعه را طلب كنيد. دبيركل حزب اتحاد ملت در پايان اظهاراتش گفت: داعش تعالي انسان را مي‌خواهد اما در اين مسير ايمان خود را قرباني مي‌كند و ما بايد مراقب باشيم گفتمان داعشي در جامعه رسوخ پيدا نكند.

سخنان اصغرزاده و هيجان دانشجويان
مطابق تمام برنامه‌هاي دانشجويي كه ابراهيم اصغرزاده يكي از سخنرانان آن است همزمان با صحبت‌هايش سالن هم با شور و شعف و مخالفت و موافقت‌هاي پياپي رنگ و بوي ديگري گرفت. اصغرزاده با مخاطب قراردادن مخالفان اصلاحات و انتقاد از ابزارهاي عمومي براي رسيدن به اهداف جناحي سخنانش را شروع كرد: راديو و تلويزيون، مساجد، تريبون‌هاي نماز جمعه، مراكز مذهبي در اختيار شما است. اين همه زحمت كشيديد و چه به دست آورديد؟ لااقل بگذاريد به عنوان برادران شما بگوييم كجا اشتباه كرديد.
او با انتقاد از هيجان‌هاي كاذب مخالفان اصلاحات گفت: وقتي در جمهوري اسلامي در صورت دختري اسيد مي‌پاشيد بايد رگ گردن‌تان بيرون مي‌زد اما بايد بدانيد كساني كه مجالس و سخنراني‌ها را به هم مي‌ريزند به صورت انقلاب اسيد مي‌پاشند. او با اين سخنان مخالفانش را به سكوت دعوت كرد و پس از آن سراغ دانشگاه علم و صنعت رفت و به ريشه‌هاي سياسي اين دانشگاه پرداخت اما مخاطبش مثل هميشه مخالفان اصلاحات بودند: دانشگاه علم و صنعت حوزه نيست، دانشگاه است. به عنوان بخش نخبه جامعه فكر كنيد كه چرا مردم در 92 دست رد به سينه جليلي زدند كه خود را نماينده گفتمان انقلاب مي‌دانست؟
او كه روزگاري نماينده مجلس بود در دفاع از مذاكره‌كنندگان هسته‌اي مواضع نمايندگان مجلس نهم را هم به چالش كشيد: همان‌طور كه از نيروهاي نظامي كه امنيت ما را فراهم مي‌كنند تشكر مي‌كنيم از ديپلمات‌هاي كشور هم دفاع مي‌كنيم.اصغرزاده گريزي هم به دوران دانشجويي خودش و ماجراي اشغال سفارت امريكا در آبان سال 58 زد و با ذكر خاطره‌اي از محمود احمدي‌نژاد گفت: وقتي همسن شما بودم احمدي‌نژاد كه فكر مي‌كرد بايد انقلاب فرهنگي به راه بيندازند. احمدي‌نژاد وقتي رييس‌جمهور شد، گفت بايد انقلاب فرهنگي شود و ما فهميديم منظور او ستاره شدن دانشجويان است. همين بود كه عده‌اي را محروم از تحصيل كردند در حالي‌كه حق‌شان بود تحصيل كنند.
وي ادامه داد: تفسير احمدي‌نژاد يك تفسير قهقرايي است.
پس از اين سخنان تند و تيز، اصغرزاده به سراغ تعريف نسبت جريان اصلاحات با نظام و انقلاب و رهبري رفت و گفت: ما هستيم كه انقلاب را تعريف مي‌كنيم. انقلاب اسلامي بنيادگرا نيست و براي آزادي و استقلال و گفتمان آزاد ارزش قايل است. او خطاب به مخالفانش كه در حال سر دادن شعار بودند، گفت: اگر نظرات شما اجرا مي‌شد كشور به باد مي‌رفت. رهبر و شهدايي كه شما مدعي‌شان هستيد، ما قبول داريم. انقلاب واقعي آرمان ما است.  شما نمي‌توانيد كه ما را مقابل رهبري قرار دهيد.
فضاي متشنج سالن و قطع مكرر سخنان اصغرزاده باعث شد تا خطاب به مخالفان بگويد: به اندازه چهار ميليون راي‌تان حرف بزنيد. دانشگاهيان تاكتيك زيبا و پيچيده رهبري مبني بر نرمش قهرمانانه را رعايت كردند.  
او بار ديگر به نقد سياست خارجي احمدي‌نژاد پرداخت و گفت: صد برابر شما درباره اسراييل شعار داديم. مرگ بر كساني كه با سياست‌هاي غلط‌شان باعث تقويت اسراييل شدند. دشمني اسراييل بر كسي پوشيده نيست اما بايد درايت آن را داشته باشيد. احمدي‌نژاد در تلويزيون گفت 45 هزار تومان يارانه، پول امام زمان است. وقتي شهردار بود همين طور بود چرا با اسلام چنين مي‌كنيد؟
او سپس به دانشجوياني كه با پرچم حزب‌الله لبنان در جلسه حاضر شده بودند، گفت: حزب‌الله واژه مقدسي است كه متعلق به ايران است و نه گروه خاص. اگر امنيت كشور به خطر بيفتد دانشجويان اصلاح‌طلب هستند كه جلو مي‌روند. اگر برجام توسط تندروهاي داخلي يا امريكايي ابطال شود همه ايران ضرر مي‌كنند.  اصغرزاده سپس در پاسخ به سوال يك دانشجوي اصولگرا كه او را عامل تشنج در دانشگاه‌ها معرفي مي‌كرد گفت: دو ماه پيش 2000 نفر ردصلاحيت شدند، دانشجوها را ستاره‌دار و محروم از تحصيل كرديد. مگر ما اين راه را با هم آمديم كه حالا سكوت از ما مي‌خواهيد؟ انقلاب ايران انقلاب مردمي و از كارگر و كشاورز و شيعه و سني بوده است. 71 درصد ملت ايران دارند ماهواره مي‌بينند، مگر راديو و تلويزيون به دست شما نبود؟ وقتي به سفارت انگليس و عربستان حمله   شد، چه كسي ضربه مي‌خورد؟
 وي در پايان با اشاره به ماهيت جنبش دانشجويي گفت: جنبش دانشجويي نمي‌تواند به آزادي‌هاي اجتماعي بي توجه باشد. در خاورميانه ما يك دين و يك خدا و پيغمبر داريم اما سر هم را مي‌بريم و مي‌كشيم. جنبش دانشجويي بايد پرچم صلح را بلند كند. جنبش دانشجويي داراي ايده و آرمان هست. دفاع از تصوير اخلاقي از اسلام به عهده دانشجويان است. مبناي دانشگاه بر شك است تا سوال بپرسد و نمي‌تواند آدم متفكر تحويل دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون