• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3511 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ ارديبهشت

رييس‌جمهور در ديدار با رييس‌جمهور آفريقاي جنوبي:

دوستان صميمي دوران تحريم را از ياد نمي‌بريم

مهمان صبح يكشنبه حسن روحاني مردي از قاره‌اي بود كه با كوله‌باري از رنج سال‌هاي آپارتايد در گذشته خود حالا
74 ساله بود. جاكوب زوما، رييس‌جمهور 74 ساله آفريقاي جنوبي ديروز با يك هيات تجاري به تهران آمد تا هم از خبرهاي خوب مذاكرات اين هيات با ايران بگويد و هم با دستي پر از امضاي هشت سند و يادداشت تفاهم به كشورش بازگردد و اين‌بار منتظر سفر حسن روحاني به كشورش بماند. ديروز مجموعه تاريخي سعدآباد ميزبان يك رييس‌جمهور ديگر از كشوري ديگر بود. ديدارهايي كه اين روزها در سعدآباد زياد مي‌شود و ترافيك حضور نمايندگان كشورها را در تهران فشرده‌تر مي‌كند. روزهاي شلوغ حسن روحاني هر روز با ديدار با يك نماينده كشور جديد فشرده‌تر مي‌شود. در ديدار ديروزش از حمايت ايران از مبارزات مردم آفريقاي جنوبي در برابر آپارتايد گفت و همكاري‌هايي كه اين روزها مي‌توان آنها را انجام داد. از آفريقاي جنوبي كه مي‌تواند مركز اتصال ايران با آفريقا باشد و مبارزه با تروريسم كه هر دو كشور در مورد آن هم‌نظر بودند.
تاكيد روحاني بر استحكام روابط تهران و پروتوريا
رييس‌جمهوري اسلامي ايران، آفريقاي جنوبي را كشوري مهم دانست و گفت: در سفر رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي به تهران استحكام روابط ميان دو كشور مورد نظر قرار دارد. به گزارش ايرنا، حسن روحاني روز يكشنبه در نشست مشترك خبري با جاكوب زوما، رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي كه در مجموعه فرهنگي-تاريخي سعدآباد تهران برگزار شد، گفت: در اين سفر استحكام روابط دو كشور بسيار مهم، ايران به عنوان كشور مهم در منطقه حساس خاورميانه و همچنين كشور آفريقاي جنوبي به عنوان كشور مهم قاره آفريقا به عنوان هدف سفر مورد نظر است. رييس‌جمهوري اضافه كرد: مردم ايران در دوران مبارزه مردم آفريقاي جنوبي در برابر آپارتايد همواره در كنار مردم آفريقاي جنوبي و حامي آنها بودند. روحاني اضافه كرد: از آغاز تشكيل جمهوري اسلامي ايران به فرمان امام خميني (ره) صادرات نفت به رژيم آپارتايد قطع شد و همكاري‌هاي اقتصادي ما با آن رژيم متوقف شد. روحاني ادامه داد: ما در اينجا ياد مي‌كنيم از مرحوم نلسون ماندلا به عنوان شخصيتي كه در دوران مبارزه به عنوان يكي از رهبران بزرگ اين كشور مورد احترام مردم آفريقا و مردم ايران بود. وي اضافه كرد: در مذاكرات خصوصي و عمومي امروز، راجع به، به فعاليت درآوردن ظرفيت‌هاي دو كشور در زمينه روابط اقتصادي، تجاري و همچنين علمي، فناوري و منطقه‌اي و بين‌المللي مذاكره كرديم. روحاني افزود: با توجه به جايگاه آفريقاي جنوبي، مي‌تواند مركز اتصال ايران به آفريقا باشد و بنادر ايران هم مي‌توانند از طريق كريدور جنوب به شمال، آفريقا را با آسياي مركزي، قفقاز، روسيه و همچنين اروپاي شرقي اتصال دهند. رييس‌جمهوري با اشاره به فضا و شرايط مناسب براي ايجاد تحرك در روابط تجاري و اقتصادي ايران و آفريقاي جنوبي اظهار داشت: اگرچه امروز و بعد از توافق هسته‌اي و رفع تحريم‌ها عليه ايران، رقابت شديدي بين كشورهاي آسيايي و اروپايي براي انعقاد قرارداد همكاري با ايران وجود دارد، اما ما هيچگاه دوستان صميمي خود در دوران تحريم را از ياد نمي‌بريم. رييس‌جمهوري ادامه داد: موضوع توريسم و روابط دو كشور از لحاظ مردم و بازديد مردم از دو كشوري كه هركدام جاذبه‌هاي خاص توريستي دارند و همچنين برنامه‌ريزي براي پرواز مستقيم بين دو كشور از جمله مباحث امروز بود. وي با بيان اينكه درباره مسائل منطقه؛ يمن، عراق و سوريه نيز با هم مشورت و گفت‌وگو كرديم، خاطرنشان كرد: هر دو معتقد هستيم كه راه‌حل سياسي و مذاكره يمني - يمني مي‌تواند راه‌حلي براي حل مساله يمن و راه‌حل سياسي مي‌تواند مسيري براي بازگشت ثبات براي سوريه و همچنين كمك به دولت عراق در مبارزه با تروريسم مي‌تواند مايه ثبات اين كشور باشد و دو كشور همچون گذشته در زمينه مسائل بين المللي نيز همكاري‌هاي جدي‌تري خواهند داشت. رييس‌جمهوري افزود: مخصوصا آينده سازمان ملل و اصلاحاتي كه شوراي امنيت سازمان ملل بايد داشته باشد براي اينكه كشورها بتوانند از منافع خود در سازمان ملل متحد و به ويژه شوراي امنيت به خوبي دفاع كنند.
تلاش براي تبديل روابط ايران و آفريقا به شراكت راهبردي و ماهوي
در اين نشست همچنين، رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي، مباحث مطرح شده در ديدار با رييس‌جمهوري اسلامي ايران را مثبت و موفقيت‌آميز دانست و گفت: در اين جلسات تلاش شد تا به اهداف مشترك بپردازيم و روابط دوجانبه را به يك شراكت راهبردي و ماهوي تبديل كنيم. جاكوب زوما افزود: جمهوري اسلامي ايران جايگاه بسيار مهمي در تاريخ مبارزات مردم آفريقاي جنوبي دارد. ايران در خط مقدم مقابله با آپارتايد قرار داشت و از ابتدا همبستگي خودش را با آفريقاي جنوبي اعلام و رابطه خود را با آپارتايد قطع كرد. رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي تصريح كرد: اين مكانيسم يا سازوكاري بود كه از طريق آن بر پيشرفت‌هايي كه در روابط دوجانبه حاصل مي‌شد، مرور داشتيم و از طريق اين مكانيسم، نحوه اجراي تصميمات اخذشده بين دو كشور را رصد مي‌كرديم. رييس‌جمهوري آفريقاي جنوبي اضافه كرد: همراه من يك هيات تجاري وجود دارد و اين علامتي است كه ميل و رغبت جامعه و تجار آفريقاي جنوبي را براي تحكيم روابط اقتصادي با ايران نشان مي‌دهد و اينكه مايل است حجم روابط اقتصادي با ايران را گسترش دهد. وزرايي كه بنده را همراهي مي‌كنند به من گزارش دادند مذاكرات‌شان با همتايان‌شان در ايران نتايج خوبي داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون