• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3512 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۷ ارديبهشت

جمهوريخواهان آرايش معمول حزبي را بر هم زدند

ائتلاف عليه دونالد ترامپ

ميثم سليماني

زماني كه ينس پريبوس، رييس كميته ملي حزب جمهوريخواه در اختتاميه اجلاس بهاره اين حزب رسما اعلام كرد كه دستيابي به 1237 نماينده براي رسيدن به عنوان نامزد نهايي حزب ضروري است، آب پاكي را روي دست طرفداران دونالد ترامپ ريخت كه معتقد بودند نامزدي كه بيشترين نماينده انتخابات درون حزبي را به دست مي‌آورد بايد به عنوان نامزد نهايي حزب معرفي شود. اين موضع رسمي سران حزب جمهوريخواه نشان داد كه هرچند رسما اعلام كردند از هر نامزدي كه در نهايت انتخاب شود حمايت مي‌كنند اما در خصوص ترامپ علاقه‌اي ندارند كه به عنوان نامزد نهايي حزب معرفي شود و در اين راستا هر كاري كه از دست‌شان برمي‌آيد انجام خواهند داد.
حالا پس از اعلام رسمي اين موضع نامزدهاي حزب جمهوريخواه دست به آرايشي غير معمول زده‌اند. جان كسيچ و تد كروز مناطق باقي مانده را بين خود تقسيم كرده‌اند تا هر فردي كه بيشترين شانس را براي شكست ترامپ دارد وارد ميدان شود و تمركز خود را تنها روي همان ايالت قرار دهد. در نخستين قدم استراتژيك طرفين بر سه ايالت به توافق رسيدند تا در انتخاب‌هاي آينده به صورت هماهنگ عمل كنند. طبق توافق اوليه جان كسيچ بنا شده است تا كمپين خود در اينديانا را رها كند و فعاليت انتخاباتي انجام ندهد و در طرف مقابل تد كروز راه را براي كسيچ در نيومكزيكو و اوريگان باز بگذارد. ايالت‌هايي كه از 658 نماينده باقي مانده براي رقابت 208 نماينده در اين سه ايالت قرار دارند. اين استراتژي جديد نخستين قدم هماهنگ در حزب براي جلوگيري از به حد نصاب رسيدن دونالد ترامپ است.
تيم ميلر، سخنگوي كمپين ضد ترامپ در توييتر خود اقدام كروز و كسيچ را دلگرم‌كننده خواند و گفت: شما در كليولند مي‌توانيد نتيجه آن را ببينيد. در طرف مقابل دن اسكاوينو، مدير رسانه‌هاي اجتماعي ترامپ در حساب توييتر خود نوشت: دو سياستمدار از نظر رياضي براي دريافت نامزدي حذف شدند و تلاش جديد آنها شكست خواهد خورد.
گفته مي‌شود توافق ميان كروز و كسيچ در مذاكره ميان جف رو، مدير انتخاباتي تد كروز و جان ويور، مدير استراتژيك جان كسيچ انجام پذيرفته است. يك منبع آگاه به واشنگتن پست اعلام كرد كه اين مذاكره در حاشيه اجلاس فصلي حزب جمهوريخواه در فلوريدا انجام شده است. گزارش‌ها همچنين حاكي از آن است كه در يك توافق اوليه در خصوص انتخابات سه شنبه26 آوريل كه در پنج ايالت برگزار مي‌شود، بنا شده تد كروز از سه ايالت كانتيكت، دلاور و رودآيلند بگذرد و جان كسيچ نيز از دو ايالت مريلند و پنسيلوانيا عبور كند تا شانس خود را نيز در رقابت روز سه شنبه افزايش دهند. همچنين گفته مي‌شود كه اين توافق روز يكشنبه ميان نمايندگان هر دو نامزد نهايي شده است.
جف رو، رييس كمپين انتخاباتي كروز نيز در بيانيه‌اي رسما اعلام كرد كه براي اطمينان از اينكه نامزدي كه مي‌تواند مجموعه حزب جمهوريخواه را در انتخابات ماه نوامبر متحد كند در نهايت انتخاب شود، منابع كمپين فرماندار كسيچ در اينديانا به نفع سناتور كروز خواهد بود و در طرف مقابل در اوريگان و نيومكزيكو نيز تمركز روي فرماندار كسيچ است كه اميدواريم متحدان هر دو كمپين از اين موضوع حمايت كنند.
ويور نيز پس از اعلام رسمي بيانيه اتحاد با كمپين كروز گفت: ما منابع و انرژي كمپين خود را معطوف به ايالت‌هاي غربي مي‌كنيم و مسير را براي كمپين كروز در اينديانا باز و روشن مي‌گذاريم. وي افزود: هر دو منطقه اوريگان و نيومكزيكو از نظر سياسي و ساختاري بسيار شبيه به شمال شرقي امريكا هستند كه فرماندار كسيچ به خوبي روي آن متمركز بوده و مي‌تواند موفقيت‌هايي را نيز به دست آورد.
گفته مي‌شود اكنون كروز تمركز خود را بيش از انتخابات روز سه‌شنبه روي رقابت‌هاي اينديانا در سوم ماه مه برگزار مي‌شود متمركز كرده است. نظرسنجي‌ها نيز در اينديانا نشان مي‌دهد كه كروز بيشترين شانس را براي توقف ترامپ در اختيار دارد.
با اين وجود هر دو كمپين كروز و كسيچ اعلام كردند كه قصد دارند در ايالت‌هاي باقي مانده به صورت معمولي و تنهايي مسير را ادامه مي‌دهند و با يكديگر رقابت كنند. بزرگترين ايالت باقي مانده با 172 نماينده ايالت كاليفرنياست كه براي سرنوشت هر يك از نامزدها بسيار تاثيرگذار خواهد بود و پيروز آن مي‌تواند بزرگ‌ترين هديه براي نامزدي باشد كه در مجمع ملي حزب در كليولند حاضر مي‌شود.
ترامپ اكنون كه 846 نماينده را به دست آورده 391 نماينده ديگر از 658 نماينده باقي مانده را لازم دارد تا با خيال راحت به كليولند برود، در طرف مقابل از آن جايي كه ساير نامزدها شانسي براي به دست آوردن اكثريت 1237 نماينده را ندارند تمام تلاش خود را انجام مي‌دهند تا جلوي ترامپ را براي كسب اكثريت مطلق حزب بگيرند. حال بايد ديد در انتخابات آينده تا چه حد اين اتحاد مي‌تواند جلوي ترامپ را بگيرد.

ساندرز در برابر ترامپ
«همه كار براي حزب دموكرات خواهم كرد تا جلوي پيروزي ترامپ در انتخابات نوامبر را بگيرم.» اين سخناني بود كه ساندرز در مصاحبه خود با ‌اي‌بي‌سي مطرح كرد. سخنان در فضاي انتخاباتي اردوگاه دموكرات‌ها به سمت كناره‌گيري ساندرز از انتخابات و حمايت از هيلاري كلينتون پيش مي‌رود. در مقاله‌ها و حتي مصاحبه‌ها نيز در اين راستا از ساندرز سوال مي‌شود. بزرگان حزب دموكرات رفته‌رفته توصيه‌هايي به ساندرز مي‌كنند تا او كنار برود. به اين ترتيب خيال دموكرات‌ها از نامزدي كلينتون راحت شود و مي‌توانند تمام تمركز خود را بر ادامه مسير انتخابات و شكست نامزد جمهوريخواه بگذارند. دموكرات‌ها به دنبال پياده كردن مدل كلينتون- اوباما در سال 2008 هستند. ساندرز در بخش ديگري از مصاحبه خود در پاسخ به سوالي در مورد مدل كلينتون اوباما در سال 2008 نيز گفت: كناره‌گيري من و حمايت از كلينتون كاملا بستگي به برنامه‌هاي هيلاري كلينتون دارد و اينكه او چگونه به نيازهاي ميليون‌ها امريكايي بيمار و بهبود اقتصاد كشور پاسخ خواهد داد. او همچنين گفت اگر كلينتون مي‌خواهد نامزد نهايي حزب شود بايد نه‌تنها به حاميان من بلكه به همه امريكايي‌ها بقبولاند كه در برابر طبقه ميلياردر مي‌ايستد، براي سلامت امريكايي‌ها مبارزه مي‌كند و آماده تصويب قوانين حمايت از مرخصي زايمان و تحصيل مقرون به صرفه براي جوانان است. من اميدوارم كه اگر او نامزد نهايي حزب مي‌شود اين كارها را به خوبي انجام دهد.
با اين حال به نظر نمي‌رسد كه ساندرز علاقه‌اي براي كناره‌گيري زودهنگام داشته باشد. او با جديت در حال ادامه مسير انتخاباتي است تا پيغام خود را هرچند كه شانس زيادي براي پيروزي ندارد به سراسر امريكا برساند. پيغام او به حدي جدي و همه‌گير شده است كه حتي معاون اول رييس‌جمهوري امريكا نيز مواضع او را ستايش كرده است. جو بايدن در مصاحبه‌اي با نيويورك‌تايمز، برني ساندرز را به دليل فكر بزرگش براي رهبري كشور مورد ستايش قرار داد.
با اين وجود دكتر لارا براون، استاد مديريت سياسي دانشگاه جرج واشنگتن امريكا در نيويورك تايمز نوشت: موفقيت غيرمنتظره برني ساندرز و كمپينش اهداف ايدئولوژيك او را محقق كرده است. كمپين سندرز همچنين به هيلاري كلينتون كمك كرد تا قابليت‌هاي به‌قول خودش غيرذاتي سياسي‌اش را تقويت كند تا كانديداتوري حزب دموكرات جلوه موروثي نداشته باشد. اما اكنون زمان آن فرارسيده كه سندرز رقابت را كنار بگذارد و چند ماهي به كلينتون زمان بدهد تا او فرصت كافي داشته باشد كه قبل از موعد مجمع ملي حزب در ماه جولاي نظر طرفداران سندرز را نيز به خود جلب كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون