• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3552 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ خرداد

عدد نوشت

هزينه مديريت مصرف در برابر ساخت نيروگاه

معاون هماهنگي توزيع توانير گفت: اجراي برنامه‌هاي مديريت مصرف، ۱۰ برابر كمتر از ساخت نيروگاه هزينه براي صنعت برق دارد. محمود حقي‌فام با اشاره به هدف‌گذاري برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي، مديريت مصرف را يكي از بهترين مصداق‌هاي اين برنامه برشمرد و اظهار داشت: رشد مصرف انرژي در كشورهاي صنعتي (OECD) طي سال‌هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۳۰ ميلادي با وجود افزايش نسبي رفاه در اين كشورها، تقريبا ثابت خواهد بود و بررسي‌ها از رويكرد اين كشورها به سمت افزايش بهره‌وري انرژي حكايت دارد، اما در مقابل رشد مصرف در كشورهاي در حال توسعه به‌طور فزاينده‌اي رو به افزايش است.


كاهش قيمت برنج

رييس اتحاديه بنكداران مواد غذايي ضمن تشريح علت گراني برنج پيش از آغاز ماه مبارك رمضان و پشت پرده‌هاي آن، از كاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدي اين ماده غذايي با به دست آمدن محصول جديد خبر داد. محمد آقاطاهر، در مورد علت گراني برنج و همچنين كاهش مجدد قيمت اين ماده غذايي در آينده اظهار كرد: دو علت وجود داشت، ابتدا اينكه همواره ميزان تقاضاي مردم پيش از ماه مبارك نسبت به اقلام خوراكي افزايش پيدا مي‌كند و همين مطلب باعث افزايش يك‌باره قيمت كالاها مي‌شود. مورد ديگري كه در ارتباط با علت گراني برنج مي‌توان به آن اشاره كرد شايعه كذبي بود كه قبل از ماه مبارك رمضان در بازار ايجاد شد. صادرات برنج ايران به روسيه شايعه‌اي بود كه قبل از ماه مبارك رمضان سر زبان‌ها افتاد و همين موضوع عاملي براي افزايش قيمت برنج قبل از آغاز اين ماه بود. قيمت برنج خوب در بنكداري‌ها كه قيمت عمده‌فروشي است تقريبا كيلويي ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان بود كه قبل از ماه مبارك رمضان به ۱۰هزار تا ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان افزايش يافت.
 
تلفات شبكه توزيع برق تهران

كاهش تلفات برق جزيي از برنامه‌هاي تدوين‌شده چندساله وزارت نيرو است. بر اساس آخرين برنامه تعريف شده قرار است كه تا انتهاي امسال تلفات برق شبكه توزيع استان تهران به 6/2 درصد و تا سال ۱۴۰۴ به پنج درصد برسد. در حال حاضر تلفات كشور ۱۱ درصد ثبت شده كه بر اساس وعده‌هاي وزير نيرو قرار است تا انتهاي امسال به زير ۱۰ درصد برسد. اين در حالي است كه براساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته كاهش يك درصدي تلفات برق كشور معادل ۲۵۰ ميليارد تومان در سال براي دولت درآمد به ارمغان مي‌آورد و اگر بخواهيم همين عدد را با سوخت مصرفي در نظر بگيريم، حدودا در سال، ۶۰۰ ميليارد تومان به ازاي كاهش يك درصدي تلفات درآمد حاصل مي‌شود كه مي‌توان همين محاسبه را به استان تهران نيز نسبت داد.


 
توانايي صادرات انبه به ايران

با وجود اجرايي شدن برجام مشكل ارتباطات بانكي ايران با پاكستان نيز حل نشده و بانك‌هاي پاكستاني حتي از صدور فرم‌هاي صادراتي براي صادرات انبه اين كشور به ايران خودداري مي‌كنند. انبه‌كاران پاكستاني معتقدند ايران يك بازار داراي ظرفيت براي انبه پاكستان است، اما برخي بانك‌ها با وجود چراغ‌سبز بانك مركزي پاكستان، از صدور فرم‌هاي صادراتي براي صادر‌كنندگان خودداري مي‌كنند. طارق خان، معاون رييس اتاق بازرگاني و صنايع مولتان پاكستان روز دوشنبه گفت كه بيش از 20 هزار تن انبه مي‌تواند از پاكستان به ايران صادر شود، به شرطي كه تسهيلات بانكي براي صادر‌كنندگان فراهم شود. برخي سردرگمي‌ها در زمينه تجارت با ايران وجود دارد، زيرا برخي بانك‌ها تمايلي به صدور فرم‌هاي الكترونيكي براي صادرات انبه به اين كشور ندارند. فصل برداشت انبه آغاز شده و ايران يك بازار سنتي پرسود براي پاكستان است كه پتانسيل بالايي براي صادرات دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون