• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

سي و چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر برگزار شد

ايوبي: در ايران هم مي‌توان جشنواره بين‌المللي فيلم داشت

ميركريمي: بيشترين حذفي كه داشتيم 3 دقيقه در يك فيلم بوده با توافق كارگردانش

  ليلي فرهادپور- فرناز ميري/ سي‌و‌چهارمين جشنواره فيلم فجر امروز بدون هيچ مراسم افتتاحيه معمولي كار خود را آغاز كرد. سال گذشته نخستين تجربه جشنواره مستقل جهاني فيلم فجر براي دست‌اندركاران تجربه تلخي بود؛ تجربه‌اي كه بيشتر يك شكست تحليل مي‌شد. سالن‌هاي خالي، بي‌نظمي‌هاي بي‌شمار، بازخوردي هيچ براي هياهويي به نام جشنواره بين‌المللي. اما امسال همه ابراز اميدواري مي‌كنند نه فقط اميدواري كه حتي مدعي رساندن جشنواره جهاني فيلم فجر به استانداردهاي بين‌المللي است. براي رسيدن به اين ادعا برنامه‌ها و بخش‌هاي مختلفي براي اين جشنواره تعريف و اعلام شد. در آخرين حركت دبير جشنواره جهاني فيلم فجر و تيم برگزار‌كننده اين رويداد بعدازظهر دوشنبه ۳۰ فروردين‌ماه، مانوري در كاخ جشنواره با حضور حجت‌الله ايوبي، معاونت سينمايي برگزار كردند. به گزارش خبرنگار «اعتماد» در اين مانور سيدرضا ميركريمي دبير جشنواره، عليرضا شجاع‌نوري دبير نشست‌هاي تحليل فيلم، كيوان كثيريان مدير ارتباطات و اطلاع‌رساني، مازيار ميري مدير بخش دارالفنون، اشكان خطيبي مدير اجرايي كاخ جشنواره، محسن شاه‌ابراهيمي مدير طراحي داخلي كاخ جشنواره، سيف‌الله صمديان مدير نمايش‌ها و رويداد‌هاي ويژه، رضا كيانيان رييس كاخ جشنواره، شادمهر راستين مدير باشگاه هواداران جشنواره (فن‌كلاب) معاون سينمايي را همراهي كردند تا از تمام قسمت‌هاي جشنواره بازديد كند. روز گذشته، نيز دستاندركاران جشنواره به پيشواز آن رفتند و به جاي هر مراسم افتتاحيه‌اي اهالي مطبوعات و رسانه را دعوت كردند كه به تماشاي 5 فيلم از بخش‌هاي مختلف بنشينند: فيلم‌هاي يخ و آسمان به كارگرداني لوك ژاكه؛ جنون به كارگرداني امين آلپر؛ كوهستان جادويي به كارگرداني آنكا دميان، گنج به كارگرداني كورنليو پورومبويو و سپيده‌دم به كارگرداني ليلا پاكالنينا.
دفاع تمام‌قد ايوبي از ميركريمي
در جريان مانور روز دوشنبه حجت‌الله ايوبي در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» با اعتماد به نفس كامل گفت: «ميركريمي آمده است تا ثابت كند ما مي‌توانيم در جمهوري اسلامي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر داشته باشيم و آن را با تمام استانداردهاي جهاني و همچنين استقبال مردم برگزار كنيم و من مطمئنم كه اين كار را خواهد كرد و اين كار خواهد شد!».
معاونت سينمايي كشور در جواب اينكه از چه روي اين گونه مطمئن است، گفت: «از روي ابتكارات بسيار خوبي كه به خرج دادند، اطلاع‌رساني‌هايي كه كردند، باشگاه هواداران كه تشكيل دادند، تيم حرفه‌اي كه دور خود جمع كردند و سايت ويژه‌اي كه درست كردند. همه اينها نشانه‌هايي از موفقيت اين جشنواره است. علاوه بر اين فضاي گرم سينماي ايران هم حتما به موفقيت اين جشنواره كمك خواهد كرد.»
وارثي پرشور و پرمدعا و خوان سانسور
سيدرضا ميركريمي وارث مديريت جشنواره‌اي شده است كه سال‌هاست نه از طرف مردم و نه از طرف كارشناسان سينمايي و سينمايي‌هاي داخلي و خارجي اعتنايي به آن نمي‌شد؛ چه آن موقع كه بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر بود چه در اين دو سال كه تبديل به يك جشنواره مستقل شده است. او بسيار اميدوار است. سينماگري است پرشور كه دغدغه سينما دارد، نه دغدغه رياست. از او در مورد بزرگ‌ترين چالش جشنواره بين‌المللي فيلم فجر يعني سانسور مي‌پرسيم. ميركريمي مي‌گويد: «اولا تعداد فيلم‌هاي خوب كه با ذائقه ما و حساسيت‌هاي جامعه سازگار باشد كم نيست و خيلي زيادند. در واقع ما دنبال‌شان نرفته‌ايم.»ميركريمي با تقسيم جشنواره‌ها به دو خصلت پيشرو و پس‌رو ادامه مي‌دهد: «جشنواره‌هاي پيشرو جشنواره‌هايي هستند كه كشف مي‌كنند. اگر ما درصدي از پيشروبودن را براي خودمان قايل باشيم و مشاورهاي درست منطقه‌اي را هم كنار خود بياوريم يعني مثلا كسي كه سينماي آسياي ميانه را در طول سال رصد كند و استعدادها را كشف كند يا سينماي مناطق مختلف حتي امريكاي لاتين و ديگر جاهاي دنيا را و منتظر نباشيم كه اروپايي يا امريكايي بيايد برايت فهرست فيلم ارايه دهد و كاملا وقت داشته باشي كه فيلم‌ها را به ذايقه خودت انتخاب كني و نه آنكه دقيقه 90 مجبور شوي از اين فهرست‌هاي آماده‌شده استفاده كني. خب بدين‌ترتيب 80، 90 درصد از فيلم‌هايي كه انتخاب خواهي كرد مشكلي نخواهند داشت. كما اينكه ما مشكلي نداشتيم.»ميركريمي لحظه‌اي از كاخ روياها به پايين مي‌آيد و مي‌گويد: «به هر حال سانسور يا محدوديت‌هاي نمايشي در كشورهايي ديگر هم وجود دارد مثل چين، مصر و حتي امارات كه جشنواره‌اي هاليوودي دارد. در جشنواره دوبي حتي در بروشور خودش ضوابط و محدوديت‌هايي كه در نظر دارد را رسما اعلام كرده است.»ميركريمي در جواب اينكه خوب ما چرا چنين ضوابطي را رسما اعلام نمي‌كنيم، مي‌گويد: «ما بايد به استانداردهايي برسيم كه بتوانيم اين كار را بكنيم و مهم‌تر از آن خودمان هم به اين ضوابط برسيم. هم‌اكنون هم به‌نوعي توافق با فيلمساز خارجي رسيده‌ايم. يعني فيلمساز خارجي مي‌آيد و فيلمش را مي‌بيند. طبيعي است كه اگر فيلمش قلع و قمع شده باشد اعتراض مي‌كند و ممكن است فيلمش را از جشنواره بيرون بكشد. اما اين اتفاق نيفتاده چون توافقات اوليه شده است.»مي‌پرسيم خب چرا جشنواره فجر ما رسما ضوابط سانسورش را اعلام نمي‌كند و دبير جشنواره جواب مي‌دهد: «شايد سال‌هاي بعد با پيداكردن سازو‌كاري براي آن، اين كار را بكنيم. امسال ما در بخش اصلي بيشترين حذفي كه داشتيم 3 دقيقه در يك فيلم بوده با توافق كارگردانش. اين يعني حداقل سانسور. يعني ما مهمان‌هاي‌مان را قايم نمي‌كنيم كه مثلا يك جا فيلم ببينند و مردم خودمان در جايي ديگر با سانسور بيشتر. از طرف ديگر بايد در نظر بگيريم كه مخاطب جشنواره، مردم عادي نيستند؛ تحصيلكردگان و روشنفكران هستند.
از ديرين ديرين تا معاونت رييس‌جمهور
دبير جشنواره امسال از تمهيداتي براي جذب مخاطبان مي‌گويد. اين تمهيدات شامل پخش انيميشن‌هاي معروف به «ديرين ديرين» در بخش‌هاي مختلف تا معرفي فيلم‌ها توسط فيلمسازان و شخصيت‌هاي فرهنگي و حتي سياسي. ميركريمي اميدوار است بدين‌ترتيب مردم هم شخصيت مورد دلخواه و مورد نظرشان را در طول جشنواره ببينند هم ماجراي فيلم‌ديدن در جشنواره با فيلم ديدن در خانه فرق داشته باشد.
آرزوهاي بزرگ براي بازار فيلم
بازار فيلم بخش جداناپذير هر جشنواره بين‌المللي است. ميركريمي براي اين بخش هم برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و
دراز مدتي دارد. او مي‌گويد: «براي هدفداركردن بخش بازار فيلم، بيشتر به صادرات فكر كرديم. به جذب پخش‌كننده خارجي كه فيلم ايراني را قبلا نيز خريده بوده است. براي تشويق اين پخش‌كنندگان ما جوايزي در بخش بازار در نظر گرفتيم. مثلا اينكه بخشي از هزينه تبليغاتي فيلم را در كشورهاي خارجي بپردازيم. ما از فيلمسازان ايراني در مورد پخش‌كننده خارجي‌شان پرسيديم و آنها را دعوت كرديم و خرج سفرشان را هم داديم. ما اميدواريم به اينجا برسيم كه خريدار خارجي با سفركردن به ايران و حضور در اين جشنواره بتواند به جديدترين آثار ايراني و خاور ميانه‌اي دست ‌يابد و بدين‌ترتيب در منطقه رقابتي شويم.»
هر سال بهتر از پارسال
وقتي ايوبي گفت مطمئن است ميركريمي جشنواره بين‌المللي را رقابتي مي‌كند، ميركريمي آهي كشيد و سري تكان داد و گفت: «همين انتظار كار ما را سخت‌تر مي‌كند. » اين درحالي است كه تمامي برنامه‌ريزي‌هاي ميركريمي رو به آينده است. وقتي از او مي‌پرسيم كه آيا خيال دارد سال ديگر هم دبير جشنواره باشد؟ به اين اشاره مي‌كند كه جشنواره‌هاي موفق جهاني همه‌شان دبيرهاي دايمي و چند ساله دارد و با آهي حسرت بار مي‌گويد: « تا آنجا كه بگذارند و بشود دبير باقي خواهم ماند!»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون