• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3537 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۸ خرداد

استفان دي ميستورا:

اگر جنگ در رمضان مجاز است مذاكرات هم ممكن است

مذاكرات سوريه به اغما رفته است و به گفته استفان دي‌ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه، دور جديد اين مذاكرات نيز تا دو يا سه هفته ديگر برگزار نخواهد شد. روز پنجشنبه روز مشورت دي ميستورا با شوراي امنيت بود. جلسه‌اي كه دو ساعت و نيم به طول انجاميد و در نهايت هم ثمره آن بي‌خبري از زمان برگزاري دور جديد مذاكرات بود. در تازه‌ترين بيانيه دي ميستورا در اين خصوص آمده است: بعد از گزارش شوراي امنيت، زمان آغاز دور جديد مذاكرات ژنو تعيين خواهد شد. دي ميستورا همچنين در تازه‌ترين اظهارات خود اعلام كرد كه دمشق به شكل مناسبي با سازمان ملل در زمينه ارسال كمك‌هاي بشردوستانه به ديرالزور همكاري مي‌كند. مساله آتش‌بس در سوريه و چند‌و چون آن همچنان اصلي‌ترين دغدغه بازيگران منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي درگير در اين بحران است. دي ميستورا در خصوص آتش‌بس احتمالي در ماه رمضان گفت: اگر گروه‌هاي درگير در سوريه براي ادامه جنگ در ماه رمضان آماده باشند، مطمئنا اين توانايي را نيز دارند كه براي صلح، گفت‌وگوها را آغاز كنند. اگر درگيري‌ها در ماه رمضان ادامه پيدا كند، احتمال از سرگيري گفت‌وگوها وجود ندارد.
مسكو بر حملات هوايي خود افزوده است
همزمان با جدي‌تر شدن هدف قرار گرفتن مواضع تروريست‌ها در سوريه، روز گذشته رييس عمليات اصلي ستاد كل ارتش روسيه از افزايش حملات نيروي هوايي اين كشور عليه مواضع تروريست‌ها و مسيرهاي قاچاق نفت در سوريه از تاريخ 20 ماه مه خبر داد. «سرگئي رادسكوي» تاكيد كرد جنگنده‌هاي روسي حملات هوايي عليه سايت‌هاي غيرقانوني توليد نفت و مسيرهاي قاچاق سوخت در سوريه را از تاريخ 20 ماه مه (31 ارديبهشت) به‌شدت افزايش داده‌اند. رييس عمليات اصلي ستاد كل نيروهاي مسلح روسيه همچنين گفت كه مسكو و واشنگتن در خصوص ضرورت كاهش ظرفيت اقتصادي گروه‌هاي تروريستي داعش و جبهه النصره به توافق رسيده‌اند. رادسكوي همچنين گفت: متاسفانه جداي از درخواست‌هاي مكرر آنها براي هدف قرار ندادن مواضع جبهه النصره با اين بهانه كه يگان‌هاي معارضان به اصطلاح ميانه‌رو نيز ممكن است در نزديكي محل حملات هوايي باشد، شركاي امريكايي ما تاكنون هيچ اقدام قاطعانه‌اي در اين رابطه نداشته‌اند. به گفته اين مقام روس، كاميون‌هاي حامل تسليحات براي تروريست‌هاي جبهه النصره همچنان وارد سوريه مي‌شود. گروه تروريستي جبهه النصره كه در استان‌هاي حلب و ادلب فعال است، مانع اصلي در اجراي توافقنامه آتش‌بس در سوريه به شمار مي‌آيد.
قانون اساسي وارداتي نداريم
«هيچ پيش‌نويس قانون اساسي به سوريه ارايه نشده است.» عبارتي كه پاسخ به گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي است كه در چند روز گذشته مطرح شده است. روز گذشته دفتر رياست‌جمهوري سوريه در واكنش به اخباري كه رسانه‌ها منتشر كرده و مدعي شدند كه روسيه پيش‌نويس قانون اساسي جديد سوريه را ارايه كرده است، اين مساله را تكذيب كرده و آن را بي‌اساس و بي‌ارزش خواند. در اين بيانيه آمده است: طي دو روز گذشته درباره پيش‌نويس قانون اساسي جديد كه به دمشق ارايه شده و اصلاحات آن توسط سوريه سوالات بسياري مطرح شده است. هيچ پيش‌نويس قانون اساسي به سوريه ارايه نشده و آنچه رسانه‌ها در اين زمينه مي‌گويند كاملا بي‌اساس است و صحت ندارد. هيچ قانون اساسي جديد سوري در آينده از خارج ارايه نخواهد شد، بلكه سوري خواهد بود و در داخل هم بررسي خواهد شد. علاوه بر اين فقط مردم سوريه بر سر آن توافق خواهند كرد و سپس به همه‌پرسي گذاشته خواهد شد.
پرتاب كمك از هوا
انتقال كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم سوريه يكي از محورهاي مورد تاكيد در نشست اخير گروه تماس در وين بود. بر همين اساس استفان دي ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه اعلام كرده است كه روش زميني بهترين روش براي ارسال كمك‌ها به مناطق تحت محاصره در سوريه است اما انتخاب گزينه پرتاب كمك‌ها از هوا در حال حاضر به دليل عدم توانايي‌ها براي ريسك كردن است. استفان دي‌ ميستورا در كنفرانسي خبري پس از نشست با اعضاي شوراي امنيت گفت: مساله فدراليسم هم‌اكنون در دستور كار مذاكرات ما نيست. نياز مبرمي براي ادامه مذاكرات بر اساس زمينه مشترك مبني بر متوقف كردن درگيري‌ها، بهبود اوضاع ميداني و ثبات احساس مي‌شود. روسيه و امريكا بايد روشي براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه براي مردم مناطق تحت محاصره ارايه كنند. گزارشاتي وجود دارد كه از كمبود حاد مواد غذايي كودكان معضميه در جنوب سوريه خبر مي‌دهند. به شوراي امنيت واقعيت مذاكرات سوريه را ابلاغ خواهيم كرد و اين شورا احتمال از سرگيري آن و بهترين راهكارها را بررسي خواهد كرد.
دمشق آماده آغاز مذاكرات است
رياض حداد، سفير سوريه در روسيه گفت: دمشق براي ازسرگيري مذاكرات سوريه در هر زماني آمادگي دارد، ولي معارضان تحت حمايت برخي كشورها در اين زمينه كارشكني مي‌كنند. به گزارش ايرنا، وي در مصاحبه با يك خبرگزاري روس در مورد علت به تعويق افتادن تاريخ ازسرگيري مذاكرات سوريه گفت: اين پرسش را بايد از «استفان دي ميستورا» نماينده دبير كل سازمان ملل در امور سوريه و بازيگران بين‌المللي همچون روسيه و امريكا پرسيد، اما در مورد آمادگي دمشق براي ازسرگيري مذاكرات يادآور مي‌شوم كه اين آمادگي را داريم. دولت براي هر گونه مذاكره صلح آمادگي دارد و دستگاه رهبري سوريه بارها به ضرورت حل و فصل سياسي مسائل تاكيد مي‌كند، زيرا فقط سوري‌ها حق دارند سرنوشت كشور خود را تعيين كنند، اما امروز مساله آمادگي دمشق براي مذاكرات نيست، بلكه موانعي است كه در مسير حل و فصل سياسي مسائل كشور ايجاد مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون