• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3524 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

رييس‌جمهور وعده انتشار داد

گزارش سهل‌انگاري درباره توقيف 2 ميليارد دلار

ديار عالمان و مجاهدان، رزمندگان و سلحشوران و بهشت معادن ايران، بيست و هفتمين ميزبان كاروان تدبير و اميد بود. كرمان سرزمين كريمان، صبح روز سه شنبه لبريز از شوق مي‌شود؛ شوق مردماني كه از ميان‌شان مردان نام‌آوري همچون هاشمي‌، باهنر و سردار سليماني بر‌مي‌خيزند، تا تاريخ ايران را جاودانه سازند. اقشار مختلف مردم استان صبح سه‌شنبه براي استقبال از كاروان تدبير و اميد در مصلاي بزرگ امام علي(ع)، جمع شدند تا براي «نوبت وحدت» خبردار بايستند. وحدتي كه با پايان دو دوره انتخابات به دست آمد، در يك سال پاياني دولت يازدهم نويد رفع مشكلات را از سوي رييس قوه مجريه به مردم مي‌دهد. حسن روحاني كه با پايان يافتن دور اول انتخابات سفر استاني خود را با «يزد»، ديار سياستمداراني از جنس اصلاحات آغاز كرد، با نهايي شدن پيروزي حاميان خود در دوره دوم، حالا «كرمان» را به عنوان مقصد سفر استاني خود انتخاب مي‌كند تا در جمع كرمانيان، از هاشمي‌رفسنجاني به‌عنوان يار ديرين امام ياد كند و ابراز اميدواري كند كه مردم همچون گذشته از وجود عالم، ‌دانا، پرافتخار و قهرمان وي استفاده كنند. روحاني در مصلاي امام علي(ع)، با بيان اينكه امروز روز وحدت است و همه بايد در صف واحد قرار بگيريم، تاكيد كرد: روزي است كه مجلس و دولت در كنار هم بايد به حل مشكلات مردم بپردازند. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه مردم از دولت و مجلس توقع اختلاف ندارند تصريح كرد: مردم انتظار دارند تا اين دو بعد از آنكه مردم به مسووليت خود به شايستگي عمل كرده و با شور و نشاط در انتخابات شركت كردند، با همكاري، همفكري و در كنار هم قرار گرفتن، مشكلات كشور را حل و فصل كنند. روحاني با تاكيد به اينكه به مجلس دهم بسيار اميدوار است، خاطرنشان كرد: «انتظار ما از مجلس دهم كه در روزهاي آينده و اوايل خردادماه فعاليت خود را شروع خواهد كرد اين است كه دولت و مجلس در كنار هم و همسو با يكديگر براي رفع مشكلات ملت غيور ايران تلاش كنند. پيچ‌هاي مهم تاريخي را با اتحاد مردم، هدايت رهبري و همراهي قوا گذرانديم و برجام به فرجام رسيد. برجام دست ما را براي فعاليت باز كرد و امروز ميدان رقابت براي سرمايه‌گذاري و همكاري با ايران باز شده است.»
هاشمي شخصيتي برجسته در انقلاب است
روحاني سفر به استان كرمان در روز ميلاد امام سوم شيعيان را افتخاري براي دولتمردان دانست و گفت: استان كرمان داراي شخصيت‌هاي برجسته، علماي بزرگ، مجاهدين، رزمندگان، سلحشوران و استان بهشت معادن ايران است. شهيد باهنر مرد علم، ادب، دولتمداري و فرهيخته‌اي بزرگ براي كشور بود. روحاني با بيان اينكه استان كرمان در طول تاريخ افتخارات بزرگي را داشته و امروز نيز بزرگاني را در اختيار دارد، افزود: يكي از چهره‌هاي درخشان اين استان و ايران حضرت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، يار ديرين امام و مقام معظم رهبري و شخصيتي برجسته در انقلاب اسلامي است كه سال‌ها به عنوان رييس مجلس شوراي اسلامي، رييس‌جمهوري اسلامي ايران و قريب به 20 سال به عنوان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام به ملت ايران خدمت مي‌كند. رييس‌جمهور ادامه داد: ايشان به‌عنوان فرمانده دوران دفاع مقدس ايثار و فداكاري زيادي در دوران زندگي خود براي كشور و مردم عزيز ايران و حتي براي دنياي اسلام به انجام رساند و اميدواريم مردم ما مثل گذشته از وجود عالم، ‌دانا، پرافتخار و قهرمان وي استفاده كنند. روحاني سردار حاج قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس را يكي ديگر از افتخارات استان كرمان و كشور دانست و با تاكيد بر اينكه دلاوري‌هاي سردار سليماني موجب اقتدار و افتخار است، خاطرنشان كرد: لشگر 41 ثارالله يكي از لشگرهاي قدرتمند ايران در دوران دفاع مقدس بود و امروز نيز با وجود تامين امنيت شرق كشور طي ساليان متمادي هر جا نياز به فداكاري‌ها و رشادت‌هاي اين لشگر بوده، حضور داشته است.
سپاه، هميشه نيروي پيشتاز براي حل معضلات كشور است
رييس‌جمهوري همچنين با تبريك روز پاسدار به فداكاري‌ها و ايثارگري‌هاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در طول سال‌هاي پس از انقلاب اشاره كرد و گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همواره در مشكلات و سختي‌ها و معضلاتي كه براي كشور به وجود آمده به عنوان نيروي پيشتاز ملت براي حل معضلات و مشكلات گام برداشتند. روحاني با بيان اينكه سپاه در سال‌هاي اوليه انقلاب در برابر توطئه‌ها و اقدامات دشمنان و گروهك‌ها حافظ كشور بود، افزود: در ايام دفاع مقدس سپاه به عنوان نيرويي قدرتمند و بسيج در كنار آن به عنوان نيروي عظيم مردمي مدافعان كشور بودند. رييس‌جمهور تصريح كرد: سپاه پيشتاز حل مشكلات در كشور بوده و امروز نه‌تنها بار امنيت كشور را بر دوش دارد بلكه مسووليت امنيت در كشورهايي كه از جمهوري اسلامي ايران طلب مساعدت دارند را نيز بر عهده گرفته و در آن ميدان‌ها هم با كمال رشادت حضور دارد. روحاني افزود: سپاه براي فداكاري و دفاع از عتبات عاليات و حرم‌هاي مطهر در عراق و سوريه و دفاع از مظلومان در فلسطين و لبنان و ساير كشورهايي كه از ايران درخواست كمك دارند پيشگام است و آرزوي توفيق براي سپاه و بسيج قهرمان در تمامي صحنه‌هاي دفاع و مجاهدت داريم.
بايد به عنوان يك ملت بزرگ موقعيت‌شناس باشيم
 رييس‌جمهور با بيان اينكه بايد به عنوان يك ملت بزرگ، موقعيت‌شناس باشيم، اظهارداشت: وقت‌شناسي و عالم به زمان بودن و استفاده و بهره‌برداري از شرايط زمان يكي از مسائل بسيار مهم براي همه ملت‌ها به ويژه براي ملت ايران است كه در شرايط ويژه و در منطقه‌اي قرار دارد كه داراي مشكلات خاصي است. روحاني با تاكيد بر پرهيز از جناح‌بندي و رقابت‌هاي حزبي در دوران پس از انتخابات گفت: جناح‌بندي و دسته‌بندي و فعاليت و رقابت حزب‌ها براي دوران رقابت انتخاباتي شرايط خوبي را براي كشور و ملت به وجود مي‌آورد تا در سايه رقابت‌هاي حزبي بتوان بهترين‌ها را شناخته و پاي صندوق آرا با آگاهي و بينايي بهتر افراد شايسته‌تري را براي پذيرفتن مسووليت برگزيد. رييس‌جمهور اضافه كرد: اما زماني كه دوران رقابت به پايان رسيد ديگر زمان جناح‌بندي، رودرروي هم قرار گرفتن و رقابت‌هاي ناصحيح هم به پايان مي‌رسد.
ايران هراسي ديگر خريدار ندارد
رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ديروز در سراسر دنيا دشمنان ما به راحتي مي‌توانستند ايران‌هراسي كرده و عليه ايران با زبان تهديد سخن بگويند اما امروز بهانه‌جويي‌هاي آنها به قدري كم شده كه حرف‌هاي‌شان نفوذي در ميان جوامع و كشورهاي مختلف جهان ندارد. روحاني گفت: امروز روزي است كه بعد از برجام ديگر مجبور نيستيم براي خريد نيازمندي‌هاي خود بدون رقابت به يك يا دو كشور رجوع كنيم و آنها هر جنسي را با هر گونه كيفيت و قيمتي برما تحميل كنند و امروز ميدان رقابت پيش روي ملت ايران گشوده شده است. رييس‌جمهور اضافه كرد: امروز در شرايطي هستيم كه در طرح‌هايي كه به دنبال سرمايه‌گذاري هستيم ده‌ها كشور براي اين منظور اعلام آمادگي مي‌كنند در حالي كه ديروز حتي پول كشورمان را كه در حساب بانكي خودمان قرار داشته و جزو ذخاير بانك مركزي بود، مسدود مي‌كردند و سرمايه‌گذاري خارجي در آن شرايط بسيار دشوار بود. روحاني خطاب به كساني كه مي‌گويند برجام چه كاري كرده است، گفت: برجام دست ما را براي فعاليت‌هاي گوناگون گشوده است به گونه‌اي كه طي 4 ماه پس از برجام سه ميليارد و 418 ميليون دلار سرمايه‌گذاري مستقيم در كشورمان انجام شده و براي سه و نيم ميليارد دلار مجوز سرمايه‌گذاري در اين مدت صادر شده و هم‌اكنون مشغول تدوين ساز و كارهاي لازم براي عملياتي كردن اين قراردادها هستيم ضمن اينكه همزمان براي صدها قرارداد ديگر در حال مذاكره هستيم. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه امروز شرايط لازم براي حركت پرشتاب ملت ايران آغاز شده است، تصريح كرد: بايد با وحدت و اتحاد براي ساختن ايراني آزاد و آباد دست به دست هم بدهيم.
اينكه چرا در فرصت 10 ماهه پول ملت را برنگرداندند، سوال بزرگ ملت ايران است
روحاني با بيان اينكه دولت يازدهم ناچار است بار اهمال و خطاي سال‌هاي گذشته را هم بر دوش بگيرد، اظهار داشت: به خطا و اشتباه دو ميليارد دلار از پول ملت ايران را در اختيار امريكا قرار دادند و در سال 86 تا 87 در شرايطي كه احتمال خطر بسيار بالايي براي اين پول وجود داشت 10 ماه فرصت طلايي فراهم بود كه اين مبلغ را از دست امريكا برهانند اينكه چرا اين كار انجام نشده سوال ملت بزرگ ايران است و در اين راستا كميته‌اي براي بررسي اين موضوع تشكيل شده كه به زودي گزارش خود را از خطا و اهمال ديگران به اطلاع مردم خواهد رساند.  رييس‌جمهور تصريح كرد: البته دولت هرگز نخواهد گذاشت پولي كه از آن ملت ايران است به راحتي از حلقوم امريكايي‌ها فرو برود و به حول و قوه الهي در آينده نزديك پرونده آن را به دادگاه بين‌المللي خواهيم برد و تا احقاق حقوق ملت ايران به مسير حقوقي، سياسي و بانكي خود از هيچ تلاشي فروگذار نخواهيم كرد. روحاني خطاب به ملت ايران گفت: امروز همه بايد دست به دست هم داده و با حفظ وحدت و يگانگي گوش به فرمان رهبري عزيزمان خواهيم بود.
رفع مشكلات معادن استان كرمان در دستور كار دولت است
رييس‌جمهور با بيان اينكه كشورمان در كنار مشكلات فراواني كه دارد از توانمندي‌هاي زيادي نيز برخوردار است، گفت: يكي از معضلات بزرگ كشورمان مساله آب است كه نه تنها استان كرمان بلكه فلات مركزي و بسياري از استان‌هاي كشور را تحت تاثير قرار داده است و اين دولت همه توان خود را براي حل و فصل معضل آب استان كرمان به‌كار خواهد گرفت.
اختلاف‌نظرها بايد در چارچوب اخلاق اسلامي مطرح شود
همچنين حسن روحاني عصر سه شنبه در ديدار با علما، ايثارگران و برگزيدگان استان كرمان افزود: مردم با حضور در پاي صندوق‌هاي راي به دنيا گفتند اگر مشكل و اختلاف سليقه‌اي داريم به پاي صندوق‌ها مي‌رويم و آراي ما مشكل ما را حل مي‌كند و رو به روي هم نمي‌ايستيم و سخن ناروا نمي‌گوييم. روحاني بيان كرد: خاندان رسالت راه را به ما نشان دادند و امروز الحمدالله مي‌بينيد كه بعد از برجام، با انتخابات مجلس شوراي اسلامي در دو مرحله چه افتخار بزرگي از سوي مردم آفريده شد. وي با تاكيد بر اينكه بازگشت به عقب مفهوم ندارد، گفت: ورود برنامه ششم و ساير الگوهاي بالادستي به دليل اهميت آينده نگري است. روحاني در ادامه سخنانش به ديدار روز گذشته خود با رهبر معظم انقلاب اشاره كرد و گفت: زماني كه سخن از سفر به كرمان به ميان آمد ايشان خاطراتي از حضور خود در كرمان نقل كردند كه بسيار جالب بود. وي بيان كرد: معظم‌له فرمودند كرمان يكي از استان‌هاي مورد علاقه ايشان براي زندگي است. رييس‌جمهوري درون زا بودن و برون نگر بودن را از مهم‌ترين اصول اقتصاد مقاومتي برشمرد و گفت: اقتصاد را بدون تعامل مناسب با دنيا نمي‌توان به نقطه مطلوب رساند و اگر تعامل وجود نداشته باشد سرعت مناسبي در اين حوزه نخواهيم داشت. رييس‌جمهوري تاكيد كرد: همواره تاكيد داشته‌ام كه هيچ زماني براي كشور بدون مشورت با صاحب‌نظران تصميمي نگرفته‌ام و فكر مي‌كنم اين وظيفه ديني و الهي همه ما است كه با صاحب‌نظران و متخصصان مشورت كرده و بعد تصميم بگيريم. وي گفت: امسال به حول و قوه الهي تورم را تك‌رقمي خواهيم كرد و تاكنون در حوزه رفع ركود تورمي تلاش‌هايي آغاز شده است. وي افزود: كاهش روند تورمي در دولت يازدهم بي سابقه به شمار مي‌رود و براي شكستن ركود در سال 93 توانستيم اين غول را به زانو درآوريم. روحاني گفت: از اوايل سال 93 فشار كاهش قيمت نفت آغاز شد و سال 94 را بسيار سخت عبور كرديم و همه كشورهاي نفتي با مشكلات متعددي روبه‌رو شدند و برخي كشورها به تورم سه رقمي رسيدند. وي گفت: با مشكلات توانستيم از اين مرحله عبور كنيم كه سرعت ما را كند كرد و امسال بايد با تجديد قوا در اين عرصه اقدام كنيم.
خراب كردن ارتباط با دنيا كار يك لحظه و اصلاح آن زمانبر است
حسن روحاني همچنين روز سه‌شنبه در همايش توسعه و سرمايه‌گذاري استان كرمان، گفت: سال 94 با همه دشواري‌ها و موانع فراواني كه مخالفين اجرايي شدن برجام در منطقه و جهان به وجود آوردند، به پايان رسيد و امسال شرايط بسيار مناسبي پيش روي ما قرار دارد كه بايد از اين فرصت، دولت و بخش خصوصي، متقابلا استفاده كند. رييس‌جمهور گفت: دولت موظف است امنيت اقتصادي را در كشور به وجود بياورد و انتخابات مجلس شوراي اسلامي از اين نظر بسيار حايز اهميت است، چرا كه هر چقدر قواي سه‌گانه به هم نزديك‌تر و همسوتر باشند و داراي اهداف مشترك بوده و نسبت به مسائل منطقه، جهان و امور داخلي فهم نزديك‌تري داشته باشند، در چنين شرايطي راحت‌تر مي‌توان به اهداف بلند دست يافت. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه تلاش دولت بر اين بوده كه معضل ارتباطات كشور با دنيا را حل و فصل كند، خاطرنشان كرد: بي‌ترديد خراب كردن روابط كشور با دنيا كاري ساده بوده و در زمان كوتاهي مي‌تواند اتفاق بيفتد، اما اصلاح مناسبات بين‌المللي سخت و زمانبر است. دولت در راستاي بهبود ارتباطات كشورمان با جهان، اقدامات بسيار خوبي انجام داده و امروز افكار عمومي دنيا و نگاه جهانيان به ايران نسبت به سه سال پيش، بسيار متفاوت است و اعتماد امروز جهانيان به ايران از سه سال پيش بيشتر است و همه تلاش دولت بر اين بوده كه اين اعتماد هرچه بيشتر تقويت شود تا ايرانيان خارج كشور، كساني كه علاقه‌مند به فعاليت در محيط اقتصادي ايران هستند، بتوانند به راحتي اهداف و فعاليت‌هاي خود را پيگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون