• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3539 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ خرداد

سازمان حج و زيارت در بيانيه‌اي از منتفي‌شدن حج امسال خبر داد

وزير ارشاد: حج واجب عملا امكان پذير نيست

اعتماد| بالاخره بعد از ماه‌ها بحث و كشمكش، ديروز تكليف حج تمتع امسال مشخص شد؛ تعيين تكليفي كه در نهايت نتيجه‌اش منتفي شدن مراسم حج امسال بود. اين خبر در واقع اعلام موضع رسمي سازمان حج و زيارت بود كه با انتشار بيانيه‌اي در ۸ بند، رسما از لغو حج تمتع سال ۹۵ خبر داد. در اين اطلاعيه آمده است: به اطلاع مردم شريف ايران و مشتاقان زيارت بيت‌الله الحرام مي‌رساند بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت براي حضور حجاج كشورمان در مراسم حج سال ۱۳۹۵ طبق روال سال‌هاي گذشته اقدامات گسترده و مستمري را انجام داده‌اند.
۱) نگاه جمهوري اسلامي ايران به حج و عمره، نگاهي معنوي، وحدت آفرين، توسعه بخشِ اُخوت ديني و اسلامي و پرهيز از فرقه‌گرايي و طايفه‌گري بوده و هست و شركت باشكوه حجاج ايراني در نمازهاي جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبي(ص)، توجه جدي به تلاوت قرآن‌كريم و اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احديت، شاهد بر اين است كه جمهوري اسلامي ايران به مراسم حج، نگاهي فرا ملي داشته و دارد.
۲) جمهوري اسلامي ايران از حج گذشته، برنامه‌ريزي براي حج امسال را آغاز و نسبت به فراهم ساختن مقدمات برگزاري حج ۹۵ اقدامات لازم را به‌عمل آورد و از آن زمان تاكنون هيچ‌گونه ترديدي براي اقامه حج نداشته و همچنان مصمم به برگزاري حجي با شكوه است.
۳) دور اول مذاكرات حج تمتع امسال با وجود پيگيري‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي امضاي به موقع تفاهمنامه حج، به علت همكاري نكردن مسوولان سعودي تحت تاثير مسائل سياسي، به‌جاي دي‌ماه ۹۴ با ۳ ماه تاخير در اواخر فروردين ۹۵ انجام شد كه به دليل عدم قبول صدور ويزا در داخل كشور و عدم امكان استفاده از هواپيمايي جمهوري اسلامي و موارد ديگر ناتمام ماند.
۴) براي دور دوم مذاكرات با وجود وعده‌هاي مسوولان عربستان، رواديد براي سفر دوم هيات ايراني با ۴۵ روز تاخير و پس از انتصاب وزير جديد حج عربستان صادر شد و نهايتا هيات جمهوري اسلامي ايران با دعوت رسمي وزير جديد حج عربستان و قول مساعد حل مشكلات در مورخ پنجم خرداد ماه ۹۵ عازم اين كشور شد.
۵) در گفت‌وگوهاي اين دوره ضمن حل مشكل صدور رواديد در ايران و استفاده از هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در انتقال حجاج كشورمان تلاش شد تا با توجه به حوادث تلخ گذشته شرايط اعزام حجاج ايراني را با اطمينان از «تامين امنيت و حفظ عزت وكرامت حجاج» فراهم ‌آيد كه به علت ناهماهنگي در سطوح عالي عربستان و تاثير نگاه سياسي بر مسائل حج، به اين مطالبات پاسخ مثبت داده نشد.
۶) با وجود ادعاي طرف سعودي براي حل مسائل كنسولي، تاكنون هيچ توافق مكتوبي در اين خصوص بين مسوولان وزارت امور خارجه عربستان با وزارت امور خارجه سوييس بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي صورت نگرفته است.
۷) عربستان سعودي با وجود تبليغات سوء رسانه‌هاي خود، تحت تاثير فضاي سياسي بين دو كشور، حج را به مسائل سياسي گره زده و بر همين مبنا متن تفاهمنامه متداول و هر ساله را تغيير داده است؛ لذا اين دولت سعودي است كه ضمن بهره‌برداري سياسي از حج و حرمين شريفين، با حق مسلم مردم شريف ايران براي انجام مناسك حج مخالفت به عمل آورده و صدّ عن سبيلِ‌الله نموده است.
۸) اكنون با عنايت به از دست دادن زمان براي برنامه‌ريزي و تداركات امور حجاج ايراني و عدم تامين مطالبات به حق جمهوري اسلامي اعلام مي‌شود كه به دليل استمرار كارشكني‌هاي دولت سعودي زايرين عزيز جمهوري اسلامي ايران از حضور در مراسم حج تمتع سال جاري محروم مي‌شوند كه مسووليت آن بر عهده دولت عربستان سعودي است.
علاوه بر اين بيانيه علي جنتي، وزير ارشاد نيز ديروز در مصاحبه با خبرگزاري صدا و سيما در اين باره گفت: قرار بود تا روز يكشنبه صبر كنيم و اگر مقامات عربستان به نكاتي كه مورد توجه ما بود پاسخ دادند بحث حج امسال را دنبال كنيم اما با توجه به نوع برخورد و گفتارمقامات عربستاني كه در دو دور مذاكرات با هيات ايراني داشتند و ايجاد موانع و كارشكني‌ها، عملا انجام فريضه حج امكان‌پذير نيست. اين تصميم درحالي اتخاذ مي‌شود كه از سال گذشته حج عمره نيز به دليل پرونده تعرض به كودك ايراني در عربستان متوقف شده بود. بعد از اين رخداد بود كه ماجراي حج تمتع سال گذشته و كشته شدن ده‌ها زاير ايراني در مراسم حج واجب پيش آمد كه درنهايت باعث شد تا حج تمتع بعد از چندين ماه كشمكش منتفي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون