• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3524 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

رسانه‌ها نقش‌هاي مخرب آموزش و پرورش را بگويند

اين تشريك مساعي و تعامل را بايد قدر دانست و با توجه به اينكه سال‌هاست آموزش و پرورش با حداقل امكانات و حداكثر انتظارات اداره مي‌شود به اين نكته توجه داشت كه تعيين اهداف آرماني در اين حوزه و ناسازگاري اين اهداف با امكانات و توانمندي‌ها مانع اصلي موفقيت در اين عرصه بوده است. البته آرمان‌گرايي خوب است و انسان در حال رشد و تعالي بايد آرمان‌گرا باشد اما در عرصه برنامه و تعيين ماموريت براي دستگاه‌ها بايد به امكانات و واقعيت‌ها توجه كرد.
محمدعلي نجفي، وزير اسبق آموزش و پرورش در نشست رسانه و آموزش و پرورش با اشاره به حضور در نشست‌هاي متعدد در ايام هفته معلم اين نشست را به دليل حضور اصحاب رسانه متفاوت و ويژه دانست و در ادامه مطلب فوق گفت: متاسفانه اين موضوع در آموزش و پرورش ديده نمي‌شود و از طرفي دستگاه‌ها و نهاد‌هايي كه در آموزش نقش و سهم دارند، نقش خود را به درستي ايفا نمي‌كنند چرا كه دستگاه تعليم و تربيت اعم از آموزش و پرورش است، حتي برخي از دستگاه‌ها در جهت خنثي سازي عملكرد آموزش و پروش نقش ايفا مي‌كنند.  
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به انتقاد مقام معظم رهبري از صدا و سيما در جمع معلمان گفت: انتقاد ايشان به رسانه ملي مبني بر اينكه چرا برنامه‌هايي همسو و هماهنگ با نظام آموزشي به اجرا نمي‌گذارند، كاملا در همين راستا است در حالي كه در دوران مديريت بنده برنامه‌اي تحت عنوان سيماي مدرسه اجرا مي‌شد كه اثرات خيلي مثبتي در جمع معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها به جا مي‌گذاشت، با وجود اينكه اين برنامه مورد حمايت جدي مسوولان صدا و سيما قرار نگرفته بود. وزير اسبق آموزش و پرورش در ادامه افزود: بايد يك تقسيم كاري انجام شود و رسانه‌ها كه نقش بسيار موثري دارند نقش و سهم خود را چه در فضاي مجازي و چه در فضاي واقعي در تغيير نگاه جامعه و كنشگران اين عرصه ايفا كنند و در جهت مثبت متحول سازند
و آموزش و پرورش را در رسيدن به اهداف خود پشتيباني كنند لذا به نظر بنده از اين جهت موضوع رسانه و آموزش و پرورش بسيار حايز اهميت است. موضوع رسانه و آموزش و پرورش از اين جهت نيزمهم است كه يكي از رسالت‌هاي رسانه به خصوص در جامعه امروز ما تقويت جامعه مدني است كه اگر در اين جهت حركت نكنند يكي از رسالت‌هاي خود را ناديده گرفته‌اند و با توجه به اينكه آموزش و پرورش بخشي از جامعه مدني است از اين جهت رسانه‌ها بايد با طرح مسائل آموزش و پرورش و به نقد اين حوزه بپردازند تا به جايگاه و شأن واقعي خود دست يابد و در توسعه كشور نقش خود را ايفا كند.
وزير اسبق آموزش و پرورش كه وزارت 9 ساله اين مجموعه را در كارنامه خود دارد درادامه سخنان خود با اشاره به موضوع نشست گفت: طرح موضوع آموزش و پرورش در رسانه‌ها يك مساله پارادوكسيكال است البته خود
آموزش و پرورش مساله‌اي پارادوكسيكال نيست بلكه طرح آن پارادوكسيكال است چراكه تعليم و تعلم وقتي موثر است كه بين معلم ومتعلم اعتماد وجود داشته باشد لذا بايد اين مسائل به گونه‌اي در رسانه‌ها مطرح شود كه به اعتماد ميان معلم و دانش‌آموز لطمه نزند. نبايد مشكلات معيشتي معلمان به گونه‌اي مطرح شود كه منزلت او آسيب ببيند كه متاسفانه در برخي موارد رسانه‌ها به گونه‌اي عمل كرده‌اند كه به منزلت معلم آسيب زده‌اند. اين در فرآيند تعليم و تربيت مخرب است و منجر به نااميدي و نگاه توام با ترحم به معلم مي‌شود.   نجفي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: نكته ديگري كه لازم است به آن پرداخته شود نقش منفي آموزش و پرورش است هر چند توسط انديشمنداني از زمان سقراط و بعد هم در اوج آن توسط كانت بر اهميت و نقش مثبت آموزش وپرورش تاكيد شده است.  ايشان جايي مي‌فرمايند بين ابداعات بشري دو مورد از همه پيچيده‌تر و سخت‌تر است؛ يكي هنر حكومت داري و ديگري هنر تربيت است لذا از تعليم و تربيت اولا به عنوان هنر ياد مي‌كنند و دوما آن را سخت و پيچيده مي‌دانند. اما ديدگاه ديگري هم وجود دارد كه در سال‌هاي اخير بر نقش منفي و مخرب آموزش وپروش توجه شده و هشدار داده شده است كه البته در كشور ما كمتر مورد توجه قرار گرفته، حتي آثار مربوطه ترجمه هم
نشده است. اينكه آموزش و پرورشي مفيد است كه بتواند افراد خلاق و نوآور تربيت كند اگر افراد قالبي تربيت شوند و به جامعه تحويل داده شوند اين ضررش بيشتر از نفعش است. آموزش و پرورشي مفيد است كه دانش‌آموزاني با عزت نفس و اعتماد به نفس تربيت كند، اگر شما اين اعتماد به نفس را گرفتي و دانش‌آموز را سرسپرده بار آوردي اين ضررش خيلي بيشتر خواهد بود. آموزش و پرورشي كه دانش‌آموز را پرسشگر بار آورد در مقابل آموزش وپرورشي است كه دانش‌آموز را مطيع بار مي‌آورد و يا آموزش و پرورشي كه دانش‌آموز را براي تعامل با جامعه تربيت مي‌كند در مقابل با آموزش و پرورشي است كه دانش‌آموز را به گونه‌اي تربيت كند كه در تقابل با جامعه باشد؛ اين مساله مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد. حال كه مقام معظم رهبري خواستار تحول و نوآوري در آموزش و پرورش شده‌اند از اين فرصت بايد استفاد كرد. واقعا الان شرايط به گونه‌اي است كه معلم مي‌ترسد يك موضوعي خارج از كتاب را طرح كند. موردي بوده است كه به اتهام طرح موضوع متفاوت ماه‌ها مورد مواخذه دستگاه‌هاي امنيتي قرار گرفته است، به اين اتهام كه مطلب اوموجب تشويش اذهان دانش‌آموزان شده است. وي در بخش پاياني سخنان خودگفت: به نظرم الان فضايي وجود دارد كه مي‌شود آموزش پرورش را ببريم به سمت يك آموزش و پرورش پويا و خلاق و تحول‌خواه چه در بين دانش‌آموزان و چه در بين معلمان، يك نكته مثبت اينكه هنوز اعتماد به معلمان وجود دارد هر چند به طور كلي اعتماد كاهش يافته اما نتايج طرح سنجش سرمايه اجتماعي كشوركه سال 83 و 93 اجرا شده نشان از اين واقعيت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون