• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3551 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ خرداد

هفتمين قهرماني در جام جهاني، پنجمين قهرماني متوالي بود و هتريك در امريكا

تيم ايران، فاتح جنگ خادم و تديف

وحيد جعفري

 

باز هم جام جهاني و باز هم درخشش آزادكاران ايران در امريكا، آن هم براي سومين سال پياپي در اين كشور و كسب عنوان قهرماني اين‌بار در آستانه بازي‌هاي المپيك برزيل آن هم با تيمي كه تنها 60-50 درصد آماده بود و مي‌شد اين را از نحوه مبارزات چند تن از نمايندگان كشورمان كه البته از آنها انتظار نمي‌رفت و نتايجي كه بعضا رقم خورد، متوجه شد؛ اما كم نياورد اين تيم با اينكه خسته راه بوده و شايد اختلاف ساعت ايران و امريكا بي‌خوابش كرده بود و تمام اينها نويدبخش روزهاي خوب آينده است، در بازي‌هاي تابستاني ريو. رقابت ميليمتري ايران، روسيه، گرجستان و امريكا براي رسيدن به فينال و البته كسب عنوان قهرماني به خوبي نشان داد كه تيم‌هاي حاضر در لس‌آنجلس، به جام جهاني به عنوان يك فرصت مناسب آماده‌سازي هر چه بيشتر خود، براي حضور موفق در المپيك نگاه كرده و با اين نيت آماده راهي امريكا شده بودند.
تيم ايران در گام نخست به مصاف تيم آماده و باانگيزه آذربايجان رفت و توانست 5 بر 3 از سد اين تيم عبور كند؛ اما از همان مصاف نخست مشخص بود كه تيم كشورمان در اين دوره از مسابقات - كه جنبه حيثيتي نيز پيدا كرده بود - كار سختي براي غلبه بر رقبا و تكرار عنوان قهرماني دارد. ايران در كشتي دوم 8 بر صفر هند را شكست داد و در كشتي سرنوشت‌ساز براي فيناليست شدن با امريكا 4 - 4 برابر شد و تنها به مدد امتياز فني بيشتر به ديدار پاياني رسيد. تيم ملي در فينال 5 بر 3 روسيه را شكست داد تا براي هفتمين بار قهرمان جام جهاني شود. اين پنجمين قهرماني متوالي ايران در اين مسابقات و سومين قهرماني پياپي در امريكا بود.

كادرفني به هدفش رسيد
در اين دوره از مسابقات برد و باخت‌هايي براي آزادكاران ايران رقم خورد كه به دور از هر سليقه و تفكري بايد گفت كه به موقع بود و تلنگري براي آنها تا در اين فاصله كوتاه مانده تا آغاز المپيك بيشتر تمركز كنند و شوند همان كشتي‌گيران سر حال و شاداب گذشته. البته در اين جام مهم همين شناسايي نقاط ضعف و قوت و در وهله دوم تكرار قهرماني بود كه همين‌طور هم شد تا كادر فني به اهدافي كه در سر داشت برسد و آزادكاران هم محك مناسبي بخوردند قبل از مسابقات برزيل.

كريمي براي المپيك آماده شود
عليرضا كريمي، نماينده وزن 86 كيلوگرم كشورمان در اين جام هيچ نشانه‌اي از كريمي آماده هميشگي نداشت، براي همين هم شكست‌هاي به دور از باوري را تجربه كرد كه حالا بايد از اين باخت‌ها درس بگيرد براي موفقيت در المپيك. او در ريو بايد در برابر «عبدالرشيد سعدالله يف»ي قرار گيرد كه روس‌ها حساب ويژه‌اي رويش باز كرده‌اند و اگر كريمي بخواهد با همين آمادگي كه در جام جهاني به ميدان رفت روي تشك‌هاي ريو ظاهر شود بي‌ترديد شانسي براي انتقام گرفتن از تانك روس‌ها را نخواهد داشت كه هيچ، بلكه قافيه را به ديگر رقبا هم خواهد باخت. البته بعيد به نظر مي‌رسد كادر فني و خود كريمي جوان هم تا زمان آغاز مسابقات اجازه دهند اين بدن تنومند ناآماده باقي بماند.

97 كيلويي‌ها جان به لب‌مان كردند
خداوند رضا يزداني آماده و سلامت را براي كشتي ايران حفظ كند كه در غيابش نمايندگان وزن 97 كيلوگرم جان به لب كردند كشتي‌دوستان را. عباس طحان كه گويي چند ليتر خون از او كشيده‌اند كه روي تشك ناي حركت ندارد. او نشان داده هر چقدر هم آماده باشد با حمله غريبه است و تا مجبور نشود و از رقبا عقب نيفتد، اقدام به حمله نمي‌كند. طحان كشتي را دير شروع مي‌كند و زود تمام. او بايد استراتژي خود براي مبارزه را تغيير دهد، يعني ابتدا حمله كرده، كسب امتياز كند بعد مشغول به كار دفاع شود، نه اينكه از ابتدا كشتي را جوري شروع كند كه گويي 9 امتياز از حريف پيش است و نبايد كوچك‌ترين ريسكي كند! امير محمدي ديگر نماينده اين وزن هم كه نشان داد تنها در گوشه‌هاي از كشتي مي‌تواند مبارزه كند و اگر به كشتي تك‌بعدي خود ادامه دهد، در بزرگسالان بايد خواب تكرار مدال نقره جوانان آسيا را ببيند.

حسين‌خاني كشتي‌گير هميشگي نبود
مصطفي حسين‌خاني با آن حسين‌خاني آماده و باانگيزه كه مي‌شناختيم و سراغ داشتيم فاصله داشت، وگرنه چه كسي مي‌تواند در زمان آماده بودن به سادگي از دستان پر توان آزادكار تهراني عبور كند كه «گاجي مراد اوماروف» آذربايجاني و «جيمز گرين» امريكايي كردند و كدام كشتي‌گير بود كه مصطفاي باانگيزه نتواند با حركت دستان خود مجبور به تسليمش كند و در نهايت به پاهايش نرسد؟ البته مصطفي در مبارزه با «وينود كومار» هندي و در فينال در مصاف با «خليل امين اف» روس گوشه‌هايي از مصطفايي را كه انتظار داشتيم از خود نشان داد كه پيروز ميدان هم شد.

ناآمادگي 65 كيلوي‌ها
سيداحمد محمدي و ميثم نصيري نمايندگان وزن 65 كيلوگرم كشورمان هم آزادكاران سابق نبودند و نتوانستند نمايشي را كه از آنها انتظار مي‌رفت به اجرا بگذارند. نصيري در مبارزه با ماگومد قربان علي‌يف روس در حالي باخت كه مشخص شد بايد توان حركتي خود را افزايش دهد و تنها در يكي، دو حالت كشتي نگيرد كه اگر بگيرد آزادكاراني چون علي‌يف كه خوب بلد هستند راه نفوذ را بر رقبا ببندند اجازه نخواهند داد او روي تشك برنامه خود را پياده كرده و به اهداف خود برسد. محمدي نيز براي موفقيت در المپيك بايد همان كشتي‌گير آماده و تهاجمي شود كه هر حمله‌اش به حريف بوي امتياز مي‌دهد نه اينكه هرچه به آخر مسابقه نزديك مي‌شود زهرش كم شود و «زاين رترفورد» امريكايي بفهمد كه مي‌تواند از سيد خسته كسب امتياز كند و تمام!

ايران دو ستاره داشت؛ دو حسن
تيم ايران دو ستاره در جام جهاني داشت و آن دو نه پرويز هادي و كميل قاسمي كه با برد «جيكوب وارنر» و «مرادين خوشخوف» پيروزي ايران را برابر امريكا و روسيه رقم زد، بلكه دو حسن بودند كه يكي كاپيتان اين تيم بود و ديگري جوان و باانگيزه و هر دو در لس‌آنجلس خوش درخشيدند و البته ستاره جوان بيشتر و بهتر. بي‌ترديد همه به اين موضوع توجه داشتيم كه وقتي در پايان مبارزه با امريكا 4 بر 4 برابر شديم، چگونه پيروزي 10 بر صفر يزداني در برابر «الكس درينگر» به پيروزي تيم كمك كرد تا فيناليست شويم؛ اما خب كمتر كسي به اين موضوع توجه كرد كه اگر «جردن باروز» ببر نيوجرسي به دليل متولد شدن فرزنداش غايب نبود و رقابت سال را با يزداني ما برگزار مي‌كرد و اگر هم مي‌باخت تنها با اختلاف امتياز شكست مي‌خورد، امريكايي‌ها فيناليست بودند و شايد حالا قهرمان جام جهاني! حيف شد كه ديرتر به دنيا آمدن فرزند باروز علاقه‌مندان به كشتي را از ديدن يك مبارزه مهيج محروم كرد؛ اما خب اين فرصت را به ايران داد كه در نبود بهترين مهره امريكايي‌ها، در شرايطي دشوار راهي ديدار پاياني شود. در ديدار با امريكا و روسيه حسن رحيمي و مسعود اسماعيل‌پور از تجربه بالاي خود بهره بردند و با غلبه بر رقبا در كنار حسن يزداني به موفقيت تيم كمك كردند تا شليك آخر دست پرويز هادي و كميل قاسمي را ببوسد و گلبانگ پيروزي در ميان خيل تماشاگران ايراني لس‌آنجلس در سالن محل برگزاري مسابقات طنين‌انداز شود. وقتي در مبارزه وزن 97 كيلوگرم امير محمدي در برابر «عبدالسلام گاديسوف» تك‌بعدي كشتي مي‌گرفت و بجز در يك حركت حرفي براي گفتن نداشت، اين ترس بيش از هر چيز لرزه به اندام مي‌انداخت كه نكند به يك‌باره با اختلاف 10 پوئن و امتياز عالي ببازد كه كار كميل قاسمي در مبارزه آخر سخت‌تر شود. ديديم هم كه «جامبولات تديف» سرمربي مغرور روس‌ها نيز خيلي سريع با اتمام مسابقه به اين موضوع اعتراض كرد كه بارانداز آخر گاديسوف قبل از پايان تايم بوده و مسابقه بايد 12 بر 2 به نفع آزادكار روسيه تمام شود كه البته شانس آورديم حق با تديف رند نبود.

روس‌هاي زخم خورده در انتظار المپيك
اين قهرماني ايران در واقع جنگ رسول خادم بود با جامبولات تديف كه تيم خادم برد تا قبل از المپيك به خوبي حساب كار دست روس‌ها و تديف بيايد كه اين تو بميري از آن تو بميري‌ها نيست! حال روس‌ها و شخص تديف زخمي‌تر از هر زمان ديگري شده‌اند و در المپيك ريو خطرناك‌تر از هر المپيك ديگري خواهند بود. شايد حالا آنهايي كه همواره نيمه خالي ليوان را مي‌بينند، بگويند درست كه امريكا و گرجستان با مهره‌هاي اصلي خود به ميدان آمده بودند؛ اما روسيه اين‌طور نبود و اگر مهره‌هاي اصلي‌اش را در اختيار داشت قهرمان مي‌شد كه بايد در واكنش به اين نگاه گفت اگر نفرات اصلي روسيه هم بودند باز تيم ايران مي‌توانست قهرماني را از آن خود كند. ايران دو برد بيشتر از روسيه كسب كرد، ضمن اينكه مگر اختلاف نفرات اصلي و نفرات بعدي روسيه با هم بيشتر از يك امتياز است. مثلا اگر گاديسوف كه قهرماني روسيه را به دليل درگيري و حاشيه‌هاي به وجود آمده به همراه ديگري داغستاني‌ها تحريم كرده بود در اين مسابقات به ميدان مي‌رفت، نمي‌توانست «آنزور بولتوكائف» را شكست دهد و به جاي او قهرمان شود.‌گيريم اصلا خود بولتوكائف يا «حاجي مرادگاتسالوف» در جام جهاني به ميدان مي‌رفتند، مگر آنها بيشتر از يك بردي را كه گاديسوف در برابر امير محمدي كسب كرد مي‌خواستند در اين وزن كسب كنند يا اگر عبدالرشيد سعدالله يف بود بيشتر از يك برد كه در نبود‌ش «شاميل كوديا ماگموداف » در كشتي با عليرضا كريمي كسب كرد، به دست مي‌آورد. در وزن نخست‌گيريم روس‌ها «ويكتور لبدوف » را مي‌آوردند، مگر حسن رحيمي اين كشتي‌گير را نبرده. روس‌ها در وزن 61 كيلوگرم هر كس غير از «ويكتور راسادين» را هم به امريكا مي‌آوردند مغلوب مسعود اسماعيل پور مي‌شد. بزرگ روس‌ها در اين وزن بسيك كودوخوف بود كه اسماعيل‌پور در زمان حيات اين كشتي‌گير زله‌اش كرده بود، اينان كه به گرد پاي كودوخوف فقيد هم نمي‌رسند. در وزن 65 كيلوگرم هم كه روس‌ها با «ماگومد قربان علي‌يف» تيغ‌دار به پيروزي رسيدند. در وزن 70 كيلوگرم روس‌ها راديك واليف را هم در اختيار داشتند اما تديف تشخيص داد كه خليل امين اف با مصطفي حسين خاني مبارزه كند كه خب نماينده روسيه شكست خورد. در وزن 74 كيلوگرم هم كه حسن يزداني توانست با شايستگي «ختيك تسابولوف» قهرمان جهان را شكست دهد. البته روس‌ها در اين وزن كاركشته‌هاي ديگري چون «انور گدويف» و «دنيس سارگوش» را نيز در كشتي خود دارند كه گدويف احتمالا راهي المپيك خواهد شد. در سنگين‌وزن هم روس‌ها هر كسي را مي‌آوردند احتمالا زياد مغلوب سنگين‌وزن‌هاي ما مي‌شد. بلال ماخوف در كشتي فرنگي روسيه با زحمت سوم شده است و در كشتي آزاد مسابقات را همچون گاديسوف تحريم كرد. باري امريكايي‌ها هم در خانه قافيه را به ايران باخته‌اند كه هيچ، سكوي سومي را نيز به گرجستاني‌ها واگذار كردند. تيم آماده آذربايجان هم كه پنجم شد. ايران در اين تورنمنت عجيب و حساس قهرمان شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون