• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3521 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت

سيدعباس عراقچي: بايد سياست ايران دوستي را ايجاد كنيم

چيدن ميوه برجام فضا مي‌خواهد

گروه ديپلماسي| «استفاده كامل از ظرفيت‌هاي برجام با شكستن تلاش‌هاي دشمنان براي ايران‌هراسي محقق مي‌شود.» اين سخن، راهكاري است كه سيدعباس عراقچي، رييس ستاد پيگيري برجام وزارت امور خارجه براي استفاده از ظرفيت‌هاي اقتصادي ايران در دوران پسابرجام ارايه مي‌دهد. معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزير امور خارجه روز گذشته در نشست شوراي اداري استان البرز حضور يافت و درباره شرايط ايران در دوران پسابرجام سخن گفت. عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در اين نشست گفت كه استفاده كامل از ظرفيت‌هاي برجام نيازمند فضاي اطمينان‌بخش براي تجار است، هرچند كه دشمن مي‌خواهد اين فضا را خراب كند. او تاكيد كرد: ما بايد سياست ايران‌دوستي را ايجاد كنيم و نبايد به ايران‌هراسي دامن زد تا تجار و بازرگانان خارجي از سرمايه‌گذاري در ايران دچار ترس نشوند. مهم‌ترين محورهاي سخنان سيدعباس عراقچي به نقل از ايرنا به شرح زير است:
- (روند برداشته شدن تحريم‌ها): در مرحله اول كه مربوط به قوانين تحريم‌هاست اين كار به صورت توافقي انجام شد و در مرحله دوم نشان دادن تاثير لغو تحريم‌ها در صحنه عمل است. تمام تحريم‌ها لغو شد تا در صحنه عمل خود را نشان دهد و تبديل به تبادل اقتصادي شود ليكن اين امر زمانبر خواهد بود، اينكه تحريم‌هاي روي كاغذ لغو شده نيز بي‌ارزش نيست كه براي نشان دادن نتايج عملي رفع تحريم‌ها در زندگي روزمره چند مشكل داريم.
- (درباره روابط ايران- امريكا): اگرچه تحريم‌ها برداشته شده ولي دشمني آنان سرجايش است و با برجام خصومت‌هاي امريكا نيز بيشتر شده است. توقع نداشته باشيم ديگر ايران اسلامي را اذيت نكنند. موضوع هسته‌اي مديريت شد و در بحث منطقه‌اي، از دفاع از فلسطين و لبنان كوتاه نخواهيم آمد و صهيونيست‌ها، امريكا و عربستان به تلاش‌هاي خود ادامه مي‌دهند. آنان نتوانستند جلوي برجام را بگيرند اما سعي مي‌كنند ايران ثمره كمتري از برجام ببرد.
- بايد از شرايط برجام به درستي استفاده كنيم و اين موضوع را از حالت ملي به فروملي و جناحي تبديل نكنيم كه متاسفانه امروز دستمايه برخي رقابت‌ها قرار گرفته است.
- آن چيزي كه داديم اطمينان به طرف مقابل بود كه ايران اسلامي به سراغ بمب اتمي نمي‌رود.
- دشمن وقتي وادار به مذاكره شد كه از حمله نظامي نااميد شد چراكه توان موشكي ما وجود داشت و توان مقابله مردم در برابر فشارهاي اقتصادي نيز موثر بود.
- ‌ ما مسووليم فضاي مثبت را ايجاد كنيم؛ طرف مقابل مي‌خواهد اين فضا را از طريق ايران هراسي از بين ببرد و هر كسي كه در داخل نيز به ايران‌هراسي دامن بزند قطعا در زمين امريكا بازي مي‌كند.
- ‌ مسوول امريكايي اعلام مي‌كند كه شاكله تحريم حفظ شده است تا سرمايه‌گذاران نيايند؛ حال اگر خود ما هم به اينها دامن بزنيم و بگوييم تحريم‌ها ادامه دارد، سوييفت برقرار نشده است و برجام هيچ دستاوردي نداشته است. در زمين امريكا بازي كرده‌ايم و به سرمايه‌گذار مي‌گوييم به ايران نيايد.
- ‌ اگر مي‌خواهيم از برجام بهره‌مند شويم بايد اين شرايط را مهيا كنيم، بايد قوانين را شفاف كنيم و يك فضاي اطمينان‌بخش در كشور به وجود آوريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون