• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3539 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ خرداد

عدد نوشت

كاهش ميزان آب استحصالي كشور

مديركل دفتر آب و خاك كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي از كاهش 25 درصدي ميزان آب استحصالي كشور خبر داد و گفت: براساس آمار وزارت نيرو 130 ميليارد مترمكعب آب استحصالي در كشور وجود داشته كه در حال حاضر اين رقم به 88 ميليارد مترمكعب كاهش يافته است. رضا سرافرازي اظهار كرد: به علت تغيير اقليم، كاهش بارندگي و فرسايش خاك و همچنين از بين رفتن مراتع، كاهش رواناب در كشور رخ داده است برهمين اساس بايد عمليات آبي در كشاورزي بر مبناي 88 ميليارد مترمكعب برنامه‌ريزي شود.


 كاهش قيمت مواد غذايي

با استفاده از شبكه مويرگي توزيع، قيمت محصولات غذايي تا 35 درصد كاهش مي‌يابد. اين شبكه كه به تازگي از طريق سيستم‌هاي نرم‌افزاري در كشور به اجرا گذاشته شده است، با حذف واسطه‌ها، كاهش ضايعات محصولات كشاورزي و مكانيزه‌كردن سيستم فروش، مي‌تواند قيمت تمام شده را كاهش داده و محصولي باكيفيت‌تر و با قيمتي تا 35 درصد كمتر را در اختيار خانوار قرار دهد. امين رفيع‌زاده كارشناس اقتصادي با تاكيد بر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در سال جاري گفت: در حال حاضر 30 درصد از محصولات غذايي از مزرعه تا سفره خانوار به صورت ضايعات از بين مي‌رود. با توجه به بهره‌وري پايين و در كشور براي تحقق تاب‌آوري اقتصاد بايد بيش از هرچيز روي افزايش بهره‌وري و جلوگيري از هدررفت توليدات و سرمايه‌هاي كشور كار كرد. براي اين مهم نيز به‌كارگيري دانش روز در پساتحريم و در فضاي باز اقتصاد كنوني از ملزومات است. او افزود: امروز استفاده از شبكه مويرگي توزيع يكي از راه‌هاي افزايش كيفيت و كاهش هزينه است كه با حذف واسطه‌ها اين اتفاق صورت مي‌گيرد. براي اين منظور هم نرم‌افزاي‌هايي وجود دارد كه سيستم را مكانيزه كرده و مي‌تواند نظام توزيع را از حالت سنتي و حضور گسترده ميادين و واسطه‌هاي متعدد خارج كند.


 
صرفه‌جويي برقي با بسته‌هاي تشويقي  

با توجه به افزايش رشد مصرف و احتمال خاموشي در فصل تابستان، مديرعامل توانير بسته‌هاي حمايتي و تشويقي را براي صنايع در نظر گرفته كه به گفته وي اين مساله مي‌تواند تا 600 مگاوات موجب صرفه‌جويي مصرف برق شود. آرش كردي اظهار كرد: بسته‌هاي تشويقي مديريت مصرف برق نسبت به سال گذشته بهبود يافته چرا كه نرخ براي صنايعي كه از ديزل‌ها استفاده مي‌كردند از 95 تومان به 150 تومان افزايش يافته و همچنين 4/0 ليتر مكعب سوخت برعهده توانير قرار گرفته است. اين مساله بيانگر رشد 50 درصدي ضريب تشويقي توانير براي صنايع است كه به نظر مي‌رسد مي‌تواند تاثيرات مثبتي در ميزان مصرف برق داشته باشد. موضوعي كه مربوط به كشاورزان مي‌شد مبني بر اينكه در چهار ساعت از روز از برق استفاده نكنند و در مابقي ساعات برق به صورت رايگان در اختيار آنها قرار بگيرد، همچنان پابرجاست.


 
سهم صنايع دستي در تعاوني‌ها

  يك مقام مسوول تعاوني صنايع دستي با بيان اينكه عدم توجه به صنايع دستي در سياست‌هاي كلان اقتصادي و بازارهاي صادراتي منجر به ركود اين صنعت شد، گفت: اين صنعت ظرفيت ايجاد ۴ ميليون شغل در صورت آماده‌سازي بازارهاي صادراتي را دارد. اسماعيلي، در رابطه با موانع توسعه تعاوني‌هاي صنايع دستي، اظهار داشت: ظرفيت اشتغال در اين صنعت بسيار بالا بوده و 60 تا 70 درصد فعاليت‌هاي صنايع دستي توسط تعاوني‌ها انجام مي‌شود. وي افزود: اين صنعت داراي ظرفيت اشتغال بسيار زيادي است كه در صورت توجه به بازارهاي هدف امكان توسعه اين صنعت وجود دارد چرا كه هم‌اكنون در روند توليد، تنوع، فرمت و پيشينه هيچ مشكلي وجود ندارد و تمام كارشناسان در توانمندي‌هاي اين صنعت تاكيد دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون