• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3557 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱ تير

حكومت بحرين فشارها بر شيعيان را تشديد كرد

لغو تابعيت آيت‌الله

رهبر انقلاب از شيخ عيسي قاسم به نام «ستاره‌اي در آسمان تشيع» ياد كرده بود

گروه جهان| آل خليفه شمشيرها براي مخالفان و منتقدان را برهنه و از رو بسته است. دومينوي تشديد فشارها بر جمعيت حداكثري شيعيان در بحرين ادامه دارد. در ادامه اين دومينو روز گذشته مقامات بحرين تابعيت شاخص‌ترين روحاني شيعه بحرين را لغو كردند. وزارت كشور بحرين طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه تابعيت شيخ عيسي قاسم را به دليل آنچه خدمت به منافع خارجي و ترويج فرقه گرايي در كشور خواند، لغو خواهد كرد. وزارت كشور بحرين در بيانيه خود با اشاره به اينكه شيخ عيسي قاسم كه رهبر معنوي اكثريت شيعيان بحرين به شمار مي‌آيد از موقعيت خود در راستاي اهداف ذكر شده سوءاستفاده كرده، مدعي شد: شيخ قاسم قصد داشته تا در بحرين حكومت ديني برپا كند و به صورت مداوم با سازمان‌ها و احزابي كه دشمنان پادشاهي هستند ارتباط داشته است. يكي از ديگر اتهام‌هايي كه رژيم آل خليفه متوجه شيخ عيسي قاسم كرده است، «جمع آوري غيرقانوني پول بوده است.» شيخ عيسي قاسم پدر معنوي انقلاب بحرين و عالي‌ترين روحاني شيعه در بحرين است كه پيروان زيادي در اين كشور و ديگر كشورهاي عربي حوزه خليج فارس دارد. گفتني است اين تصميم در پي تعليق فعاليت حزب اصلي شيعيان الوفاق كه رياست آن را شيخ علي سلمان بر عهده داشت و به 9 سال زندان محكوم شده صورت گرفته است.
حسين عبدالله، مدير اجرايي حقوق بشر و دموكراسي در بحرين پس از اعلام اين خبر، چنين حركتي از سوي مقامات بحريني را كم يا حتي بي‌سابقه خوانده و افزود كه اين عمل مي‌تواند به تشديد تنش‌ها در خيابان‌ها و حتي منجر به خشونت بيش از حد در تظاهرات خياباني شود. به گزارش نيويورك تايمز پس از اعلام اين تصميم چند صد تن از هواداران شيخ عيسي قاسم با عكس‌هاي او جلوي در خانه وي جمع شدند و عليه اقدام دولت بحرين شعار دادند.
به گزارش فارس شيخ عيسي قاسم كه رهبر انقلاب آيت‌الله خامنه‌اي از وي به نام «ستاره‌اي در آسمان تشيع» ياد كرده بود، از برجسته‌ترين علما و رهبران سياسي بحرين است كه در روستاي «دراز»، از روستاهاي اطراف «منامه» پايتخت بحرين ديده به جهان گشود. شيخ عيسي در دوران تحصيلات ابتدايي در محل زندگي خود نبوغ سرشار خود را نشان داد و به همين دليل براي ادامه تحصيل راهي منامه پايتخت بحرين شد اما تحصيل در دبيرستان نتوانست مانع گرايش او به علوم ديني شود و او شبانه خود را به مجلس درس شيخ عبدالحسين حلي يكي از علماي بزرگ شيعه بحرين رسانده و از درس او استفاده مي‌كرد. شيخ جوان در سال 1341 براي يادگيري علوم ديني راهي نجف اشرف شد و در آنجا از محضر عالم شهيد آيت‌الله سيد محمد باقر صدر استفاده كرد. شيخ عيسي قاسم پس از دوران دفاع مقدس در ايران، راهي قم شد و از محضر اساتيدي مانند آيت‌الله فاضل لنكراني و سيد محمود شاهرودي استفاده كرد. سفر شيخ به ايران اما در شناسايي او به عنوان عالمي متدين و شجاع تاثير بسيار داشت و رهبر معظم انقلاب با همين شناخت شيخ را به عنوان نماينده بحرين در مجمع جهاني اهل بيت برگزيدند. شيخ عيسي قاسم تا اواخر سال 1379، هشتم مارس سال 2001 ميلادي، در قم اقامت داشت و مشغول به تحصيل بود تا اينكه در اين سال خود را براي بازگشت به بحرين آماده كرد و پس از ورود به بحرين با استقبال وسيع و شورانگيز مردم اين كشور روبه‌رو شد. تاكنون دولت بحرين چندين بار به منزل وي يورش برده و او را تحت فشار گذاشته است اما اينك در ادامه فشار بي‌سابقه به انقلابيون، تصميم گرفته است با سلب تابعيت او را از اين كشور طرد كند؛ اقدامي كه قطعا نارضايتي مردمي و بي‌ثباتي سياسي در اين كشور را افزايش خواهد داد. گفتني است بحرين كشوري كوچك در خليج فارس است كه از سال 2011دچار بحران و تظاهرات مردمي عليه سلطنت اين كشور است. بحرين اگرچه توانست تظاهرات را با كمك عربستان سعودي و امارات متحده عربي سركوب كند اما اين موضوع همواره تبديل به يك آتش زير خاكستر براي بحرين به شمار مي‌آيد.  زيد رعد الحسين، عضو كميساريايي عالي حقوق بشر سازمان ملل مي‌گويد: حداقل تاكنون 250 نفر از شهروندان بحريني در سال‌هاي اخير به جرم خيانت محكوم و تعدادي از آنها در ماه‌هاي اخير از شهروندي بحرين محروم شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون