• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3551 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۵ خرداد

ژرمن‌ها با فقط 90 درصد آمادگي به راحتي يورو را فتح مي‌كنند

آلمان «لو» مثل بايرن «پپ»

ميگل ديليني روزنامه‌نگار

آلمان نخستين قدم براي فتح يك دوگانه تاريخي را راحت برداشت اما پيروزي 2-0 مقابل اوكراين با گل‌هاي موستافي و شواين ‌اشتايگر، با اينكه به نظر پيروزي ساده‌اي مي‌آمد، به شكلي كنايي به بازي عجيبي تبديل شد. مقاطعي در اين بازي بود كه آلمان را همان آلمان 2014 در اوج خودش مي‌ديديم، اما در مقاطعي ديگر تمام مشكلاتي كه مي‌تواند روياي دوگانه قهرماني جهان و اروپاي آلمان را نابود كند را هم ديديم. آلمان يواخيم لو يادآور بايرن مونيخ پپ گوارديولا هست. نه فقط به خاطر بازيكنان مشتركي كه دارند، بلكه از اين منظر كه اگر در اوج باشند بهترين فوتبال ممكن را بازي مي‌كنند، اما در تقريبا تمام بازي‌ها در مقاطعي انگار بدل به تيمي ديگر مي‌شوند و فرصت بازگشت حريف به بازي را مي‌دهند.
آلمان فرصت‌هاي زيادي به اوكراين داد و يادآور تيمي بود كه در نيمه‌ نهايي يورو 2012 شكست خورد، تيمي كه در مجموع حتي بهتر از آلمان 2014 بود. آلمان مقابل اوكراين در 20 دقيقه اول كاملا سوار بر جريان بازي بود و توپ را با سرعت و دقت عالي به چرخش در‌مي‌آورد.
نتيجه اين تسلط بر بازي خطا روي مولر، ارسال كروس و گل موستافي بود. اما در ادامه نيمه نمايش كلي تيم لو كاملا افت كرد و اوكراين سوار بر بازي شد. در نيمه دوم كيفيت بالاي بازيكنان آلمان به آنها اجازه داد تا توپ را حفظ كنند و وقتي اوكراين براي جبران گل دفاع را رها كرد شواين‌اشتايگر روي يك ضدحمله كار را تمام كرد. پيروزي 2-0 در نخستين بازي يك تورنمنت نتيجه‌اي است كه براي هر تيمي ايدئال به نظر مي‌رسد، اما آلمان هر تيمي نيست، آلمان قهرمان جهان است و اگر فقط به 90 درصد آمادگي‌اش برسد مي‌تواند به راحتي يورو 2016 را هم فتح كند. مساله اينجاست كه اين اتفاق تنها در برخي دقايق و مقاطع بازي مي‌افتاد. مشكلات بزرگ آلمان در بازي مقابل اوكراين كاملا واضح بود.
نداشتن يك مهاجم مركزي آماده باعث شد تا ماريو گوتزه در پست 9 كاذب بازي كند و با اينكه در جريان خيلي از حمله‌هاي آلمان قرار داشت، اما سرعت كمش بهش اين اجازه را نمي‌داد كه وقتي توپ را از دست مي‌دهد دفاع اوكراين را عقب نگه دارد. بدين‌ترتيب اوكراين مي‌توانست با عبور از خط اول پرس آلمان موفق شود با نفرات بيشتر روي خط دفاعي‌اي فشار بياورد كه اصلا مطمئن به نظر نمي‌رسيد. نيمكت‌نشيني متس هوملز به خاطر آماده نبودن صددرصدش باعث شد تا خط دفاع آلمان خيلي توپ‌ها را سراسيمه دفع كند و اعتماد به نفس لازم را نداشته باشد.
در سوي ديگر زمين هم آلمان به هيچ‌وجه سرعت ضدحمله‌هاي تيم 2010 و 2012‌اش را ندارد. گل دوم آلمان نه به خاطر سرعت شواين‌اشتايگر، بلكه به دليل بيش از حد جلو آمدن دفاع اوكراين زده شد. آلمان 2016 بيشتر تبديل به تيمي شده كه توپ و زمين را در اختيار مي‌گيرد و بازي را كنترل مي‌كند، تا اينكه با فوتبالي مستقيم و سريع در ضدحمله حريفان را شكست بدهد. البته اگر ارتباط درست بين بازيكنان برقرار شود و هماهنگي لازم در تيم به وجود بيايد با همين نوع فوتبال هم آلمان تيمي قدرتمند خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون