• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

كرباسچي:

كانون‌هاي خاصي عليه دولت فعال هستند

  آقاي سيف به عنوان عضوي از دولت وقتي مي‌خواهد با طرف مقابل بحث كند، نمي‌تواند صرفا از طرف خود تعريف و تمجيد داشته باشد. در هر مذاكره و معامله‌اي بايد تا جايي كه مي‌توانيم امتياز جديد بگيريم و از كاستي‌ها انتقاد كنيم.
  در مذاكره بايد هميشه از طرف خود مطالبه داشته باشيم، به نظر من هم صحبت‌هاي آقاي سيف در همين راستا قابل تحليل است. چنين مذاكره‌اي در اين ابعاد به سادگي در يك جلسه اجرايي نمي‌شود و نمي‌توان چنين توقعي هم داشت. رقبا و مخالفان دولت كه از اول با برجام مخالف بودند و با دولتي اين بحران را براي كشور ايجاد كرد موافق بودند و الان هم با مسوولان‌‌ همان دولت مراوده دارند و حرف‌هاي آنها را تكرار مي‌كنند، در هر لحظه‌اي به شكلي طلبكاري مي‌كنند و حرف‌هايي در اين زمينه مي‌زنند كه جنبه سياسي دارد.
  دولت مشغول اجراي اين توافقنامه است و طرف‌هاي مقابل مدعي‌اند كه به آنچه توافق شده به تدريج عمل مي‌كنند. فراموش نكنيم اين مساله‌اي است كه حدود هشت سال روابط پولي و مالي ما را با بحران عميقي مواجه كرد و باعث شد بانك‌هاي خارجي ميليارد‌ها دلار براي رابطه با ايران جريمه شوند براي همين ريسك‌ها را محاسبه مي‌كنند تا بتوانند روابط را عادي كنند و به سادگي جرات عادي‌سازي روابط پولي و بانكي را ندارند.
 طبيعي است كه ما هم انتقاد‌ها و طلبكاري‌هاي خود را داشته باشيم تا طرف مقابل عملكرد بهتري داشته باشد. نمي‌توان براي يك كلمه آقاي سيف كه در نقد عملكرد طرف مقابل زده شده است كل اين توافق را زير سوال ببريم. فراموش نكنيم كه دولت يازدهم كار عظيم و غيرقابل باوري را انجام داده است. رقباي دولت هم به خوبي مي‌دانند كه اين كار چه از لحاظ بين‌المللي و چه از لحاظ داخلي چقدر بزرگ بوده است براي همين هم مردم و هم انسان‌هاي منصف به خوبي درك مي‌كنند كه اين چه كار درخشاني است.
  كسي هم نگفته است همه ابعاد اين كار در يك لحظه خود را نشان مي‌دهد، اين يك كار زمان‌بر است كه بايد رفت و آمد‌ها و مذاكرات براي اجراي كامل آن انجام شود، در برخي موارد در مذاكرات هم لازم است نقد‌ها مطرح شود اما توافق در اين ابعاد گسترده كار آساني نيست كه در يك چشم بر هم زدن همه مسائل آن حل شود.
  فضاي اطلاعاتي مردم امروز گسترش پيدا كرده است، قضاوت افكار عمومي آن چيزي نيست كه صدا و سيما آن را منعكس مي‌كند.
  بحث‌هاي سياسي هميشه در انتخابات داغ‌تر مي‌شود، من فكر مي‌كنم تحليل رقباي دولت اين است كه يكي از دستاوردهاي دولت يازدهم كه در شكل‌دهي آراي مردم تاثير داشته است همين توافق هسته‌اي بود. طبيعي است كه تلاش مي‌كنند بگويند هيچ اتفاقي نيفتاده است.
  اينكه در تبليغاتي همه بگويند «تقريبا هيچ» نشان مي‌دهد كانون سياسي خاصي براي اين تبليغات عليه دولت شكل گرفته و در حال فعاليت است. در رقابت سياسي طبيعي است افراد حرف خود را بزنند، مهم اين است دروغ و مطالب خلاف واقع در تبليغات گفته نشود. اينكه مدام انتقاد كنيم و راه‌حلي ارايه نكنيم، منطقي نيست، مردم هم اين را مي‌فهمند ما هشت سال با دنيا به گونه‌اي برخورد كرديم كه آثارش را ديديم، حالا اين دولت براي جبران اين تخريب‌ها آمده است. اگر رقباي دولت نقدي دارند خوب است راه‌حل خود را هم ارايه كنند چون دنياي سياست دنياي مذاكره و حرف است.
منبع: ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون