• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3524 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت

متهم يك بار به اعدام محكوم شده بود

نمايش جنون براي رهايي از اعدام

 مردي كه سه سال پيش صاحبكار خود را با ماشين زير گرفت و به قتل رساند، در دادگاه خود را به جنون زد. او پيش از اين، يك‌بار به قصاص نفس محكوم شده بود اما ديوان عالي كشور اين حكم را رد كرد تا براي دومين بار پشت ميز محاكمه بايستد.
16تير 91، ماموران كلانتري سيدخندان از مرگ يك عابر پياده در تصادف با يك دستگاه پژو باخبر شدند. با حضور آنها در محل مشخص شد متوفي مردي 65ساله است كه به محض پياده شدن از خودروي شاگردش به وسيله او زير گرفته شده و در دم جان باخته است.
 راننده (شاگرد) نيز به دليل تصادف خودرو با ديواره‌اي بتني، مجروح و از سوي عوامل اورژانس به بيمارستان منتقل شده است.
همزمان با انتقال جسد به پزشكي قانوني، بررسي صحنه تصادف آغاز شد. تحقيقات نشان مي‌داد كه راننده با قصد قبلي، پس از پياده كردن صاحبكارش او را زير گرفته و كشته است. به اين ترتيب پرونده‌اي با موضوع «قتل عمد» تشكيل و براي رسيدگي در اختيار كارآگاهان پايگاه دهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت. آنها پس از بهبود حال راننده، او را به اتهام قتل عمد بازداشت و مورد بازجويي قرار دادند.
مرد 27 ساله در همان ابتدا به جرم خود اعتراف كرد و گفت: «من به عنوان شاگرد مقتول در آرايشگاه او كار مي‌كردم. وقتي به مواد مخدر معتاد شدم او مرا به كمپ برد تا ترك كنم. پس از سپري كردن دوران كمپ دوباره پيش او رفتم و مشغول به كار شدم اما پس از مدتي دوباره با هم سر مسائل كاري اختلاف پيدا كرديم تا اينكه روز حادثه او را سوار خودرو‌ام كردم و به خانه‌اش رساندم. وقتي به كوچه رسيديم، او پياده شد. در حالي كه دو قدم مانده بود به پياده‌رو برسد، دنده عقب گرفتم و با ماشين به او زدم. پس از آن، كنترل ماشين را از دست دادم و با ديواره‌اي بتني تصادف كردم.»
با ثبت اعتراف متهم، كيفرخواست دادستاني صادر و پرونده براي صدور حكم در اختيار شعبه 71 سابق دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي باقري قرار گرفت.
متهم كه در اين شعبه با درخواست قصاص اولياي دم روبه‌رو شده بود، برخلاف دوران بازجويي‌ها، خود را به جنون زد و مدعي شد كه «مقتول هنوز زنده است. »
با اين حال قضات دادگاه او را بنا به مدارك پليسي و اعترافاتش در پليس آگاهي، به اتهام قتل عمد به قصاص نفس محكوم كردند.
اين حكم با اعتراض وكيل متهم، در ديوان‌عالي كشور رد شد و براي رسيدگي مجدد سلامت رواني و صدور حكم، در اختيار شعبه دوم دادگاه كيفري استان تهران به رياست قاضي مقدم زهرا قرار گرفت. قضات اين شعبه متهم را به كميسيوني پنج نفره از پزشكي‌قانوني منتقل كردند كه آنها نيز پس از روانكاوي متهم به اين نتيجه رسيدند كه او اختلال رواني دارد اما در لحظه وقوع قتل فاقد قوه تمييز نبوده است. همزمان پليس آگاهي نيز براي چندمين بار صحنه تصادف را بررسي و تاكيد كرد كه هيچ نشانه‌اي از غير عمدي بودن حادثه نيافته است.
سرانجام با مدارك به دست آمده، صبح ديروز، متهم براي دومين بار از زندان رجايي شهر به دادگاه منتقل شد.
او كه بار ديگر با درخواست قصاص اولياي دم روبه‌رو شده بود، مشابه قبل خود را به جنون زد و گفت: «آن روز پشت فرمان خواب بودم، وقتي به هوش آمدم، ديدم با ديوار بتني تصادف كرده و صاحبكارم (مقتول) را هم زيرگرفته‌ام. » با ثبت اعترافات او، قضات وارد شور شدند تا راي نهايي را صادر كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون