• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

چهره‌ها- خبرها

تحليل عملكرد جبهه نصرت

روزنامه انگليسي اينديپندنت در يادداشتي به قلم رابرت فيسك به بررسي گروه تروريستي تكفيري جبهه نصرت پرداخت و نوشت در حالي كه اين‌ روزها غرب در تلاش است اين گروه را به عنوان يك گروه ميانه‌رو معرفي كند اما چنين چيزي به هيچ‌وجه صحت ندارد. در ابتداي اين يادداشت با اشاره به اجازه ايمن الظواهري سركرده القاعده در خصوص جدا شدن جبهه نصرت از اين سازمان تروريستي، آمده است جبهه نصرت خلافت ادعايي داعش را نمي‌پسندد و تا زماني هم كه شاخه‌اي از القاعده باشد نمي‌تواند از ليست سازمان‌هاي تروريستي امريكا خارج شده و به ليست گروه‌هاي ميانه‌رو  بپيوندد. فيسك با بيان اينكه جبهه نصرت رابطه مستقيم با قطر را تكذيب مي‌كند، نوشت اما مصاحبه شش ماه قبل شبكه الجزيره با محمد الجولاني رهبر اين گروه سوالاتي را در اين باره برانگيخته است. آزاد شدن سه خبرنگار اسپانيايي در شمال سوريه طي 10 ماه قبل نيز با وساطت دولت قطر انجام شده است. زماني هم كه در سال 2013 گروهي از راهبه‌هاي مسيحي به دست نصرت اسير شدند باز هم قطر بود كه آنها را از راه لبنان خارج كرد. در ادامه يادداشت اين روزنامه انگليسي بيان مي‌شود كه قطري‌ها قصد سلطه پيدا كردن بر اين گروه معارض مسلح را دارند، تاكيد شده القاعده است كه قصد دارد با در دست گرفتن كامل كنترل نصرت و نفوذ پيدا كردن به آنچه جريان اصلي معارضان (سوريه) گفته مي‌شود، گروه تروريستي داعش را از ميدان به در كند.


ادعاي عجيب اردوغان

رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در نشست روساي جمهور كشورهاي حوزه بالكان كه در استانبول برگزار شد، در سخناني از تداوم بحران سوريه و پيامدهاي آن ابراز نارضايتي كرد. اردوغان در اين نشست اظهار داشت: مساله سوريه تنها يك بحران محلي يا منطقه‌اي نيست، بلكه يك تهديد جهاني است. تركيه و كشورهاي حوزه شبه‌جزيره بالكان با مشكلات مالي زيادي مواجهند و به دليل بحران سوريه در حال تحمل بار سنگيني هستند. وي تصريح كرد: ما ميزبان سه ميليون آواره سوري و عراقي هستيم كه از جنگ و ظلم در كشورهاي‌شان به ما پناه آورده‌اند و اين ميزباني ما در جهان بي‌سابقه است. در زماني كه ما اين ميزباني را پذيرفتيم به كمك‌هايي كه از اروپا، جهان يا كميسارياي آوارگان سازمان ملل، فكر هم نكرديم. از بودجه خود 10 ميليار دلار هزينه كرديم و اگر بخواهيم كمك‌هاي سازمان‌هاي خصوصي و شهرداري‌هاي خود را نيز در نظر بگيريم، اين مبلغ به 10 ميليارد دلار مي‌رسد. رييس‌جمهور تركيه گفت: در زماني كه ساير كشورها هيچ اقدامي براي مبارزه با داعش نمي‌كردند، از تركيه انتظار مي‌رفت كه همه كاري براي اين نبرد انجام دهد. در همين راستا نيز اتهامات بي‌اساس زيادي به تركيه وارد آوردند. آنچه كه تركيه در نبرد با داعش انجام داد، هيچ دولت ديگري انجام نداد و خساراتي كه به ما در اين نبرد وارد شد به هيچ كشور ديگري وارد نشد. در عين حال ما خسارات زيادي به داعش وارد كرديم و در نبردهاي سوريه و عراق، سه هزار داعشي را كشته‌ايم.


هشدار براي بيگانه‌هراسي

دبيركل سازمان ملل متحد نسبت به افزايش روند واكنش‌هاي بيگانه‌هراسي عليه پناهجويان هشدار داد و از تمام كشورهاي عضو خواست تا توافقي براي تقسيم منصفانه‌تر مسووليت‌ها و مراقبت از صدها ميليون مهاجر و پناهجوي جهان ايجاد كنند. سازمان ملل متحد اميد دارد كه اين توافق برخي از مسووليت‌هاي بحران مهاجرت را كه بر دوش كشورهاي در حال توسعه افتاده، بردارد. اين بحران با جنگ‌ پنج‌‌ساله در سوريه و نيز هرج و مرج در افغانستان و شمال و شرق آفريقا و نيز فقر در غرب آفريقا تشديد شده است. اين توافق جهاني با كمپين تحت امر سازمان ملل براي مقابله با بيگانه‌هراسي و نژادپرسي كه عمده بحث‌ها درباره پناهجويان و مهاجران را به خود اختصاص داده، حمايت مي‌شود. اين اظهارات در آستانه انتشار گزارش درباره مهاجرت جهاني مطرح شده است. پيشنهاد مذكور خواستار اسكان مجدد سالانه حداقل 10 درصد از جمعيت مهاجران جهاني شد؛ آن هم طبق طرحي كه در سازمان ملل به بحث گذاشته مي‌شود. سازمان ملل تخمين مي‌زند كه 20 ميليون پناهجو و 40 ميليون آواره داخلي در سراسر جهان وجود داشته باشد. براساس برآورد سازمان ملل همچنين 86 درصد در كشورهاي در حال توسعه و در نزديكي كشورهاي مبدا  زندگي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون