• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3512 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ ارديبهشت

تقويت تعامل جناح‌هاي سياسي در مجلس دهم

حسين كاشفي عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران

مردم در انتخابات هفتم اسفند به اصلاح‌طلبان اعتماد كردند. پيام روشن توده‌هاي اجتماعي اين بود كه نمي‌خواهند شكل و شمايل مجلس گذشته تكرار شود. مردم خواهان اين بودند كه افرادي به مجلس راه يابند كه مسائل ملي را دنبال كنند و با دولت در جهت رفع معضلات و مشكلات كشور همكاري كنند. ايجاد آرامش، امنيت و حل مشكلات معيشتي از مواردي است كه مردم خواهان آن هستند. برمبناي اين پيام روشن از سوي مردم تغيير در همه سطوح مجلس از انتخاب هيات رييسه تا طرح‌ها و مصوبات مجلس و همچنين در ايجاد نقش نظارتي مجلس امري ضروري به نظر مي‌رسد. هيات رييسه پس از مرحله دوم انتخابات و با ارتباط و هماهنگي فراكسيون اميد انتخاب مي‌شود. همان طور كه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان در جريان انتخابات با هم همكاري داشتند در بقيه مراحل نيز از جمله انتخاب هيات‌رييسه به اين همراهي ادامه خواهند داد. انتخاب رياست مجلس دهم و تعامل در اين باب پس از مرحله دوم انتخابات در دهم ارديبهشت ماه صورت خواهد گرفت. دور از ذهن نيست كه اكثريت منتخبين مجلس دهم از ليست اميد باشند. فراكسيون اميد پس از آغاز به كار مجلس دهم در مسائل مختلف درون خود تعامل خواهد داشت و نهايتا آنچه به خير و صلاح مجموعه است در مورد هيات رييسه و روساي كميسيون‌ها، تصميم خواهد گرفت.
وقتي آقاي علي لاريجاني در ليست اميد اصلاح‌طلبان قرار مي‌گيرد و اتحادي ميان اصلاح‌طلبان و اصولگرايان معتدل به وجود مي‌آيد، به صلاح نيست كه اتحاد و انسجام به وجود آمده ميان اين دو طيف از بين برود. بنابراين هر دو طرف در حفظ اين تفاهم بايد بكوشند. نگاه مجلس بيشتر بايد متمركز بر حل مشكلات كشور باشد تا همان‌گونه كه كشور در سياست خارجي و برجام به توفيق دست يافت، در سياست داخلي زمينه‌اي براي گفت‌وگو ميان مسوولان و نخبگان مهيا شود.
برخوردهايي كه در گذشته بخشي از اصولگرايان نسبت به اصلاح‌طلبان روا داشتند و از مرگ اصلاحات سخن مي‌گفتند، امروز نبايد توسط اصلاح‌طلبان به كار گرفته شود. اصولگرايي نيز يكي از جريان‌هاي مهم اين كشور است. اگر براي توسعه كشور احساس مسووليت مي‌كنيم بايد با همكاري با جناح رقيب و گفت‌وگو بر سر مسائل اختلافي به جلو پيش رويم. اگر شيوه گفت‌وگو بين نيروهاي سياسي دو جناح باب شود مي‌توان بدون نزاع در حل مشكلات كشور شريك بود. متاسفانه هنوز هم طيف‌هايي در كشور هستند كه تنها با برخوردهاي حذفي مي‌خواهند پيروز شوند. اين نوع رفتارها در فرهنگ ارزشي، اخلاقي و اسلامي ما جايي ندارد. در پرتو بستري و فضايي آرام است كه مي‌توان مشكلات اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي را حل كرد. اميدوار هستيم كه مجلس دهم و تشكيل فراكسيون اميد بتواند در جهت تعامل جناح‌هاي سياسي گام‌هاي موثري بردارد. آنچه در طول ساليان گذشته و به ويژه در ايام انتخابات به عنوان رفتار سياسي اصلاح‌طلبان بروز كرده همواره تاكيد بر حفظ چارچوب‌هاي اخلاقي در رقابت سياسي بوده است. اين مهم در انتخابات گذشته نيز محقق شد و اصلاح‌طلبان بي‌توجه به استراتژي‌هاي تخريبي رقيب توانستند تنها بر موجوديت و ارزش‌هاي اصلاح‌طلبانه تاكيد كنند. مردم نيز با توجه به همين رفتار انتخاباتي و مقايسه استراتژي و برنامه‌هاي دو جريان اصلي كشور خواسته‌ها و مطالبات‌شان را در مدني‌ترين شكل ممكن مطرح كردند و با اعتماد به اصلاح‌طلبان حتي در شرايطي كه برخي نامزدهاي ليست اميد را دقيق نمي‌شناختند به آنها راي دادند. حال كه در آستانه برگزاري دور دوم انتخابات هستيم اميد آن مي‌رود كه موج برخاسته از دور اول به حوزه‌هاي انتخابيه‌اي كه به مرحله دوم كشيده شده است سرايت كرده، اين‌بار پيروزي قاطع‌تر از آنچه در مرحله اول رخ داد صورت پذيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون