• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3549 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ خرداد

حميد سبزواري سراينده «خميني‌‌اي امام» درگذشت

زهره عزپور

حميد سبزواري يكي از نخستين شاعران انقلاب كه به او لقب پدر شعر انقلاب ايران را داده‌اند، صبح ديروز در سن 91 سالگي درگذشت. او در سبزوار متولد شد و نام اصلي‌اش حسين ممتحني بود كه بعدها تخلص شاعري‌اش شد حميد سبزواري. خودش مي‌گفت كه شعر و شاعري‌ در خانواده‌شان موروثي بود، پدرش هم با وجود نابينايي شعر مي‌گفت. از همان كودكي شعرهايي مي‌گفت كه بعدها با راهنمايي پدرش اين سروده‌ها رنگ شعر گرفتند. در جريان انقلاب اما شعرهاي او حال و هواي مذهبي به خود گرفت و در زمينه‌ سرودهاي انقلابي پيشقدم بود. او به اتفاق مهرداد اوستا، مشفق كاشاني و محمود شاهرخي هسته مركزي و نسل اول شعر انقلاب بودند كه حالا هيچ‌كدام‌شان در ميان ما نيستند. سبزواري ابتدا به شغل معلمي مشغول بود. بعد از حوادث مرداد ۱۳۳۲ از آموزش و پرورش اخراج و سپس كارمند بانك بازرگاني (بانك تجارت پس از انقلاب) در تهران شد و سپس به شاعري روي آورد. اين شاعر، سراينده شعر معروف «خميني‌اي امام» بود كه در سال 57 هنگام ورود امام خميني به ايران در فرودگاه مهرآباد اجرا شد.
 شعرهاي انقلابي ديگري چون «امريكا، ‌امريكا مرگ به نيرنگ تو»، «اي مجاهد شهيد مطهر» نيز از ديگر آثار او بود. از ديگر آثار وي مي‌توان به كاروان سپيده، ياد ياران، سرود درد، گزيده ادبيات معاصر و سرود سپيده اشاره كرد. اين شاعر در چند سال اخير چند باري در بيمارستان بستري شد اما در نهايت وقتي براي استراحت به كرج رفته بود، دوباره حالش وخيم شد و در بيمارستان آسياي كرج درگذشت. بعد اعلام خبر درگذشت حميد سبزواري، شخصيت‌هاي مختلف سياسي و فرهنگي در پيام‌هايي درگذشت اين شاعر را تسليت گفتند. علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي در پيامي درگذشت اين شاعر را تسليت گفته و نوشته است: «اين اديب و شاعر بلند آوازه كه سابقه مبارزاتي پيش از انقلاب نيز داشتند، همواره هنر و استعداد خويش را در راه خدمت به مردم و نظام اسلامي و در جهت بصيرت‌افزايي و شور انقلابي معطوف كرد و آثار ارزشمند متعددي در گنجينه هنر انقلابي بر جاي گذاشتند كه همچون «كاروان سپيده»، «ياد ياران» و اشعار و سرود تاريخي «خميني‌اي امام» نمونه آن است.» علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درگذشت اين شاعر را تسليت گفت. او در پيامش او را به عنوان شاعري كه همواره بر مدار ايمان و اخلاق شعر مي‌گفت و شعور انقلابي خوشي را بي هيچ ادعايي به جوان‌ترها هديه داد ياد كرده است.
در بخش ديگري از پيام او آمده است: او همواره بر مدار ايمان و اخلاق شعر گفت و شعور انقلابي خويش را بي هيچ ادعايي به جوان‌ترها هديه داد. نجابت ويژگي بارز شعرش بود و شرافت شاعري سرلوحه عملش.
او همچنين مضمون شعرهاي اين شاعر را بديع و طبعش را لطيف دانسته و ادامه داده است: مرحوم سبزواري هم بر لفظ تسلط داشت و هم بر گستره معاني و هم در انواع قالب‌هاي شعر طبع‌آزمايي مي‌كرد و همه اين‌ها را در خدمت انقلاب و مردم قرار داده بود.
 غلامعلي حداد عادل، رييس فرهنگستان زبان و ادب فارسي نيز درگذشت اين شاعر را تسليت گفته و در پيامش نوشته است: «حميد سبزواري، شاعر توانا و بلندآوازه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، جهان را بدرود گفت و به ديدار پروردگار خود شتافت.
 اين استاد بزرگ، شعر فاخر خود را در سراسر دوران انقلاب اسلامي در خدمت به ايمان و آزادي و عدالت نهاد و سرود پيروزي و بانگ آزادي سر داد. فرهنگستان زبان و ادب فارسي درگذشت پير شاعران انقلاب را به بازماندگان ايشان و به جامعه ادبي كشور تسليت مي‌گويد و براي آن شادروان از درگاه خداوند متعال مغفرت و علو درجات مسئلت مي‌كند.»همچنين سيد علي صالحي، معاون فرهنگي وزارت ارشاد هم درگذشت اين شاعر را تسليت گفته و در پيام خود با اشاره به اشعار انقلابي مرحوم حميد سبزواري  سرايش اشعار در موضوع رويداد‌هاي گوناگون انقلاب را  نشان  از تعهد وي به انقلاب اسلامي دانسته است.وصيت پيكر مرحوم سبزواري دفن در خانه قديمي‌اش در شهر سبزوار بود و پسر آن مرحوم با مسوولان اين شهر رايزني كرد تا به وصيت پدرش جامه عمل بپوشاند، اين امر به گفته فرزندش محقق شد و قرار است كه مرحوم سبزواري فردا 24 خرداد ساعت 10 صبح از مقابل حوزه‌هنري تشييع و روز سه‌شنبه در سبزوار به خاك سپرده شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون