• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3557 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱ تير

چهره‌ها- خبرها

اطلاعات حمله به ۷۷پايگاه هوايي امريكا و ناتو
در دست داعش

 شبكه خبري امريكايي به نقل از دستگاه اطلاعات كره جنوبي از حمله احتمالي نيروهاي داعش به مقرهاي نظامي امريكا و ناتو در سطح جهان خبر داد. به گزارش فارس، داعش اطلاعات 77 پايگاه هوايي امريكا و ناتو در سطح جهان را جمع آوري كرده و از هوادارانش خواسته كه به آنها حمله نمايند. وبگاه شبكه خبري امريكايي «سي‌ان‌ان» به نقل از دستگاه اطلاعاتي كره جنوبي نوشت: داعش اطلاعات شخصي برخي افراد در 21 كشور، از جمله مشخصات يكي از كارمندان سازمان‌ بهزيستي كره جنوبي را منتشر ساخته است و اينك اين فرد تحت محافظت امنيتي قرار دارد. دستگاه اطلاعاتي كره جنوبي (NIS) اعلام كرد كه ارتش سايبري داعش موسوم به «the United Cyber Caliphate»  جزييات مرتبط با يگان‌‌هاي هوايي امريكا در كره جنوبي چون پايگاه هوايي «اوسان» را جمع آوري كرده و نشاني آنها و نقشه‌هاي ماهواره‌اي آنها در گوگل را از طريق نرم افزار «تلگرام» در اختيار هوادارانش قرار داده است. دستگاه اطلاعات كره جنوبي در خاتمه بيانيه خود ضمن اشاره به اخراج 50 نفر از مظنونان گروه‌هاي خرابكار در اين كشور نسبت به عمليات نيروهاي وفادار به داعش عليه شهروندان و خارجيان موجود در اين كشور هشدار جدي داد. مقر فرماندهي امريكا در كره جنوبي نيز امروز (دوشنبه) در بيانيه‌اي اعلام كرد كه در تاسيسات خود تدابير امنيتي بسيار جدي در نظر گرفته است.


امريكا در خاورميانه، بر تهديد داعش و ايران متمركز است

وزير دفاع امريكا روز دوشنبه مدعي شد كه اين كشور در خاورميانه بر «تهديد» داعش و ايران متمركز است. به گزارش فارس، «اشتون كارتر»، وزير دفاع امريكا روز دوشنبه، ايران را جزو تهديدهاي پيش روي كشورش خواند كارتر در بخش ديگري از اظهاراتش به تيراندازي مرگبار يك عضو داعش در شهر «اورلاندو» امريكا اشاره كرد و گفت كه اين حادثه عزم واشنگتن براي مقابله با اين گروه تروريستي را بيشتر مي‌كند. وي گفت كه حملات امريكا در عراق و سوريه عليه داعش، ضروري هستند، اما كافي نيستند و حذف اين گروه نيازمند نبردي در سطح جهان است. رييس پنتاگون، روسيه را ديگر تهديد پيش روي امريكا خواند و گفت: «لازم است همه ما كارهاي بيشتري براي مهار تجاوزگري روسيه و دفاع عليه آن انجام دهيم.»

 

بي‌خانماني ۶۵ ميليون نفر در جنگ‌ها و كشتارهاي ۲۰۱۵

 بنابر اعلام كميسارياي عالي پناهجويان سازمان ملل، ۶۵ ميليون نفر از مردم جهان به علت جنگ‌ها و كشتارها خانه‌هاي خود را ترك كرده و از كشورهاي‌شان متواري و بي‌خانمان شده‌اند. به گزارش فارس، كميسارياي عالي پناهجويان سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرد در سال 2015 در ركورد جديد، 65 ميليون و 300 هزار نفر از مردم جهان به واسطه جنگ‌ها و كشتارها مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده‌ و از كشورهاي‌شان متواري شده‌اند. طبق آخرين گزارش سالانه كميسارياي عالي پناهجويان سازمان ملل، از آغاز مناقشه سوريه در سال 2011 ميلادي تاكنون، هر ساله پيوسته به رقم بي‌خانمان‌هاي جهان افزوده مي‌شود و اين در حالي است كه اين رقم در فاصله زماني سال‌هاي 1996 تا 2011 همواره نسبتا ثابت بوده است. شمار مردمي كه طي سال 2015 ميلادي به واسطه جنگ‌ها، كشتارها و شكنجه‌ها در كشورهايشان مجبور به ترك خانه و كاشانه و كشور خود شده‌اند، در مقايسه با سال 2014 ميلادي 7/9 درصد افزايش داشته است. فيليپو گراندي كميسر عالي پناهجويان سازمان ملل طي ارايه اين گزارش در ژنو كه به مناسبت روز جهاني پناهجويان منتشر شده بود، اعلام كرد: «اين 63 ميليون و 300 هزار بي‌خانمان بيش از جمعيت كل انگليس هستند و بايد بگوييم كه ما در جهاني نامتعادل و نابرابر زندگي مي‌كنيم، جهاني مملو از جنگ‌ها و مناقشات كه مردم در آن حق دارند به سمت جهاني امن‌تر حركت كنند.» «جان اگلند» دبيركل سازمان غيردولتي نروژي  NRC(شوراي پناهجويان نروژ) كه در نگارش و تهيه اين گزارش سهيم بوده نيز اعلام كرد كه پناهجويان قربانيان از كارافتادگي و فلج كامل دولت‌هايي در جهان هستند كه مسووليت‌هاي خود را بر عهده نمي‌گيرند. به گفته گراندي، اغلب بحران‌هايي كه موجب مي‌شوند بي‌خانمان‌ها راه تبعيد را در پيش بگيرند، شبيه هم و يكسان هستند و سوري‌ها در جايگاه نخست و افغان‌‌ها در جايگاه دوم اين بي‌خانمان‌ها قرار دارند. بر اساس اين گزارش، از ميان اين 65 ميليون و 300 هزار بي‌خانمان در سراسر جهان، 21 ميليون و 300 هزار نفر پناهجوياني هستند كه كشورهاي خود را ترك كرده‌اند، 40 ميليون و 800 هزار نفر آوارگان داخلي هستند كه تنها خانه‌هاي خود را ترك كرده‌‌اند اما از كشورشان خارج نشده‌اند و سه ميليون و 200 هزار نفر متقاضيان پناهجويي در كشورهاي صنعتي هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون