• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3511 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ ارديبهشت

مهسا جاور با كسب سهميه قايقراني، ركورد حضور بانوان ايراني در المپيك را شكست

زنان سرزمين مادري

«آرزوي هر ورزشكاري حضور در المپيك است؛ اما چون ووشو جزو رشته‌هاي المپيكي نيست، در حال حاضر تنها آرزويم حضور مهسا در المپيك ريو است. مي‌دانم قايقراني رشته بسيار سختي است و حضور در المپيك براي هر قايقراني يك افتخار بزرگ است؛ اما با پشتكاري كه از همسرم سراغ دارم، مطمئنم در المپيك ۲۰۱۶ برزيل حضور خواهد داشت. » اين جمله حميد سيفي قهرمان ووشو جهان است كه چندي پيش در گفت‌وگويي كه به همراه همسرش داشته به زبان آورده و امروز ورزش ايران شاهد تحقق آرزوي اين قهرمان زنجاني است. بله، مهسا جاور، ملي‌پوش رويينگ قايقراني ايران روز يكشنبه با صعود به فينال ر‌قا‌بت‌هاي انتخابي المپيك، سهميه حضور در بازي‌هاي تابستاني 2016 ريو را در قايق يك نفره كسب كرد. جاور نخستين ملي‌پوش المپيكي قايقراني به شمار مي‌رود. اين رقابت‌ها به ميزباني كره جنوبي در حال برگزاري است و جاور امروز دوشنبه در فينال اين ر‌قا‌بت‌ها به مصاف حريفان خود از كشورهاي قزاقستان، ويتنام، چين تايپه، كره جنوبي و اندونزي رفت. با اين سهميه، تعداد سهميه‌هاي بانوان ايران در المپيك ريو به 9 رسيد و ركورد تعداد سهميه‌هاي بانوان ايران در المپيك‌ لندن شكسته شد. در بخش مردان و در فينال B عاقل حبيبيان با پاروزناني از مالزي، هنگ‌كنگ، چين تايپه، ازبكستان و ويتنام رقابت خواهد كرد. وي در صورتي كه بتواند در اين گروه در رده نخست قرار بگيرد سهميه المپيك را كسب خواهد كرد. در قايق دو نفره هم كه تيم بانوان ايران با تركيب نازنين ملايي و حميرا برزگر مستقيم راهي فينال شده بود امروز با قايقراناني از قزاقستان، هنگ‌كنگ، كره‌جنوبي، ژاپن و ويتنام رقابت مي‌كند. تيم‌هاي اول تا سوم سهميه المپيك مي‌گيرند. تيم دو‌نفره مردان هم كه از كسب سهميه بازمانده در فينال B با قزاقستان، تايلند، امارات و كره‌جنوبي ديدار مي‌كند.

درخواست ازدواج سيفي از جاور
جاور و سيفي نمونه يك زوج موفق در ورزش ايران هستند؛ زوجي كه با وجود سختي‌ها و مشكلات دست از تلاش نمي‌كشند و مشوق يكديگر هستند. در كنار ورزش، تحصيل كرده و به آينده اميدوارند. داستان آشنايي اين زوج نيز در نوع خود جالب است.  سيفي مي‌گويد: «در اردوهاي بازي‌هاي آسيايي گوانگژو در تهران براي نخستين‌بار با همسرم آشنا شدم، چهار سال طول كشيد تا دوباره درهمان مكان اما اين‌بار در اردوهاي آماده‌سازي براي اينچئون كره جنوبي دل به دريا زدم و از او خواستگاري كردم. اما با وجود جواب مهسا كه گفت در حال حاضر تمام فكر و ذكرم كسب موفقيت در بازي‌هاي اينچئون است و به ازدواج فكر نمي‌كنم، اميدوار بودم و همين باعث شد تا با خيالي راحت و اراده محكم مدال طلاي اينچئون را كسب كنم. » مهسا جاور نيز مي‌گويد: «بعد از خواستگاري محسن، در بازي‌هاي آسيايي اينچئون علاوه بر رقابت‌هاي خودم، دل نگران نتيجه بازي محسن نيز بودم، به‌طوري كه تا فرصت پيدا مي‌كردم از طريق تلويزيون رقابت‌هاي ووشو را دنبال مي‌كردم. ديدارهاي فينال قايقراني و ووشوي بازي‌هاي اينچئون به صورت اتفاقي همزمان شده بود. ما هر دو در فينال حضور داشتيم، بعد از پايان مسابقه خودم كه مدال برنز را گرفتم با سرعت از قايق پياده شدم و خودم را به تلويزيون رساندم تا پيكار محسن را در فينال تماشا كنم. جالب اينجاست كه بعدها متوجه شدم كه محسن نيز قبل از رفتن روي سكوي مبارزه به دنبال اطلاع از نتايج قايقراني بوده و اين بهترين خاطره مشترك من و همسرم است. دي ماه همان سال در زنجان، خانواده محسن به خواستگاري‌ام آمدند و دو ماه بعد در اسفند ۱۳۹۳ به عقد هم درآمديم.»

جاور، نهمين بانوي المپيكي ايران
بانوان ورزشكار ايران چهار سال قبل براي حضور در المپيك لندن هشت سهميه كسب كردند؛ موفقيتي كه بعد از چهار سال به كف انتظار از اين حوزه رسيده است. همين حالا در فاصله چهار، پنج ماه مانده به المپيك 2016 ريودوژانيرو بانوان ورزشكار ايراني با كسب 9 سهميه، ركورد المپيك لندن را نيز رد كرده‌اند. اين آمار حكايت از اين دارد كه با تمام مشكلات و موانع، ورزش زنان ايران با شيب ملايمي به سوي توسعه حركت مي‌كند، حركتي كه بيش از هر چيز مرهون اراده و تلاش و انگيزه خود زنان اين سرزمين است. اگرچه در سال‌هاي اخير بانوان ورزشكار ايراني موفقيت‌هاي زيادي در عرصه‌هاي بين‌المللي كسب كرده‌اند و حضوري تشريفاتي در المپيك ندارند اما هنوز زنان ايراني در مهم‌ترين بازي‌هاي جهان، موفق به كسب مدال نشده‌اند. بهترين نتيجه زنان ايراني در طول تاريخ المپيك كسب عنوان ششمي الهه احمدي در مسابقات تيراندازي بازي‌هاي لندن بوده، عنواني كه اميد مي‌رود در ريو بهتر شود. در المپيك 2012 لندن، زهرا دهقان در تير و كمان، ليلا رجبي در دووميداني، آرزو حكيمي و سولماز عباسي در قايقراني، الهه احمدي و مه‌لقا جام بزرگ در تيراندازي، ندا شهسواري در تنيس روي ميز و سوسن حاجي پور در تكواندو حضور داشتند. اما براي المپيك 2016 ريودوژانيرو از همين حالا 9 سهميه زهرا نعمتي در تير و كمان، ليلا رجبي در دووميداني، كيميا عليزاده در تكواندو، نجمه خدمتي، الهه احمدي، مه‌لقا جام بزرگ و گلنوش سبقت‌اللهي در تيراندازي، ندا شهسواري در تنيس روي ميز و مهسا جاور در قايقراني قطعي شده است.

جاور: ورزش بانوان در حال پيشرفت است
مهسا جاور، ملي‌پوش المپيكي رويينگ بانوان با ابراز خوشحالي از كسب سهميه المپيك و شكست ركورد حضور بانوان در بازي‌هاي تابستاني گفت: ما نشان داده‌ايم ورزش بانوان هميشه در حال پيشرفت است. توانستم نهمين سهميه بانوان را بگيرم و به همين دليل خيلي خوشحالم كه اين لطف شامل حالم شد. خيلي خوشحالم كه توانستم نخستين سهميه قايقراني را كسب كنم. هر ورزشكاري براي رسيدن به يك موفقيت بزرگ تلاش زيادي مي‌كند و راه سختي را پشت سر مي‌گذارد. من هم از اين قاعده مستثني نبوده و براي رسيدن به هدفم كه حضور در المپيك بود سختي زيادي را تحمل كردم. در اين سال‌ها به خصوص بعد از بازي‌هاي آ‌سيا‌يي اينچئون اردوهاي مداوم و پشت سرهمي را برگزار كردم و در تمامي آنها با جديت كامل شركت كردم تا بتوانم به آنچه مي‌خواهم برسم. رسيدن به المپيك گام كوتاه من در قايقراني بود. من تلاش مي‌كنم كه در المپيك هم نتيجه‌ خوبي را به دست بياورم. اينكه شما فقط يك سهميه بگيريد كافي نيست و بايد در ر‌قا‌بت‌ها شايستگي خود را اثبات كنيد. من از همين امروز براي گرفتن بهترين نتيجه‌ در المپيك تلاش مي‌كنم. اميدوارم ركورد شكني‌ بانوان ا‌د‌ا‌مه‌ داشته باشد و امروز در رويينگ دو نفره هم به سهميه المپيك برسيم. ديگر بانوان ورزشكار نيز شانس خوبي براي كسب سهميه المپيك 2016 ريو دارند و من مطمئن هستم كه با شايستگي بانوان ايران مي‌توانيم تعداد سهميه‌ها را افزايش دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون