• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3511 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ ارديبهشت

كاهش واردات كدام كالاها تراز تجاري را مثبت كرد؟

برخي تحليلگران معتقدند كه تراز تجاري مثبت صرفا به خاطر كاهش واردات ايجاد شده است و به همين دليل چندان حايز اهميت نيست، در اين بين كاهش واردات شش گروه كالايي از قبيل غلات، برنج، كنجاله و... باعث تاثير بسزايي در مثبت كردن تراز تجاري كشور داشته‌اند. به گزارش ايسنا، مثبت شدن تراز تجارت خارجي ايران در سال گذشته با اينكه براي نخستين بار طي بيش از سه دهه اتفاق افتاد، برخي تحليل‌ها آن را به عنوان يك عامل مثبت ارزيابي نمي‌كنند، چنانكه حتي بعضا به عنوان نشانه ركود در توليد هم از آن نام برده مي‌شود. در همين خصوص در اين گزارش به بررسي آماري و مقايسه‌اي واردات كالا در دو سال گذشته پرداخته شده است كه نشان مي‌دهد واردات در سال گذشته با اينكه به اندازه بيش از 100 قلم كالا تنوع بيشتري نسبت به سال قبل خود داشته است، نزديك به 12 ميليارد و 80 ميليون دلار كاهش را نسبت به سال 1393 تجربه كرده است.
در اين ميان شش گروه كالايي كاهش واردات داشته‌اند كه غلات به صورت دانه جز گندم با 56/1ميليارد دلار كاهش واردات يكي از اين محصولات بوده است. همچنين واردات وسايل نقليه موتوري با حجم موتور 1500 تا 2500 سي سي نيز با 5/1 ميليارد دلار كاهش يافته است.
ذرت دامي نيز با 400 ميليون دلار كاهش واردات همراه بوده و برنج 751 ميليون دلار وارداتش كم شده است. كنجاله و ساير آخالك‌هاي جامد 590 ميليون دلار كاهش واردات داشته است.
 نمايشگرهاي LED يا LCD هم با كاهش 231 ميليون دلاري واردات مواجه بوده‌اند. كاهش واردات اين كالاها در مجموع پنج ميليارد و 32 ميليون دلار كاهش واردات در سال 1394 را نسبت به سال قبلش رقم زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون