• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

نمايشگاه نفت در روز سوم برگزاري رسما افتتاح شد

دفاع معاون ‌اول از قراردادهاي جديد نفتي

اصلاحي لازم باشد، يكي ‌دو هفته‌اي انجام مي‌شود

 

«اصول حاكم بر قراردادهاي نفتي كشور، اصول دقيقي بوده و متكي به دستاوردهاي جهاني، تجربه‌هاي گذشته و قراردادهايي جذاب براي سرمايه‌گذاران است. جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي از اولويت‌هاي كشور است؛ با جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي علاوه بر سرمايه، بازار و همچنين مديريت در اختيار كشور قرار مي‌گيرد.» اينها را معاون اول رييس‌جمهوري در نمايشگاه صنعت نفت گفته است. اسحاق جهانگيري گفته كه نمايشگاه بيست و يكم از اين جهت حايز اهميت است كه پس از چند سال تحريم و فشار اقتصادي به ويژه فشارهايي كه به طور خاص در بخش‌هاي گاز، نفت و پتروشيمي وارد شد، اين نمايشگاه برگزار مي‌شود. ديروز بيست و يكمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي به طور رسمي افتتاح شد؛ در حالي كه اين نمايشگاه از روز پنجشنبه آغاز به كار كرده است. معاون اول هم تنها مهمان نمايشگاه نبود، وزير نفت هم كه روز افتتاح نمايشگاه (پنجشنبه) مهمان مقام معظم رهبري بود و حضور نداشت ديروز به محل دايمي نمايشگاه‌هاي تهران رفت. بيژن نامدار زنگنه با اشاره به دو برابر شدن صادرات نفت پس از لغو تحريم‌ها خبر داد كه امسال ارزش محصولات پتروشيمي كشور به چهار ميليارد دلار خواهد رسيد. او گفت كه ازدياد برداشت از ميادين قديمي اولويت وزارت نفت است؛ برجام بهترين زمينه را براي توسعه صنعتي به وجود آورده است و اين در شرايطي است كه ما در دوران تحريم درون‌زايي خود را افزايش داديم و حالا با برداشته شدن تحريم‌ها بايد برون‌گرايي خود را محقق كرده و از توليدات‌مان براي اينكه ايران را به سكويي براي صادرات كالا و خدمات به منطقه تبديل كند، استفاده كنيم. در همين روز معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي نفت ايران هم با بيان اينكه قرار است وزارت نفت 10 گروه كالايي صنعت نفت را در داخل كشور بومي‌سازي كند، گفت: 100 قرارداد با سازندگان داخلي براي ساخت اين تجهيزات كه در دوران تحريم در دسترسي به آنها محدوديت داشتيم، امضا خواهد شد.
جذب سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي اولويت ماست
معاون اول رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه اولويت ما در منابع خارجي ابتدا با جذب سرمايه‌گذاري مستقيم است گفت: با جذب سرمايه‌گذاري مستقيم علاوه بر سرمايه، بازار و مديريت نيز در اختيار كشور قرار مي‌گيرد. جهانگيري جذب فاينانس و منابع خارجي را براي پروژه‌هايي كه توان بازپرداخت آنها را دارند از جمله ديگر فناوري‌هاي دولت در بخش جذب منابع خارجي ياد كرد. او با تاكيد بر اينكه محوري‌ترين بخش اقتصاد ايران بخش نفت و گاز است گفت: صنعت ايران در آينده‌اي كه ايران به كشوري صنعتي تبديل مي‌شود حول بخش نفت و گاز شكل خواهد گرفت.
اصلاحات در دو هفته
جهانگيري با تاكيد بر اينكه وزارت نفت بايد در جهت جذب سرمايه‌گذاري خارجي تلاش‌هاي بسياري انجام دهد، به موضوع قراردادهاي نفتي اشاره و اظهار كرد: در وزارت نفت مهم‌ترين اقدام و برنامه جذب منابع خارجي است كه در اين كار همه مقررات بايد به صورت شفاف و روشن مطرح شود. معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه قراردادهاي نفتي با توجه به تجربيات گذشته تعيين و اصول آن در دولت تصويب شده است گفت: دولت و وزارت نفت پس از طرح انتقادات مختلف عليه قراردادهاي نفتي از همه منتقدان دعوت كرد و با آنها به گفت‌وگو نشست. او ادامه داد: امروز با قاطعيت مي‌توان گفت كه اصول حاكم بر قراردادهاي نفتي اصولي متكي بر تجربيات گذشته و فراهم آوردن شرايط براي سرمايه‌گذاري است. در همين راستا چنانچه قراردادهاي نفتي نياز به اصلاح داشته باشد در يكي دو هفته آينده اصلاحات مورد نظر انجام خواهد گرفت و به ‌قطع پس از اصلاح نظر همه صاحبنظران تامين خواهد شد و همگان از آن دفاع خواهند كرد.
اقتصاد مقاومتي را من تفسير مي‌كنم
رييس فرماندهي اقتصاد مقاومتي با تاكيد بر اينكه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي آن است كه من تفسير مي‌كنم نه آنكه برخي منتقدين اظهار مي‌كنند، گفت: در اقتصاد مقاومتي به هيچ‌وجه به دنبال محدود كردن اقتصاد ايران نيستيم بلكه به دنبال استفاده از تمام ظرفيت‌هاي داخل و همچنين برونگرايي به عنوان تعامل مثبت با تمام دنيا و برقراري ارتباط با آنها هستيم. اقتصاد مقاومتي اقتصادي متكي بر علم و دانش روز است كه بخش خصوصي محور و مدار اصلي آن را تشكيل مي‌دهد، اين اقتصاد همچنين عدالت‌محور است. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه بخش نفت وگاز و پتروشيمي از جمله مهم‌ترين بخش‌هايي هستند كه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي براي آن تفسير شده است اظهار كرد: دولت حتما در قراردادهاي خارجي بر مبناي اقتصاد مقاومتي به دنبال انتقال فناوري است.
ميادين قديمي اولويت وزارت نفت
وزير نفت هم در اين مراسم با اعلام اينكه ازدياد برداشت از ميادين قديمي از اولويت‌هاي وزارت نفت است، گفت: در صورت ساخت ١٠ قلم گروه كالايي در صنعت نفت، ايران در منطقه در اين صنعت صاحب حرف خواهد شد. بيژن نامدار زنگنه در نشست مشترك با دست‌اندركاران ساخت ١٠ قلم گروه كالايي صنعت نفت كه در سومين روز از برگزاري نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي برگزار شد، با بيان اينكه ساخت ١٠ گروه كالايي دانش بنيان‌ترين فعاليت پژوهشي در تاريخ صنعت نفت به شمار مي‌آيد، گفت: ساخت اين تجهيزات با همكاري دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي كشور انجام مي‌شود و بر اساس قراردادهاي منعقدشده با دانشگاه‌ها اين مراكز علمي تا زمان تجاري‌سازي در كنار پروژه‌ها خواهند بود.
زنگنه توليد لايسنس و فناوري‌هاي پايين‌دستي را براي توليد بنزين و متانول از ديگر فعاليت‌هاي پژوهش بنيان وزارت نفت اعلام كرد و گفت: توليد پروپيلن يكي از استراتژيك‌ترين محصولات موردنياز براي توسعه صنايع پايين دستي در بخش پتروشيمي است. وزير نفت توليد ١٠ قلم گروه كالايي همچون مته‌هاي حفاري، شيرهاي كنترلي، الكتروموتورها و ماشين‌هاي دوار و اندازه‌گيري را از مهم‌ترين فعاليت‌هاي پژوهش محور صنعت نفت اعلام كرد و گفت: اگر ايران بتواند در زمينه اين كالاها به دانش فني و ساخت تجاري برسد، صاحب حرف در منطقه خواهد بود.
دانشگاه‌هاي برتر كشور در همكاري با وزارت
احمد نيلي، رييس دانشگاه تهران هم با اشاره به گسترش همكاري اين دانشگاه با صنعت نفت گفت: به تازگي پروژه مشاوره و فناورانه بهبود برداشت نفت از چاه‌هاي منطقه آزادگان به اين دانشگاه سپرده شده است كه تا به امروز پروپوزال فازهاي ١ و ٢ اين پروژه به تصويب معاونت پژوهش و فناوري وزارت نفت رسيده است. نيلي به همكاري شركت‌هاي خارجي همچون فرنسلب فرانسه و كوركس انگليس با دانشگاه تهران در زمينه افزايش توليد نفت از چاه‌هاي منطقه آزادگان اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون تقريبا ١٠ درصد از عمليات اجرايي و مطالعاتي فازهاي ١ و ٢ اين پروژه انجام شده است؛ ضمن آنكه اين دانشگاه در زمينه آپگريدينگ نفت سنگين و مطالعه در زمينه فناوري‌هاي حوزه ال.‌ان.جي با صنعت نفت همكاري دارد.
فتوحي، رييس دانشگاه صنعتي شريف نيز در اين مراسم با اشاره به انعقاد ١٣ قرارداد مختلف با مجموعه صنعت نفت از سوي اين دانشگاه، عنوان كرد: هم‌اكنون ٣٥ قرارداد و تفاهمنامه نيز با اين صنعت در مرحله امضا داريم.
هاشمي، رييس دانشگاه صنعت نفت هم با تشريح فعاليت‌هاي اين دانشگاه، گفت: هم‌اكنون استادان و دانشجويان اين دانشگاه در حال مطالعه ميدان نفتي گچساران هستند، اين ميدان هم‌اكنون ٥٠٠ چاه در حال توليد دارد و قرار است براساس پوروپوزال افزايش توليد از اين ميدان در سه فاز اجرايي شود، قرارداد اين سه فاز به زودي با وزارت نفت منعقد مي‌شود.   معتمدي، رييس دانشگاه اميركبير تصريح كرد كه هم‌اكنون ٤٧ ميليارد تومان پروژه پژوهشي با صنعت نفت داريم كه مهم‌ترين اين پروژه‌ها مطالعه ميدان نفتي دارخوين، فروزان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون