• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3539 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۰ خرداد

«اعتماد» در گفت‌وگو با كارمندان چند بانك بررسي كرد

پرداخت وام سربازي و بي‌خبري بانك‌ها

اعتماد| روز 7 خرداد جانشين رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با تشريح شرايط قسط‌بندي پرداخت مبلغ جريمه ريالي سربازي از فراهم شدن امكان دريافت وام بانكي براي پرداخت مبلغ جريمه خبر داد. سردار ابراهيم كريمي گفت: «آن دسته از مشمولاني كه امكان پرداخت تمام مبلغ در طول يك سال را نيز ندارند يك تسهيلات ديگر نيز در نظر گرفته شده و آن دريافت وام از بانك‌هاست كه آنها مي‌توانند پس از اخذ تاييديه واجد شرايط بودن براي بهره‌مندي از جريمه ريالي سربازي، نسبت به دريافت وام از بانك اقدام كنند.» روز گذشته خبرگزاري ايسنا جزييات تازه‌اي از اين خبر منتشر كرد. در جزييات تازه منتشر شده در خصوص وام سربازي، آمده است كه به دنبال ابلاغ قانون بودجه 1395، مذاكراتي با برخي بانك‌ها براي اعطاي وام بانكي به مشمولان غايب سربازي در جريان است تا اين افراد بتوانند به طور اقساطي جريمه ريالي خود را پرداخت كنند. ظاهرا قرار است اين تسهيلات از محل منابع قرض‌الحسنه بانك‌ها و با كارمزد چهار درصد پرداخت شود. ايسنا نوشت: «بر اساس تبصره (11) قانون بودجه امسال، دولت مي‌تواند كليه مشمولان خدمت وظيفه عمومي كه بيش از هشت سال غيبت دارند را با پرداخت جريمه مدت غيبت به صورت نقد و اقساط معاف كند. اين در حالي است كه در همين رابطه اخيرا سازمان وظيفه عمومي اعلام كرده كه قرار است براي آن دسته از مشمولاني كه امكان پرداخت هزينه خريد را به طور يكجا يا در مدت كوتاه ندارند، وام بانكي اختصاص داده شود.» به نقل از سردار كريمي آمده است: «متقاضيان مي‌توانند پس از اخذ تاييديه واجد شرايط بودن براي بهره‌مندي از جريمه ريالي سربازي، نسبت به دريافت وام از بانك اقدام كنند.»
اما با وجود اعلام اين امكان تازه براي پرداخت مبلغ جريمه سربازي، به نظر مي‌رسد كه بانك‌ها نه در بخش خصوصي و نه در بخش دولتي اطلاعي از اين موضوع ندارند. در پرسش از كارمندان بانك‌هاي ملت، تجارت، انصار، كارآفرين و گردشگري مشخص شد كه هنوز هيچ يك از اين بانك‌ها دستورالعمل يا خبري در خصوص پرداخت وام سربازي دريافت نكرده‌اند، تنها كارمند يكي از بانك‌ها خصوصي مي‌گويد كه او هم از طريق شبكه‌هاي اجتماعي در جريان اين خبر قرار گرفته است. «امكان پرداخت جريمه ريالي سربازي با وام بانكي» خبري است كه نه به صورت خيلي گسترده اما به عنوان «خبر خوش» در شبكه‌هاي اجتماعي مانند توييتر دست به دست شد.
 به گزارش ايسنا، در قانون بودجه و در تبصره مربوط به خريد جريمه سربازي اعلام شده كه امكان پرداخت قسطي اين هزينه تا پايان سال 1395 وجود دارد، ولي مساله اينجاست كه اگر قرار باشد وام بانكي به مشمولان تعلق گيرد آنگاه بازپرداخت يك‌ساله با اقساط سنگيني همراه مي‌شود كه در اين شرايط نمي‌تواند كمك چنداني به متقاضيان داشته باشد. براين اساس، در حال حاضر بانك‌ها در حال مذاكراتي هستند كه بتوانند دوره بازپرداخت اين تسهيلات را به 36 تا 48 ماه افزايش داده تا از حجم اقساط ماهانه كاسته شود، بنابراين ممكن است حتي براي رفع مشكل پيشنهاد مجددي به مجلس برود.
به نظر مي‌رسد، قرار است سقف اين وام‌ها تا حداكثر 15 ميليون تومان تعيين شود، در قانون بودجه سقف پرداختي براي جريمه سربازي تا 50 ميليون تومان تعيين شده است. جانشين رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا اعلام كرد كه براي پرداخت جريمه ريالي با وام، ممكن است محدوديت‌هايي در تعداد وام‌هاي ارايه شده وجود داشته باشد. از اين‌رو اولويت با كساني خواهد بود كه زودتر نسبت به ثبت نام اقدام كرده باشند. او از متقاضيان بهره‌مندي از طرح جريمه ريالي سربازي خواست هرچه زودتر با مراجعه به دفاتر پليس +10 ثبت‌نام اوليه خود را انجام دهند و اين در حالي است كه با گذشت سه ماه از سال 95، هنوز ساختار و جزييات دقيق اعطاي وام بانكي براي سربازي مشخص نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون