• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3512 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ ارديبهشت

شوك‌درماني براي بازگشت

حدادعادل: رقيب با اختلاف جزيي در تهران پيروز شد

 

اصولگرايان در فرآيند انتخابات مجلس تا اين جا دو شكست را تجربه كرده‌اند. شكست اول در مرحله اول انتخابات خود را نشان داد. آنجا كه آنها چند دسته شدند و در نهايت از نظر تعداد كرسي به دست آمده قافيه را به اصلاح‌طلبان واگذار كردند به گونه‌اي كه در تهران با نتيجه سي بر صفر شكست خوردند. اما شكست دوم در اخلاق انتخاباتي بود. آنها به بهانه يك رقابت سياسي در نظام ارزشي جمهوري اسلامي با حركت تخريبي ساماندهي شده سعي در پيروزي داشتند.
در مقابل اصلاح‌طلبان حتي به يك مورد از بي‌اخلاقي‌هاي آنان پاسخ ندادند و هر جا كه فرصتي دست مي‌داد آنها را به رعايت اخلاق رقابت انتخاباتي دعوت كردند. در مرحله دوم انتخابات نيز گويي در هنوز بر همان پاشنه مي‌چرخد. به فاصله يك روز از توصيه‌هاي دلسوزانه محمد رضا عارف به اصولگرايان براي وارد نشدن به فضاي تهمت و برچسب زني ديروز غلامعلي حدادعادل كه در رديف با اخلاق‌ترين اصولگرايان قرار مي‌گيرد در سخناني نشان داد قرار نيست كسي به آن توصيه‌ها گوش كند.  او القاب تند و ناروايي به اصلاح‌طلبان نسبت داد و در نهايت گفت كه «اصلاح‌طلبان در تهران با اختلاف جزيي پيروز شده‌اند و همه ايران تهران نيست.» اينكه چگونه مي‌توان از راهيابي هر 30 نامزد اصلاح‌طلب تهران به مجلس و شكست هر 30 نامزد اصولگرا تعبير اختلاف جزيي داشت حتما از مواردي است كه بايد تحليل آن را از وي پرسيد. با اين حال تنها تحقير پيروزي رقيب كافي نبود و رييس شوراي ائتلاف اصولگرايان با توسل جستن به وقايع سال 88 دوباره سراغ اصلاح‌طلبان رفت و گفت: «مردم بدانند كساني كه امروز ادعاي پيروزي در انتخابات 7 اسفند را كرده‌اند و دم از قانون مي‌زنند، همان كساني هستند كه در انتخابات سال 88 پا روي قانون گذاشته فتنه به پا كردند آنها حالا چهره عوض كرده و نقاب قانونمداري به صورت زده‌اند.»  
حدادعادل البته توضيح نمي‌دهد كه چگونه پس از موج فراگير رد صلاحيت‌ها چرا باز چنين اتفاقي افتاده و از آن فراتر چرا مردم دوباره به اين جريان اعتماد كرده‌اند؛ آن هم در شرايطي كه رقيب مدعي گفتمان ارزشي بود. وي در پايان صحبت‌هاي روز گذشته‌اش گفت: «عده‌اي پيام داده و به گونه‌اي وانمود مي‌كنند كه انگار در انتخابات 7 اسفند اصلاح‌طلبان پيروزي قاطعي داشتند و مجددا مي‌خواهند در روز 10ارديبهشت نيز همان پيروزي را تكرار كنند.» بيان چنين جملاتي در جريان اصولگرا عجيب نيست اما وقتي گوينده‌اش اعضاي جبهه پايداري جمعيت ايثارگران باشند نه غلامعلي حداد عادل كه هميشه تلاش كرده با وجود اختلافات مبنايي‌اش با اصلاح‌طلبان حرمت رقيب را حفظ كند. آيا اين از تبعات شكست سنگين اصولگرايان است؟ به نظر مي‌رسد آنها تلاش مي‌كنند با شوك درماني جريان خود را به بازي انتخابات برگردانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون