• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

ولايتي خطاب به بشار اسد:

مقام معظم رهبري دايما براي پيروزي شما دعا مي‌كنند

شهادت 13 رزمنده مازندراني در سوريه تاييد شد

«بشار اسد، خط قرمز ايران است. بشار اسد بايد تا ماه آگوست برود. بشار اسد متحد روسيه نيست. نقض و تمديد آتش‌بس در حلب، افزايش درگيري‌ها در خان‌طومان و تاييد شهادت 13 ايراني تا لحظه تنظيم اين خبر. ديدار علي‌اكبر ولايتي با سيدحسن نصرالله از حزب‌الله لبنان و بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه.» چندسرخط كلي از وضعيت پرونده سوريه كه هر روز و هر ساعت شكل و شمايل جديدي به خود مي‌گيرد. سرعت تحولات هم توان پيش‌بيني و هم امكان تحليل دقيق شرايط را گرفته است و با اين‌همه به نظر مي‌رسد كه مهره‌هاي ثابت اين شطرنج هرازچندگاهي با قدرت‌هاي مانور متفاوت روبه‌رو شده و بازي را در صحنه عملي تا حدودي به هم واگذار و از هم بازپس مي‌گيرند.
رايزني چهار ساعته ولايتي با سيدحسن نصرالله
علي‌اكبر ولايتي، مشاور بين‌الملل مقام‌معظم رهبري به سنتي كه در چند سال اخير هم تغيير چنداني در آن ايجاد نشده است سري به منطقه شامات زده است. حضوري براي رايزني‌هاي جديد و كسب اطلاع مستقيم از تحولات جاري. ولايتي روز چهارشنبه در لبنان با دبيركل حزب‌الله لبنان ديدار داشت و پس از اين ديدار با انتشار تصويري از آن در صفحه اينستاگرام خود نوشت: روز چهارشنبه پانزدهم ارديبهشت ماه فرصت مغتنم و ارزشمندي فراهم شد تا به مدت حدود چهار ساعت با حجت‌الاسلام‌والمسلمين جناب آقاي سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله ديدار كرده و در خصوص موضوعات منطقه و تحولات منطقه‌اي و ميداني به بحث و تبادل‌نظر بپردازيم. در ماه‌هاي اخير شاهد تحركات تاسفبار از سوي برخي كشورهاي منطقه و حاميان تروريسم و جريانات افراطي و تكفيري هستيم كه به جاي محكوم كردن اين گروه‌ها و مبارزه با رژيم صهيونيستي، عليه حزب‌الله لبنان و مظهر مقاومت در منطقه بيانيه صادر مي‌كنند و آن را تروريست مي‌خوانند. نكته جالب آنكه با وجود همه مشكلات و تضييقات و اين‌گونه تحركات، در اين ملاقات آنچه ملاحظه كردم همانا روحيه بالا، مثبت و همچون هميشه با انگيزه دبيركل محترم حزب‌الله لبنان بود و بي‌ترديد با همراهي محور مقاومت در منطقه شاهد پيروزي‌هاي روزافزون خواهيم بود. ان‌شاء‌الله. ‌
فشارها بر ايران تشديد خواهد شد
همزمان با حضور ولايتي در لبنان، سيد‌حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان با تاكيد بر اينكه با وجود همه تلاش‌ها در سال‌هاي گذشته براي اعمال فشار بر مقاومت، مقاومت امروز در بهترين و قوي‌ترين شرايط خود قرار دارد. دبيركل حزب‌الله لبنان در بخشي از سخنراني خود در مراسم هيات حمايت از مقاومت اسلامي گفت: دشمن در جهان عرب، كساني را پيدا كرد كه به آن خدمت مي‌كنند. هر كسي مقاومت را به تروريسم متهم كند، خودش تروريست است. دشمن براي ضربه زدن مالي به مقاومت و خشكاندن منابع مالي آن تلاش مي‌كند. عربستان سعودي امروز پرچم مقابله با مقاومت را بر دوش مي‌كشد. اتحاديه عرب براي ضربه زدن به مقاومت بر اساس خواست سعودي‌ها، فهرستي از گروه‌هاي تروريستي تهيه كرد. با وجود همه تلاش‌ها در سال‌هاي گذشته براي اعمال فشار بر مقاومت، مقاومت امروز در بهترين و قوي‌ترين شرايط خود قرار دارد. ما توانايي عبور كردن از همه اين فشارها و چالش‌ها را مانند گذشته داريم. پيش‌بيني ما آن است كه فشارها بر كشورهايي كه از مقاومت حمايت كنند از جمله ايران تشديد خواهد شد.
ايران و روسيه تمرين جديدي را آغاز كرده‌اند
مدت زمان حضور ولايتي در لبنان مانند هميشه به فرصتي براي مصاحبه رسانه‌هاي منطقه‌اي و عرب‌زبان با وي بدل شد. روزنامه الاخبار در گفت‌وگوي تفصيلي با مشاور مقام معظم رهبري از وي در خصوص نگاه ايران به تحولات منطقه‌اي سوال كرد و البته از فراز و نشيب‌هاي جزييات در پرونده سوريه.
علي‌اكبر ولايتي در اين مصاحبه در پاسخ به سوالي در خصوص كمرنگ‌تر شدن تفاهم ميان روسيه و ايران در مورد سوريه و به ويژه ماندن بشار اسد در راس حكومت گفت: دو‌طرف درخصوص مسائل و همكاري‌هاي منطقه‌اي تمرين جديدي را آغاز كرده‌اند و در برخي موارد مي‌تواند اختلاف‌نظرهايي هم به وجود بيايد كه اراده لازم براي حل آنان وجود دارد و ايران بر سپري كردن دوره رياست‌جمهوري سوريه تاكيد دارد. ايران حدود چهار سال در كنار حزب‌الله از دولت قانوني سوريه و مردم مظلوم اين كشور دفاع كرده است و اين حمايت را ادامه خواهد داد و معتقدم در صورت نبودن بشار اسد، سوريه مي‌تواند وضعيتي به مراتب بدتر از ليبي را داشته باشد.
تعبير كودتا براي تحولات عراق اشتباه است
ولايتي در مورد موضوع تحولات اخير در عراق كه به گفته مجري از سوي امريكا هدايت مي‌شود نيز گفت: معتقدم كه تعبير شما از كودتا بسيار اشتباه است، چه برسد به اينكه موفق هم شده باشد. حركت برخي معترضان ظرف چند ساعت توسط نيروهاي مردمي خنثي شد و معترضان از منطقه سبز اخراج شده‌اند و حتما امروز امريكايي‌ها بر مقدرات و وضعيت اين كشور تسلطي ندارند و مقامات عالي در جايگاه خود قرار دارند و بايد تلاش كرد اين دموكراسي نوپا حفظ شود و حتما مردم و دولت اين كشور پيروز خواهند بود. گروه‌هايي كه برابر داعش و تروريسم مقاومت كرده‌اند حتما مي‌توانند با اين جريانات كه ساختارهاي قانوني و جدي اين كشور را تهديد مي‌كنند، مقابله نكنند.
ادعاهاي عربستان در مورد ايران توهم است
ولايتي در ادامه در پاسخ به سوال ديگري در رابطه با اختلاف نظر با برخي كشورهاي منطقه توضيح داد: ايران همكاري و ارتباط نزديك با كشورهاي منطقه را دنبال مي‌كند و آماده همكاري است و البته عربستان ادعاهايي را مطرح مي‌كند كه به نظر مي‌رسد براي خود قيم بودن كشورهاي عربي را بي‌دليل قايل است و عليه ايران سخناني مي‌گويد كه نشانه توهم است.
مشاور بين‌الملل مقام معظم رهبري در ادامه گفت: با وجود همه محدوديت‌ها و مشكلات و دشمني‌ها امروز ايران مقتدرترين كشور منطقه است و البته اين اقتدار براي تامين صلح و ثبات منطقه‌اي و جهاني به كار گرفته مي‌شود.
لزوم تبادل‌نظر مداوم ايران با دولت سوريه
لحظه ورود علي‌اكبر ولايتي از مرز لبنان به داخل سوريه با استقبال قائم مقام وزير خارجه سوريه همراه بود. ميزبان در بدو ورود، ايران و شخص دكتر ولايتي را دوست و همراه دولت و ملت سوريه دانسته و از رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ايران به جهت حمايت از سوريه قدرداني كرد.
ولايتي در بخش‌هايي از سخنان خود گفت: ارزيابي ما اين است كه سوريه بيش از هر زمان ديگر در موضع قدرت قرار دارد و روابط جمهوري اسلامي ايران با سوريه نزديك بوده و از مقاومت مردم و ملت سوريه در برابر تروريست‌ها و جريانات افراطي و تكفيري حمايت مي‌كنيم و اين حمايت ادامه خواهد داشت. لازم است در فاصله‌هاي نزديك بين ما و سوريه تبادل‌نظر صورت بگيرد و معتقدم شخص دكتر بشار اسد نشان دادند با تدبير و شجاعت توانستند كشور را اداره نمايند و ان شاءالله به ساحل سلامت خواهند رساند.
دفاع جانانه ملت و دولت سوريه به رهبري شما در تاريخ بي‌سابقه است
زيارت حضرت رقيه (ع) و عيادت مجروحان در بيمارستان 601 ارتش، نخستين برنامه‌هاي ولايتي به محض ورود به دمشق بودند. از برنامه‌هاي رسمي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در دمشق هم ديدار با رييس‌جمهور، نخست وزير، وزير خارجه و دبير شوراي عالي امنيت ملي اين كشور بود. ولايتي در ديدار با بشار اسد، موضوعات و مسائل منطقه‌اي و ميداني و همچنين همكاري‌هاي في‌مابين در زمينه‌هاي متنوع را به بحث و تبادل‌نظر گذاشت. در اين ديدار بشار اسد ضمن خوش‌آمدگويي گفت: حضور شما هميشه در مقاطع حساس موجب ايجاد آرامش مي‌شود و از مقام معظم رهبري، ملت و دولت ايران براي حمايت‌هايي كه از ملت و دولت سوريه داريد، سپاسگزارم. رهبري، ملت و دولت ايران از تمام امكان خود براي مبارزه و مقابله با تروريست‌ها، جريانات افراطي و تكفيري در بالاترين سطح بهره‌گرفته‌اند و بسيار به پيروزي در برابر اين جنگ نابرابر اميدوار هستيم و سپاس فراوان خود را از رهبري، دولت و ملت ايران اعلام مي‌داريم.
دكتر ولايتي ضمن ابراز خرسندي از ملاقات مجدد، گفت: دفاع جانانه‌اي كه ملت و دولت سوريه به رهبري شما انجام مي‌دهند در تاريخ بي‌سابقه است و البته فراز و نشيب دارد اما صعودي است و به رهبري شما ان‌شاء‌الله توفيق و پيروزي نصيب خواهد شد و مقام معظم رهبري دايما براي پيروزي شما دعا مي‌كنند. فراموش نمي‌كنيم كه تروريست‌ها تا چند متري همين دفتر پيشروي كرده بودند و البته با مقاومت و پايمردي ملت و دولت سوريه بيرون رانده شده‌اند. ايران از تمام ظرفيت خود براي مبارزه و مقابله با تروريست‌ها كه عليه ملت مظلوم منطقه جنايت مي‌كنند با هر نوع گرايش و فارغ از تقسيم‌بندي مضحك تروريست‌هاي ميانه‌رو و تندرو استفاده مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون