• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3508 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ ارديبهشت

گفت‌وگو با ويدا زعيم، كريتور نمايشگاه گروهي با موضوع آب

نسبت به بحران آب در ايران واكنش نشان داديم

نمايشگاه «طلاي آبي» با موضوع آب در گالري اعتماد افتتاح مي‌شود

 


 علي مطلب‌زاده/   نمايشگاه گروهي با موضوع آب و با نمايش بيش از يكصد اثر از هنرمندان ايراني از روز جمعه سوم ارديبهشت‌ماه در گالري اعتماد كار خود را شروع مي‌كند. «طلاي آبي» نامي است كه ليلا وارسته و ويدا زعيم، كريتورهاي اين نمايشگاه به آن داده‌اند؛ ‌نمايشگاهي كه با برگزاري آن، سه‌گانه نمايشگاه‌هايي با موضوعات صلح، نفت و آب كامل مي‌شود. وارسته و زعيم، پيش از اين دو نمايشگاه «صلح» و «طلاي سياه» را در لندن و تهران روي ديوار بردند. گفت‌وگو با ويدا زعيم يكي از كريتورهاي نمايشگاه «طلاي آبي» را در مورد اين نمايشگاه و ديگر مجموعه‌هاي به نمايش درآمده در چند سال اخير بخوانيد.

  در مورد نمايشگاه «طلاي آبي» و شكل‌گيري ايده برگزاري آن توضيح بيشتري مي‌دهيد؟
حدود 10 ماه پيش با خانم وارسته به اين نتيجه رسيديم كه نمايشگاهي با موضوع آب برگزار كنيم. موضوع «آب» يك بحران جهاني است و ما به اين فكر كرديم اين موضوع در كشور ما با توجه به شرايط جغرافيايي آن مهم‌تر از هميشه به نظر مي‌رسد. با برگزاري اين نمايشگاه، از جنبه هنري نسبت به بحران آب در ايران واكنش نشان داديم. تصميم گرفتيم روي اين موضوع تمركز كنيم و در فراخواني از هنرمندان خواهش كرديم تا آثارشان را با اين موضوع براي ما بفرستند.  
   چه تعداد اثر براي شركت در اين نمايشگاه ارسال شد؟
تعداد آثار ارسالي و كيفيت آنها خيلي بيشتر از چيزي بود كه ما انتظار داشتيم. دست‌كم حدود 400 اثر براي شركت در اين نمايشگاه فرستاده شد و با توجه به امكان ما در نمايش آثار ارسالي حدود 100 اثر از حدود 70 هنرمند براي نمايش انتخاب شد. براي اين نمايشگاه برنامه معمول اين گالري دچار تغييراتي شد و تصميم گرفتيم آثار را در دو گالري اعتماد به نمايش بگذاريم و بخش ديگري از اين آثار هم در سايت گالري اعتماد به نمايش گذاشته مي‌شود.  
   فراخوان اين نمايشگاه تنها در داخل كشور منتشر شده بود؟
بله. قصد داشتيم تا به بهانه برگزاري اين نمايشگاه امكاني براي هنرمنداني كه در شهرستان‌ها زندگي مي‌كنند و به‌سختي شرايط برگزاري نمايشگاهي از آثارشان را دارند در تهران فراهم ‌شود. . به همين دليل بيشتر آثار اين نمايشگاه از بين آثار هنرمنداني  انتخاب شده كه تقريبا    ناشناس  هستند.
   اما در خبر مربوط به اين نمايشگاه اسامي آشناي زيادي هم ديده مي‌شد؟
بله، اين دوستان هم شركت كردند، اما واقعا چيزي حدود 80 درصد هنرمنداني كه در اين نمايشگاه شركت كرده‌اند و آثارشان به نمايش گذاشته مي‌شود ناشناس هستند.  
   غير از نمايشگاهي با موضوع آب، پيش از اين دو نمايشگاه ديگر هم با موضوعات نفت و صلح برگزار كرديد. موضوعات نمايشگاه‌هايي كه شما در طول اين سال‌ها برگزار كرده‌ايد در مقايسه با ديگر نمايشگاه‌هاي موضوعي كه برگزار مي‌شود كمي متفاوت به‌نظر مي‌رسد. در مورد انتخاب اين موضوعات و بازخوردهايي كه داشته توضيح بيشتري  مي‌دهيد؟
 برخلاف تصور رايج، در اين نمايشگاه‌ها اصلا به جنبه‌هاي سياسي اين موضوعات توجه نداشتيم و مي‌خواستيم واكنش عمومي و هنرمندانه را نسبت به چنين موضوعاتي بسنجيم. در نمايشگاهي كه در لندن و در گالري اُپرا با موضوع صلح و شعار «Peace from the bottom of my art» برگزار شد، مي‌خواستيم همزمان با صحبت‌ها و رايزني‌هايي كه در مورد تحريم‌هاي وضع شده براي ايران و رفع آنها بود، نگاه هنرمندان ايراني را هم نسبت به اين مساله انعكاس بدهيم و بگوييم برخلاف صحبت‌ها و تبليغاتي كه مي‌شود ما تنها از صلح حرف مي‌زنيم. قصد داشتيم بگوييم اين تصويري كه از ما نشان داده مي‌شود واقعي نيست. انتخاب موضوع نمايشگاه «طلاي سياه» هم تقريبا همين شرايط را داشت. اين نمايشگاه كه با موضوع نفت برگزار شد در واقع واكنشي بود به اينكه در طول اين سال‌ها از كشور ما و ذخاير نفتي آن زياد صحبت شده است. در اين نمايشگاه از هنرمندان خواستيم كه نگاه هنرمندانه خودشان را به اين موضوع و برداشتي كه از آن دارند نشان دهند. از نظر ما شباهت زيادي بين دو نمايشگاه «طلاي سياه» و «طلاي آبي» وجود دارد. «نفت» و «آب» دو موضوعي است كه در طول اين سال‌ها زياد در مورد آن صحبت شده است. ضمن اينكه هر دوي اينها جزو منابع و ذخاير ما هستند كه محدود هستند و همواره دچار شرايط بحراني بوده‌اند.
    در هفته‌هاي پيش فراخوان نمايشگاهي ديگري هم از طرف شما با موضوع «ديوار مهرباني» از طريق گالري آران منتشر شد. اين نمايشگاه هم در ادامه نمايشگاه‌هاي موضوعي است كه در موردش توضيح داديد؟
بله. تاريخ برگزاري اين نمايشگاه دقيقا مشخص نيست، اما به‌طور حتم در پاييز امسال برگزار خواهد شد. با صحبت‌هايي كه با خانم وارسته داشتيم به اين نتيجه رسيديم، يكي از موضوعات ديگري كه در طول ماه‌هاي گذشته زياد در موردش صحبت شده همين موضوع بوده است. «مهرباني» يكي از موضوعاتي است كه به هر حال در كشور ما شرايط خاصي داشته و دارد.
   موضوع اين نمايشگاه «ديوار مهرباني» است يا اينكه قرار است در نهايت به شكل يك نمايشگاه خيريه برگزار شود؟
كليت اين نمايشگاه مشخص شده، اما در مورد جزييات آن هنوز صحبتي نشده است. مطمئنا درصدي از درآمد اين نمايشگاه و فروش آثار صرف خيريه و فعاليت‌هاي مرتبط با آن خواهد شد. آنچه مشخص شده اينكه به شكل نمايشگاه‌هاي موضوعي قبلي هنرمندان شركت‌كننده در آثارشان توصيف و نگاهشان را از موضوع «ديوار مهرباني» نشان دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون