• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

شكايت ۲۰ ميليارد دلاري تركيه به نفع ايران تمام شد

مديرعامل شركت ملي گاز ايران از كاهش ۱۳تا۱۶ درصدي قيمت گاز صادراتي ايران به تركيه خبر داد و گفت: كارشناسان دو طرف بر روي اين مساله مذاكره كردند اما به نتيجه نرسيدند و بايد منتظر بمانيم حكم آن تا حدود سه ماه آينده اعلام شود.
حميدرضا عراقي در نشستي خبري در حاشيه سومين روز برگزاري نمايشگاه بين‌المللي نفت ايران اظهار داشت: طبق قراردادي كه بين شركت ملي گاز ايران و شركت بوتاش تركيه به امضا رسيده، دوطرف مي‌توانند در هر زمان درخواست خود را در زمينه مواد قراردادي طرح كنند و اينجا بحث دو شركت مطرح است نه بحث كشورها.
وي افزود: در ارتباط با اين قرارداد شركت تركيه‌اي دو درخواست مطرح كرده بود يكي اينكه بيان داشت تامين گاز مطلوب و مطمئن از سمت ايران از سال 2005 انجام نشده و از اين سال درخواست غرامتي با كسر 25 درصد از قيمت گاز صادراتي ايران به تركيه داشت كه طبق محاسبات ما رقم غرامت درخواست شده حدود 20 ميليارد دلار مي‌شد كه ايران در دادگاه‌هاي مربوطه بين‌المللي حاضر شد و با دفاع قوي كه از خود انجام داد راي صددرصد به نفع ايران صادر شد و قرار نيست ما غرامتي به تركيه بپردازيم.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران اذعان داشت: درخواست ديگر تركيه اين بود كه ايران از سال 2011 گاز خود را نسبت به ديگر منابع انرژي در تركيه و ديگر مبادي واردات گاز اين كشور گران مي‌فروشد كه در اين خصوص نمايندگاني از دو طرف در جلساتي حاضر شدند اما به توافق نرسيديم و بايد منتظر بمانيم تا دو يا سه ماه آينده رايي در اين زمينه صادر شود. وي از ركورد بي‌سابقه گازرساني به روستاهاي كشور در سال 94 خبر داد و گفت: در اين سال در ابتداي سال گازرساني به پنج هزار روستا آغاز شد و توانستيم تا پايان سال به دو هزار و 800 روستا گازرساني كنيم و بقيه نيز در سال 95 ادامه خواهد داشت. معاون وزير نفت افزود: حجم گازرساني به نيروگاه‌هاي كشور كه درسال 93، 50 ميليارد مترمكعب بود درسال 94 به 58 ميليارد مترمكعب رسيد و با توجه به اينكه اين رقم درسال 92 حدود 38 ميليارد مترمكعب بود ميزان افزايش مصرف گاز در نيروگاه‌ها و به تبع آن كاهش سوخت مايع موجب صرفه جويي بيش از 6 ميليارد دلاري براي كشور شده است. مديرعامل شركت ملي گاز ايران با بيان اينكه خط لوله صلح ديگر منتفي است و فقط بحث صادرات گاز به پاكستان مطرح است گفت: ما خط لوله هفتم سراسري را تا ايرانشهر رسانده‌ايم و در حال تكميل گازرساني به شهرهاي سيستان و بلوچستان هستيم و اخيرا نيز مسوولان پاكستان صحبت‌هايي را با وزير نفت ايران مطرح كرده‌اند كه در چابهار اقدام به احداث تاسيسات ال‌ان‌جي كنند و پاكستان به دنبال اين است كه واردات گاز خود را از چند كانال پيگيري كند تا قيمت گاز برايش ارزان‌تر تمام شود .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون