• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3552 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ خرداد

از سرگيري ساخت فيلم «قاتل اهلي»

سينما پرستويي و كيميايي را به هم رساند

زهره عزپور

بالاخره طلسم آغاز توليد فيلم «قاتل اهلي» جديدترين پروژه سينمايي مسعود كيميايي بعد از وقفه چندماهه شكسته شد و اين فيلم به تهيه‌كنندگي منصور لشكري قوچاني پيش‌توليد خود را از سر گرفت.
كيميايي كه براي بازيگر نقش اصلي اثر تازه خود گزينه‌هاي مختلفي را در نظر داشت، با پرويز پرستويي به توافق رسيد و نام او به عنوان نخستين بازيگر «قاتل اهلي» در رسانه‌ها منتشر شد. ظاهرا پرستويي فيلمنامه مسعود كيميايي را پسنديده و تا مرحله تنظيم قرارداد نيز پيش رفته است. پرستويي به گمانه‌زني‌ها درباره حضور فرهاد اصلاني در اين فيلم پايان داد و جايگزين اين بازيگر شد.
باقي عوامل و بازيگران «قاتل اهلى» هنوز انتخاب نشده‌اند و با قطعى شدن اين فهرست طى روزهاى آينده نام آنها رسانه‌اى خواهد شد.
از آخرين باري كه اثري از كيميايي روي پرده سينماها ديديم، چهار سال مي‌گذرد. او در يادداشتي با مرور روزهايي كه از سينما دور بوده، تلاش براي ساخته شدن «قاتل اهلي» و سرخوشي همكاري با پرويز پرستويي را اينگونه روايت مي‌كند:
«با پرويز پرستويى دير شده بود
دوباره فيلم مي‌سازم. از آخرين فيلمم چهار سال مي‌گذرد. «قاتل اهلى» يك‌سال پيش‌توليد فقط فيلم‌نوشت را گذراند. منصور لشكرى‌قوچانى در يك موقعيت سختى قرار داشت، اين بنده را كامل مي‌خواست. با تمام سياه و سفيدها... تا آخر. به دنبال «يكجايى» من بود. من نگاهم به اين «فيلم‌نوشت» تمام شده بود. لشكرى هنوز به دنبال «من» مي‌گشت... تا شد. اما تا شدم تا شد.
دكتر جلال سروش اصل و دانسته‌ «قاتل اهلى» است. فيلم را مي‌بينيد. يك آدم تازه كه پنهان مانده بود؛ سخت بود. آقاى پرويز پرستويى شد.
تا امروز... با پرويز پرستويى دير شده بود. آن تنهاىِ قلدرِ ضرب ديدهِ تنها مانده و مانده تا موسفيد كرده و از پا نيفتاده من پيدا شد. پيدا بود، دير شده بود.
قرار بر اين است سازهاى خود را كوك كنيم تا اركستر «قاتل اهلى» آهنگ و قطعه‌ سينماى ملى ما را بنوازد. بازيگران ديگر «قاتل اهلى» همه از قلب انتخابى صحيح مي‌آيند.
در هفتاد و پنج سالگى، فيلم «قاتل اهلى» كه نگاهِ آمده از تجربه‌هاى سختي كشيده‌ امروز من است ساخته مي‌شود.»
اواخر سال 94، تلاش براي جذب بازيگران اين فيلم آغاز شد. در چنين شرايطي رسانه‌ها خبر از حضور عزت‌الله انتظامي در اين فيلم دادند. اين خبر انتظامي را به واكنش واداشت و عنوان كرد: «به هيچ عنوان در فيلم جديد مسعود كيميايي بازي نخواهم كرد، چون زماني كه فيلمنامه را خواندم داستان و فضاي آن نتوانست مرا درگير كند.»
انتظامي كه فيلمنامه اوليه «قاتل اهلي» را خوانده بود همان موقع عدم حضور خود را با صراحت اعلام كرد: «من پيش از اين هم‌زماني كه آقاي كيميايي فيلمنامه‌شان را براي مطالعه به من دادند زير آن نوشتم كه عزيزم فيلمنامه شما نتوانسته مرا جذب كند و مرا نگرفته و به همين جهت در اين فيلم بازي نمي‌كنم اما نمي‌دانم بر چه اساسي اسم من به عنوان بازيگر اين فيلم در رسانه‌ها منتشر شده است؟»
آقاي بازيگر به اين مساله نيز اشاره كرد كه مسعود كيميايي جزو فيلمسازاني است كه همواره دوست دارد بودن در كنارش را تجربه كند اما در اين فيلم با او همكاري نمي‌كند چون قبل از بازي در هر فيلمي بايد فيلمنامه كار به دلش بنشيند.
علاوه بر نام انتظامي، از حافظ ناظري نيز به عنوان يكي از بازيگران اين فيلم نام برده شد اما از حضور در اين پروژه انصراف داد.
اما پولاد كيميايي كه در فيلم‌هاي اخير پدر خود نقش پررنگي داشته است، از ترديد و دودلي خود براي بازي در «قاتل اهلي» گفت: «تا امروز در حوزه نگارش فيلمنامه و انتخاب عوامل به پدر كمك كردم. بسياري از دوستان علاقه‌مند هستند تا در اين فيلم بازي كنم، اما من ترجيح مي‌دادم كه در اين فيلم بازي نكنم تا بتوانم به فيلم خود برسم اما از طرف ديگر اين نقش بسيار جذاب است و فكر مي‌كنم كه بازي در اين نقش را بپذيرم.»
مسعود كيميايي بيشتر از سه ماه درگير نوشتن فيلمنامه «قاتل اهلي» بود و بعد از بازنويسي آن و ارايه به اداره نظارت، توانست در مهرماه سال 94، پروانه نمايش بگيرد. ابتدا منصور لشكري‌قوچاني تهيه‌كننده اين فيلم عنوان كرد اين اثر سينمايي اواخر فروردين ماه جلوي دوربين مي‌رود. اما به دليل شيوه انتخاب متفاوت بازيگران و مشكلات مالي توليد فيلم، از روزهاي نخست سال به اوايل تابستان 95 موكول شد.
كيميايي پيش از اين تلاش كرد «قاتل اهلي» را به سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر برساند. البته او اين اتفاق را منوط به قطعي شدن حضور سرمايه‌گذار دانسته بود. اما اين اتفاق نيفتاد و نتيجه انتخابات مجلس دوره دهم كيميايي را مجاب كرد در بخش‌هاي سياسي فيلم تغييرات جديدي ايجاد و آن را به‌روز كند.
با اين همه ماه گذشته حضور كيميايي در راهروهاي وزارت ارشاد سبب شد برخي رسانه‌ها از اختلاف اين كارگردان و منصور لشكري‌قوچاني بنويسند. البته هيچ‌وقت كيميايي و لشكري‌قوچاني اين خبر را تاييد يا تكذيب نكردند اما ساماندهي امور و ايجاد شرايط براي آغاز پيش‌توليد «قاتل اهلي» در يك ماه اخير، احتمال درستي اين خبر را تاييد مي‌كند.
به گفته منصور لشكري‌قوچاني تهيه‌كننده با توجه به اينكه «قاتل اهلي» يك داستان سياسي و متفاوت نسبت به ديگر آثار مسعود كيميايي دارد هيچ شباهتي به ديگر آثار اين كارگردان كهنه‌كار ندارد.
اين تهيه‌كننده سينما به مخاطبان نويد داد كه با تغيرات انجام گرفته روي فيلمنامه «قاتل اهلي»، يكي از متفاوت‌ترين و جذاب‌ترين فيلم‌هاي كيميايي را شاهد خواهيم بود. با همه اين اتفاقات بايد ديد آيا انتظار علاقه‌مندان به سينماي كيميايي به سر مي‌رسد و آنها مي‌توانند بعد از چهار سال شاهد حضور اثري از او روي پرده باشند يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون