• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3510 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۵ ارديبهشت

گزارش «اعتماد» از ابهامات فراوان در آستانه برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال

اعتراض به تصميمات يك نفر؛ آقاي دبيركل

قطعا مهم‌ترين موضوع اين روزهاي فوتبال ايران، انتخابات فدراسيون فوتبال است. اگرچه برخي آگاهان از تعويق انتخابات مي‌گويند اما رييس فدراسيون فوتبال كه براي عرض تسليت به‌خاطر فوت ناگهاني مهرداد اولادي به مازندران رفته بود، برخلاف اظهارات آخر هفته گذشته‌اش اين‌بار بدون هيچ پيش‌شرطي تاكيد كرد كه انتخابات فدراسيون فوتبال مطابق اساسنامه برگزار مي‌شود و تعويقي در كار نخواهد بود. علي كفاشيان با اشاره به برگزاري انتخابات در فدراسيون فوتبال و اشكالات پيش رو براي برگزاري اين انتخابات، گفت: «بر اساس اساسنامه انتخابات فدراسيون فوتبال برگزار مي‌شود.» او با تاكيد بر اينكه انتخابات بر اساس قوانين جاري برگزار خواهد شد، گفت: «موضعي درباره تعويق انتخابات ندارم. »
علي كفاشيان آخر هفته گذشته در گفت‌وگويي اعلام كرده بود اگر وزارت ورزش و جوانان پاسخ نامه‌اش را ندهد انتخابات فدراسيون فوتبال برگزار نخواهد شد. از همه مهم‌تر، بسياري به روند احراز صلاحيت‌ها در كميته سه‌نفره اعتراض دارند. احمدرضا براتي، كارشناس حقوقي فوتبال كه در حال حاضر عضو كميته حقوقي كنفدراسيون فوتبال آسيا هم شده است از رفتار عجيب اسدي، دبيركل فدراسيون فوتبال حسابي گله‌مند است. براتي كه در بررسي‌هاي كميته سه نفره فدراسيون فوتبال ردصلاحيت شده به ردصلاحيتش اعتراض دارد و مي‌گويد: «از كسي كه در فدراسيون فوتبال مسوول امور اجرايي انتخابات است مي‌پرسم كه چرا اسامي رد صلاحيت‌شدگان بايد قبل از اعلام رسمي در خبرگزاري‌ها منتشر شود ؟ مگر نه اينكه بايد ابتدا در سايت فدراسيون منتشر و ابلاغ شود؟» او ادامه مي‌دهد: «اصلا مگر نه اينكه فرآيند رسيدگي خاتمه يافته است پس چرا با وجود تكليف قانوني و اعلام غير رسمي ! اسامي را از كانال قانوني و رسمي اعلام نمي‌كنيد تا اگر حقي تضييع شده سريعا احقاق حق شود؟ شايد بي‌ميل نيستيد كه افراد حذف شده به تدريج فرصت رايزني انتخاباتي را از دست بدهند؟ شايد هم نگران سوالاتي هستيد كه با اعلام اسامي بايد جوابگوي آنها باشيد. به هر حال طفره رفتن از اعلام رسمي اسامي خودش تخلف است و از كسي كه با داعيه قانون‌مداري ديگران را از حق شهروندي خود محروم كرده انتظار مي‌رود اين حداقل‌ها را رعايت كند.» البته ديروز مدير روابط عمومي فدراسيون فوتبال در خصوص كميته 3 نفره رسيدگي به شكايت نامزدها توضيحاتي را به رسانه‌ها ارايه داد. او در خصوص رسيدگي به معترضين به ردصلاحيت در انتخابات فدراسيون فوتبال گفت: «همان طور كه در اطلاعيه قبلي فدراسيون فوتبال آمده بود و فردا هم اطلاعيه‌اي مربوط به تعيين صلاحيت افرادي كه در انتخابات رياست فدراسيون فوتبال و اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال ابتدا در جرايد كثيرالانتشار و سپس در سايت فدراسيون فوتبال مندرج خواهد شد.» او ادامه داد: «در ماده 6 ضميمه الف اساسنامه فدراسيون فوتبال در صورتي كه نامزد يا نامزدهايي ردصلاحيت شوند توسط كميته 3 نفره متشكل از رييس فدراسيون فوتبال، رييس كميته استيناف و يك نفر از كارشناسان حقوقي كه از سوي هيات رييسه انتخاب شده‌اند، به اين مساله رسيدگي مي‌كنند. پس از اينكه شخصي ردصلاحيت مي‌شود ظرف 48 ساعت اداري فرصت دارد كه شكايت خود را كتبا اعلام كند. » مدير روابط عمومي فدراسيون فوتبال يادآور شد: «پس از اين موضوع كميته 3نفره ظرف 3 روز اداري فرصت دارد كه به اين مساله رسيدگي و پس از آن نتيجه را به صورت قطعي اعلام كند. هيات رييسه در تاريخ 14 بهمن 1394 تشكيل جلسه داد كه در آن عضو سوم اين كميته را مشخص كرده بود و قرار است به اين مساله رسيدگي كنند و اينكه رييس كميته استيناف از اين كميته خارج شده باشد، به هيچ عنوان صحت ندارد.»
ديروز البته سايت نود در گزارشي نوشت: در حالي كه دو هفته تا برگزاري انتخابات باقي مانده، هنوز فدراسيون فوتبال اسامي كانديداهاي تاييد صلاحيت شده را به صورت رسمي اعلام نمي‌كند و همين باعث به وجود آمدن گمانه‌زني‌هايي شده است كه عده‌اي تاييد و عده‌اي رد شده‌اند. در هر حال برخي از رد صلاحيت‌شدگان خبر از شكايت به مراجع قانوني داده‌اند. اينكه به دليل تاخير در اعلام اسامي كانديداهاي تاييد شده، عدم حضور مسوول حقوقي فدراسيون در كميته تاييد صلاحيت‌ها و نحوه ثبت نام و نحوه اعلام نتايج بررسي‌ها و چندين و چند تخلف ديگر در اجراي فرايند انتخابات از فدراسيون فوتبال به دفتر حسن روحاني رييس‌جمهور، دفتر ارتباطات مردمي رياست‌جمهوري، دفتر بازرسي رياست‌جمهوري، ديوان عدالت اداري، سازمان بازرسي كل كشور و كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، از فدراسيون شكايت كرده‌اند. چند نفر از رد صلاحيت‌شدگان اين خبر را تاييد كرده‌اند. با اين شكايت‌ها شايعه لغو انتخابات فدراسيون فوتبال قوت گرفته و بايد منتظر ماند و ديد در روزهاي آينده چه اتفاق‌هايي مي‌افتد و وزارت ورزش و جوانان و فدراسيون فوتبال چه واكنشي به اين خبر نشان مي‌دهند. با همه اين تفاسير، روزنامه اعتماد در گفت‌وگويي اختصاصي با احمد براتي، يكي از كانديداهاي عدم احراز صلاحيت‌شده، به عنوان يكي از حقوقدانان فوتبال به تبعات و ماجراهاي اين اتفاق پرداخت:
آقاي براتي؛ انتخابات فدراسيون فوتبال قرار است نوزدهم ارديبهشت ماه برگزار شود. با توجه به اينكه هنوز اسامي به‌صورت رسمي اعلام نشده، آيا از لحاظ تشريفات قانوني، برگزاري اين انتخابات درست است؟
مسلما غيرقانوني است. چگونه در حالي كه اسامي نامزدهاي تاييد يا رد شده رسما منتشر نشده، دعوتنامه مجمع ارسال شده است؟ البته ايرادات بيش از اين حرف‌هاست كه مطمئن باشيد به زودي اعلام مي‌كنيم.
با توجه به مباحث حقوقي، انتخابات بر اساس چه مكانيسمي و با كدام اساسنامه برگزار مي‌شود كه مشكلي نداشته باشد؟
همان طور كه آقاي كفاشيان به درستي عنوان كردند اگر به زعم آقايان اساسنامه تاييديه دولت را ندارد و نيازمند آن است پس اصولا ما الان اصلا اساسنامه نداريم و سوال اين است كه وقتي اساسنامه نداريم مگر با توافق مي‌توان خلأ اساسنامه را ناديده گرفت ؟ آقاي كفاشيان كناره‌گيري كرد كه اين مشكلات حل شود.
در ميان افراد عدم احراز صلاحيت شده، نام شما به‌چشم مي‌خورد. درحالي كه هنوز منبع رسمي اين موضوع را اعلام نكرده، چگونه نام شما برده مي‌شود؟
بديهي است كه انتشار اسامي بدون همكاري خودشان امكان‌پذير نبوده و كار خودشان هست، منتها با اعلام غيررسمي درصدد افكارسنجي و ريزش آرا هستند.
مستندات مربوط به عدم احراز شما در كميته سه نفره چگونه است و آيا اصلا اين كميته صلاحيت دارد؟
با توجه به غيبت مسوول حقوقي فدراسيون در جلسات اصولا نتيجه جلسات اين كميته فاقد اثر قانوني است.
گفته مي‌شود نقش آقاي اسدي، دبيركل فدراسيون فوتبال در اين موضوع بيشتر بوده است. آيا دبيركل به همه تكاليف قانوني‌شان عمل كرده است؟
به هر حال ايشان مسوول برگزاري انتخابات و مسوول كميته سه نفره هم هستند. جزييات بيشتر را به زودي اعلام مي‌كنم
درحالي كه اسامي اعلام نشده، زماني براي اعتراض و رسيدگي وجود دارد؟
٤٨ساعت بعد از اعلام رسمي فرصت اعتراض هست ولي فرصت رايزني درحال سپري شدن است.
دورنماي انتخابات فدراسيون فوتبال را باتوجه به روند موجود چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
از اعضاي مجمع مي‌خواهم با دقت همه‌چيز را رصد كنند و كساني را انتخاب كنند كه شجاعت استيفاي حقوق آنها را داشته باشند. در پايان اميدوارم با توجه به عملكرد خوب آقاي كفاشيان شاهد تداوم حضور ايشان در فدراسيون باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون